Martha Wainwright - Martha Wainwright

Marthas självbetitlade skiva är nog årets bästa. Och "Far Away" är veckans sång. Jag vill lyssna på den hela tiden, fast jag är rädd att tröttna. Och texten: I have no children / I have no husband / I have no reason to be alive / Oh give me one.
Inte blir man gladare, men det är ändå hypnotiskt. Läste en tolkning om att det handlar om en klassåterträff, men misstänker att författaren hört fel: Whatever happened to them all? sjunger Wainwright enligt webbens textsajter. Men i den författarens tolkning var det: Whatever happened to the mall?
Å andra sidan tycker jag om hur det passar ihop med slutraderna: Annie had two young baby boys / And Jimi went crazy, crazy, crazy late last fall.
Jag vet inte. Men skivan är som en blandning av Mary Margaret O'Hara och the Pretenders (och varför har ingen lagt märke till Pretenders lånet, när hon t o m sjunger Don't get me wrong i bakgrunden på "Factory"), fast nyare och med bättre texter.
Kolla in
www.marthawainwright.com, där finns länkar till jättefina t-shirtar också. Pax för den med 70-talstryck. Även om det är tuffare med texten Bloody Mother Fucking Asshole (näst bästa sången på skivan). http://www.alwaysontherun.net/martha.htm är också bra, med alla texter och mer komplett diskografi än den officiella sidan.
Har man minsta intresse för texter som förenar ärlighet med psykologi och ett poetiskt uttryck, och en röst som skimrar av sorg och ilska och passion framför ljuvliga änglakörer kan det vara värt att lyssna.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback