One - Mary J Blige & U2

Jag är svag för R&B/soul/hip-hop i perioder, smäktande kvinnoröster, science fiction-aktiga rytmer, syntetiska ljud som får mig att känna mig som på ett disco i ett rymdskepp. Det kan vara bra att ladda iPoden med några sådana spår. Man springer mycket snabbare när man är på väg att missa bussen.
Jag har läst mycket gott om Mary J Bliges senaste skiva. Dessutom är jag förtjust i henne för att Cat Power gjorde en helt otippad cover på Bliges Deep Inside, på en Peel session (radioprogram) för många år sedan. (Och det var fint att höra Chan sjunga "I'm just Mary")
Mary sjunger One ihop med U2 på nya skivan, och den blir dagens sång och veckans sång överallt. Jag hoppades på en sång med samma förkrossande dramatik som No More Drama, en av de få ballader i genren jag känt något för.
Så jag lyssnade idag. Och nej nej nej.
Bono låter väl ungefär som vanligt, och sen sätter Mary igång, det låter som röstakrobatik, och plötsligt lägger jag märke till att jag tycker texten är sådär, för nu hör man den verkligen. Jag är inget jättefan av U2, men om jag skulle valt en sång av dem hade det nog varit One. Fram till idag. Men Mary ylar och ylar, lika tjatigt som i H&M reklamen som aldrig tog slut (har du varit på bio nyligen vet du vilken jag menar). Varje rad känns som en slakt, och när sången är slut känns det som att den är död.
Nu hoppas jag på en dansant singel i stället. Family Affair och Ooh! är fortfarande fantastiska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback