Spirited Away

Jag såg Spirited Away på bio när den kom, och sen köpte jag DVDn. Som jag tittade lite på idag. Och så här:
Den är vidunderligt vacker, med bilder som tavlor i nästan varenda scen. Men historien är verkligen underlig. Är det japansk sagokultur som är så annorlunda vår? Eller var Hayao Miyazaki drogpåverkad när han skrev manus? Och varför skrev inga rescensenter att historien är obegriplig?
Det finns en mängd sidohandlingar och så många teman att man blir helt yr. Chihiro byter namn, men temat utvecklas inte. Hon måste arbeta för att få stanna, men sen arbetar hon knappt alls, och åker till och med iväg ett tag. Och en del mat blir man en gris av och annan mat gör att man blir ogenomskinlig. Hennes vän är en drake, bebisen förvandlas till en hamster, tre huvuden rullar omkring men förvandlas till en figur, en sjögud kommer, och man tror att det ska handla om miljöproblem , men den berättelsen är bara en sidohandling. Och den onda häxan är inte så ond, och hon har en tvillingsyster som vill ha hjälp med att spinna och sticka. Och det går ett tåg genom ett vatten som hela tiden stiger.
Har du inte sett filmen tycker du kanske att jag verkar dum, att det där nog blir tydligt när man ser allt i sitt sammanhang. Men jag är inte så säker.
Det spelar ingen roll, det är tjusigt och nytt och underhållande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback