Cinder - Dirty Three

Första gången jag hörde Dirty Three var på Cat powers skiva Moon Pix, där två tredjedelar av bandet spelade. Tredje medlemmen hörde jag som violonist på Nick Caves skivor. Det är Warren Ellis, och han lyckas få fiolen att låta som en mänsklig röst. Den låter aldrig tillrättalagd eller Hollywood. Den kvider och grälar och gråter och berättar hemliga historier. Dessutom spelar Ellis på bästa låten på Cat Powers You Are Free: Werewolf. Varje gång jag sätter på den tystnar alla med runda ögon, och jag tror till och med någon beskrev det som en stor händelse att ha fått höra den.
Dirty Three har alltså tre medlemmar och de gör instrumental musik. Det låter kanske tråkigt, men är det inte. Det är passionerat, fiolen är mer känslosam än majoriteten av sångare i världen. Varje spår bygger upp spänningar som ofta slutar i fantastiska crescendon.
Nu har de gjort en ny skiva som heter Cinder, och Cat Power är med och sjunger (enligt recenscioner är det första gången det finns sång på en Dirty Three skiva, men där är jag inte riktigt säker, jag minns en nedtonad mansröst sen tidigare) på en sång hon har skrivit ihop med de smutsiga tre: Great Waves. 
En bagatell tyckte jag först, men den växer, som en våg som närmar sig stranden. Dirty Three har aldrig varit melodiska på det sättet att melodierna sätter sig i huvudet och gnolas i duschen. Det är inte heller poängen. Att lyssna på dem är mer som en upptäcktsfärd in i ett ljudlandskap där man får fantisera fram sina egna filmiska bilder.
Att Cat Power medverkar på Cinder är kanske inte ens särskilt viktigt. Cinder är en upplevelse i sig. Ocean Songs och Horse Stories är också bra.
Gå till deras skivbolag
Touch and Go för att lyssna och se videon med Cat Power.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback