Vita Arkivet - Fonus

Fonus hemsida kan man ladda hem Vita Arkivet. Där skriver man i allting som är viktigt för ens anhöriga att veta när man dör: hur man vill ha begravningen, om man vill donera sina organ, var man har lagt sina viktiga papper och vilka pengar man har på banken.

Allt är så trevligt formulerat att jag för ett ögonblick tror att jag själv ska få vara med på begravningen ("Vill du bjuda alla dina vänner, eller bara ha en ceremoni för de närmaste?"). Vilken musik ska spelas, ska någon sjunga solo? Ska man välja en traditionell psalm, eller ska det vara något modernare? Är det trevligt med en riktig middag efteråt, eller ska man ha traditionell smörgåstårta? Det kan ju bli lite mäktigt med all den där majonäsen och jag har lite känslig mage. Men visst ja, jag kommer inte vara med.

Och var vill man helst ligga? Är det lite som med bostadsrätt, att det är billigare att välja en kyrkogård i förorten? Blir det budgivning om man vill ligga i centrum, och är det lättare att få plats om man kan tänka sig kremering? Två kvadratmeter är ju inte så stort, men man vet aldrig. Man får tänka på takhöjden också. Är det sex fot under marken det ska vara? Svårt med utländska måttsystem.

Och det är ju käckt att ordna upp i hemarkivet. Är man bekymrad över begravningskostnaderna går det bra att teckna en begravningsförsäkring står det. Det kan ju vara bra att ha, om man skulle visa sig tillhöra de 100 procent som dör vid slutet av livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback