Astral Weeks - Van Morrison

Van Morrisons "Astral Weeks" är en klassiker. Jag har alltid tyckt om den och den har funnits i mitt hem, men gjorde det inte längre när jag köpte den för några veckor sedan. Den är precis så bra som alla topplistor över världens bästa skivor säger. Till och med min pappa som avgudar Bob Dylan och nästan ingen annan, erkänner att den hör till världens bästa skivor.
Den är inte gubbig, inte tråkig, bara hjärtskärande vacker. Enligt myten spelades den in på några dagar av en mycket inspirerad Morrison, som musikerna fick kompa i efterhand för att det var för improviserat från början.
Breathe in you breathe out you breathe in you breathe out you breathe in you breathe out you breathe ... sjunger han extatiskt och det låter som att han kommit på det precis just då, när han sjunger det. Som om han måste säga till sig själv att andas eller att han hjälper dig, lyssnaren, som sitter andlös för att något kan leta sig så djupt in i ditt eget hjärta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback