Mörkerspår - Inger Frimansson

Köper man Damernas Värld får man den här deckaren gratis. Jag är inte mycket för deckare, framför allt inte svenska, men tyckte ändå att det verkade som en bra affär.

Men jo, det här är precis så tråkigt som jag misstänkte.

Hilja är 50 år och kuvad. Hon bor med sin dominanta storasyster Karla. Deras bror är fastighetsmäklare och när han får nycklarna till deras gemensamma barndomsväns, den numera kände Jenny Ask, börjar saker hända.

Insprängt mellan kapitlen finns enstaka sidor av en slags Haga-man, en ondsint typ som jagar och våldtar oskyldiga kvinnor och beskriver det hela lite psykopatiskt. Inte kursivt, men det behövs inte, man känner igen greppet ändå. Läsaren får alltså spekulera i vem av bokens karaktärer som står bakom dessa anteckningar, eller kan det vara någon helt annan?

Det är lättläst, det är lite olika karaktärer, tillbakablickar på en sorglig barndom och så vidare. Nu var det en dryg vecka sen jag läste den och jag har redan glömt det mesta. Det känns som att det hela går på slentrian och jag störde mig på små ologiska detaljer hela tiden. Pytt i panna på burk, finns det verkligen? Och om det nu gör det, är det inte ett klyschigt sätt att beskriva någon som äter dålig mat?

"ger läsaren obehagskänslor av det riktiga, insiktsberikande, ickespekulativa slaget." Göteborgs Posten

står det på baksidan. Så kanske är det jag som inte kan ta till mig dessa insikter. Eller så är detta helt enkelt en deckare enligt formulär 1A som bara förströr för stunden och lämnar lika lite intryck som en veckotidningsnovell.

ISBN: 9170011818


Kommentarer
Postat av: Pelle

Se det som att du åtminstone fick en Damernas Värld på köpet. Den var kanske bättre?

2006-07-28 @ 15:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback