Min dåliga klockradio

Eftersom jag vill ha lite gammaldags stil hemma var det svårt att köpa klockradio på Onoff, där alla var gjorda i silverfärgad hårdplast.

Helst ville jag ha en Tivoli, men tyckte det var onödigt dyrt.

Sen hittade jag Denver på nätet, med ”retro design”, det lät ju lovande. Och den ser ut som en billig Tivoli. Och extrapris på Clas Ohlson. Var lite rädd att det som ska se ut som trä, skulle vara slät brun hårdplast på nära håll, men nej den såg okej ut. Kanske äkta faner.

I alla fall, köpte den, tog hem den och sämre användardesign har jag nog aldrig upplevt.

Bruksanvisningen är en dåligt stavad och grammatiskt omöjlig röra. Trots att jag jobbar med teknik hela dagarna var det nästan omöjligt att räkna ut hur man skulle ställa in tiden. Tryck på time-knappen stod det, tryck därefter på hours och minutes. Och jag tryckte, jag höll in kort och jag höll in länge, men ingenting hände. Till slut förstod jag att man ska hålla inne time-knappen medan man trycker på hour och minute knapparna. Eftersom knapparna är mikroskopiskt små och sitter mycket tätt är detta svårare än man skulle kunna tro.

Alarmet ställdes in på samma sätt. Och alarmet sätts på, på ytterligare en mini-knapp. Nu ska tilläggas att alla dessa knappar är mycket små, täta och är på baksidan av radion. Det är alltså omöjligt att stänga av larmet utan att lyfta hela radion, vända på den, och tända ljuset för att hitta rätt knapp. Inga lättvindiga snooze-funktioner här inte.

Volym och kanalväljarhjul är däremot på framsidan. Och radion har digital display, med en mycket märklig finess: När radion är tyst och visar tiden, så lyser inte displayen. Vaknar man alltså på natten och vill veta hur lång tid man har kvar att sova, måste man alltså tända lampan för att få veta och ta risken att det blir svårt att somna om.

Däremot när radion är på, då lyser displayen. Mycket praktiskt om man vill ligga och dra sig och lyssna på radio samtidigt, och samtidigt veta vad klockan är. Problemet är bara att i detta läge när displayen lyser, då visas inte tiden. Nej då visas frekvensen. Så när man lyssnat på två sånger och funderar på om man har tid att ligga kvar en till, så kan man titta på sin klockradio och få veta hur många Megahertz kanalen ligger på. Mycket användbart.

Då är det bara att sätta sig upp, tända lyset, lyfta radion, hitta alarmknappen, stänga av radion, och titta på vad klockan är. Vid det laget är det liksom inget nöje att ligga kvar längre.

Men fin är den.

Kommentarer
Postat av: Lovan

tack för denna mycket skrattframkallande beskrivning av klockradion som jag just funderade på att köpa. Jag tänkte som du att den var snygg men jag är en snoozare jag så det låter inte som något för mig, med pytteknappar och allt.
bättre konsumentguide får man leta efter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback