Anna Domino - Anna Domino

Nu har jag hittat en sång på Feists skiva som jag verkligen tycker om, Leisure Suite, som påminner mig om tidiga Beth Orton.
Och ännu mer om Anna Domino. En artist jag bara känner till för att en av min pappas vänner tog fram en vinylskiva för tio år sen och rekommenderade den till mitt blandband. Skivan kom 1986, och låter förvånansvärt modern fortfarande. Tillbakalutat, lite jazzigt och coolt, känns den nästan som en tidig aning om trip-hopen. Första låten Rythm, borde räknas som en klassiker.
Många år senare bildade hon bandet Snakefarm som gjorde en skiva med oigenkännliga covers på en mängd amerikanska örhängen, som Tom Dooley och Rising Sun. Trots att melodierna i många fall knappt går att identifiera som orginalens, är skivan oerhört melodiös, en typisk platta att ta fram när det är fest: Lyssna, man kan knappt känna igen att det är Frankie and Johnny, men man vill verkligen dansa till den!
Men även om Snakefarm var ett intressant projekt, är det den självbetitlade debuten som är den verkliga ädelstenen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback