Den gamla skolan - Tobias Wolff

Efter ett samtal om aka-porr (ett vältrande i akademisk romantik) fick jag den här boken rekommenderad, och visst är detta aka-porr. Det är internat, det är klasskillnader, det är intellektuella samtal om litteratur och livet, det är sympatiska lärare och farliga rektorer. Lite Döda Poeters sällskap och lite Den hemliga historien, om än i mindre format och mindre gester.

 

En ung man, går på en ansedd skola i början av 60-talet och kämpar för att passa in. Varje år anordnar skolan en poesi- och novelltävling där vinnaren får äran att träffa en berömd författare. När det är Hemingways tur att komma, blir vår huvudperson så besatt av att vinna att han är beredd att plagiera.

 

Det är traditionellt berättat. De olika årens tävlingar avlöser varandra fram till den dramatiska höjdpunkten med Hemingway. Men sen skiftar romanen fokus och tempo, åren går rasande fort och sedan övergår Wolff till att skildra en helt annan person, som har en liknande känsla av att ha utgett sig för att vara någon annan. Ett ovanligt grepp, där huvudpersonen byts ut och någon annan får avsluta boken. Men det fungerar.

 

Allt är skrivet på den skickliga amerikanska prosa jag beundrar. Inga stilistiska utsvävningar, bara ett språk som är precist, oupphörligt uppriktigt, aldrig överflödigt. Alla ord kretsar kring skrivandet, kring handlingen och personerna.

Självklart undrar jag som läsare över hur mycket av boken som är självbiografiskt, speciellt som huvudpersonen aldrig nämns vid namn. Mycket av handlingen kretsar ju kring just författande. Men kanske är det så att författare alltid skriver om författare och läsare, för att de själva är författare och läsare och inte känner till något annat. Så att de författare som skriver om personer som inte tycker om det skrivna ordet, aldrig känns riktigt övertygande. Kanske är det bara därför denna bok känns övertygande.

Och som typisk aka-porr blir man inspirerad att läsa ytterligare några författare. Hemingway, Ayn Rand, Robert Frost, skolans tre författarbesök, lyser klart i boken.

ISBN: 9113013211


Kommentarer
Postat av: Ylva

Nu gör jag såhär för jag vet aldrig vilka som kollar sina mail. Kan jag bo hos dig någon natt när jag kommer till Göteborg på bokmässan? Skulle vara kul att gå ut i Göteborg, länge sen.

2006-08-23 @ 14:08:37
Postat av: Nadine

Ha, ha vi kanske ska kolla upp Ayn Rand på Contemporary Authors - har faktiskt tvärt emot vad jag sa inte numret till det lånekortet hemma eller på mailen... Nadine

2006-09-11 @ 19:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback