Google-uttalet

Jag är nog hemskt snobbig men jag tycker det är jobbigt när folk uttalar ordet Google fel. Man måste inte säga det på på engelska med en sådan där fin blandning av o och u: "gougl". Jag tycker att "gogel" går jättebra. Och "gogla".

Men snälla, inte "goggel". Uttalar man det som "goggel" så menar man ju ordet goggle på engelska, som betyder simglasögon. Uttalar man det fel är det troligt att man också stavar det fel, t ex http://www.goggle.com/, http://www.gogle.se/, http://www.goggel.com/. Tro mig, jag har sett dessa varianter.

Det här kan man läsa om ordet google om man googlar på det:

The Meaning of Google

"Googol" is the mathematical term for a 1 followed by 100 zeros. The term was coined by Milton Sirotta, nephew of American mathematician Edward Kasner, and was popularized in the book, "Mathematics and the Imagination" by Kasner and James Newman. Google's play on the term reflects the company's mission to organize the immense amount of information available on the web.

Det är en viss skillnad mot att titta på världen genom ett par dimmiga simglasögon.

Och ja, hela den här frustrationen beror på att jag fått ovanligt många ologiska datafrågor idag. Och det är väl konstigt, men det finns ett mycket starkt samband mellan de som säger goggel och de som lyckas få 10 olika felmeddelanden på en timme. Ju mindre man kan, desto mer krånglar det, och desto mer oförstående och intolerant är man tydligen.

Kommentarer
Postat av: Pelle

Ooh. 10 nördpoäng för googles ursprung. Ang. dina datafrågor så får du skaffa dig ett ordentligt LART. Ett schysst järnrör brukar rekommenderas.

2006-12-20 @ 20:17:26
Postat av: Erik Norinder

Ja, jag håller med dig till 100%!

2006-12-22 @ 09:40:24
Postat av: Linnea

Goggel. Goggla. Jag har aldrig hört någon säga det. Det måste vara vansinnigt roligt för det är vansinnigt roligt att bara läsa om det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback