Ebbas stil: guiden till en glammigare garderob - Ebba Von Sydow

Det här är som att läsa en lång Veckorevyartikel om personlig stil, bra basplagg, hur man väljer perfekta jeans, var man köper snyggaste väskorna och så vidare. Det är glättigt, rosa, mycket bilder, små faktarutor, som är lätta att ta sig igenom, enkla punktlistor med tips och råd, mängder med lyckade bilder på Ebba själv, och mängder av bilder på kändisar med blandade snälla och elaka kommentarer till. Det är väldigt mycket just nu, eller kanske till och med några månader gammalt. Det är glättigt och ytligt och man behöver inte tänka alls när man läser boken.

 

För när man gör det och börjar fundera lite på undertexterna och vad det egentligen är som blir sagt blir man lite rädd.

 
  1. Det är okej att värdera sig själv och andra utifrån utseende. Det är helt naturligt att kläder är avgörande vid till exempel en anställningsintervju.
  2. Har man skinhandskar i stället för stickade vantar som ”en riktig fashionista”, och om man lärt sig alla moderegler, så har man lyckats bättre, man är mer värd.
  3. Att ha åtminstone några riktigt dyra (en semesterbudget styck ungefär) kvalitetsplagg är ett måste för en fullständig garderob.
  4. En bra garderob består av vissa basplagg som ska hålla god kvalité och ett klassiskt snitt som aldrig blir omodernt.
  5. Det är viktigt att vara feminin.
  6. Det är viktigt att vara smal, eller åtminstone försöka se smal ut.
  7. Dessa regler är tidlösa.
 

Jag kanske är naiv eller aningslös, men jag minns det inte som att Sverige alltid varit så här modefixerat.

 

Varannan blogg handlar om mode, ofta på ett helt okritiskt och okreativt sätt: ”Titta här vilken söt kofta Mischa Barton har på sig i dag i Aftonbladet, och idag tänkte jag ha på mig den här outfitten.” – kompletterat med läskigt foto på modeoffer med huvudet bortklippt.

 

När man går ner på stan ser en mängd tjejer ut som små Ebba-kopior. Alla ska ha jeans instoppade i stövlar (för några år sedan hade detta varit dödligt töntigt), och i övrigt vara nästan lite tantiga. Och det verkar som att alla unga tjejer vill jobba med mode och styling. Ebba von Sydow tar över Veckorevyn och gör om det till en modetidning, på Tv stylas folk om av modepoliser och Söndagsöppet.

 

Men när jag gick ut gymnasiet hade alla midjelångt hår och sunkiga flanellskjortor från UFF. Det är inte tidlöst med ett klassiskt tantigt mode. Jag tror inte på det. Jag tror inte på att det inte kommer att bli en revolt mot det här genompräktiga chica dammodet. Jag tror inte på att jag måste offra min semester för att köpa en kashmirkofta, som är mycket mer smickrande än ”en hemsk bylsig okvinnlig stickad tröja”. Jag tror inte på att halvkorta svarta finshorts och wrapklänningar alltid kommer att vara moderna. 

 

Jag tror att det här är en bok för flickor på Stureplan som vill vara kompisar med prinsessan Madeleine och att alla andra kan läsa det här med lite distans. Jag hoppas i alla fall att det är så.


ISBN: 9137129988

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag läste den för ett par månader sen och det enda positiva som kom ut av det var att jag fick inspiration att rensa min garderob, reflektera ordentligt över vilka plagg jag har och inte har, skriva en lista och göra en ordentlig inköpsrunda!

Jag blev ändå inte lyckligare av att äga 15 likadana koftor utan att ha något att matcha dem med!

Så helt dålig var inte boken:-)

Postat av: Jenny

Din blogg är alltid lika läsvärd. Håller med dig om det du skriver om Ebba-modet.

2006-08-01 @ 19:50:55
Postat av: Björn

Det roliga med dessa böcker är deras användning av ordet "tidlösa". Om man ser bakåt i tiden så ser man att det är helt andra saker som varit "tidlösa" då. Med andra ord så är mode/design oerhört bundet av sin tid och det som de flesta just nu vill ha får då epitet "tidlös", det är en aningens skrattretande.
Jag tycker inte alls att du är naiv när du ser att sverige har blivit extremt fixerad vid mode och design. När jag var ung så höll jag stenhårt på jenasen "puss och kram" eller "gul och blå" att använda något annat var helt otänkbart. Idag tror jag att modet är bredare, att det finns fler alternativ men samtidigt så har modet blivit extremt nördigt där detaljkännedom är oerhört viktigt. Det gäller inte längre att bara välja jeansmärke utan man skall veta vilket land som tillverkat jeansen (helst japan då de har gamla maskiner) och var man bäst sliter jeansen (Italien) osv.
En trevlig blogg (du läser för mycket :-) )

/björn

2006-08-02 @ 13:58:11
Postat av: Nadine

Du är klarsynt och skitrolig när du avslöjar Ebbas undertext. Ett intressant tidsfenomen om något är att hennes muggiga 50-talsideal fått så stort genomslag i Sverige just idag... Antalgligen är det en process som har skett under lång tid, då 80-talets yuppie-era endast var en tid av poserande och experimenterande med värderingar (pengar, materialism, kapitalism, mm). Först idag har "vi alla" internaliserat dessa värderingar så att vi är färdiga att yttrycka dessa ideal i allmängiltig "stil". Vem är då där och stöttar, fördömer och råder, om inte allas vår Ebba? Visste du förresten att hon, om hon ska beskriva sin klasstillhörighet beskriver sig och sin familj som arbetarklass? (sagt i en intervju i P1 förra sommaren!) Ja, hennes föräldrar är båda hårt arbetande människor och hon själv jobbar och sliter med sina krönikor och tidningen...
Hälsningar, Nadine

2006-08-07 @ 15:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback