Fionn Regan

Nuförtiden har man tillgång till musik dygnet runt, det går alltid att leta upp en skiva på Amazon och beställa den för snabbleverans, eller ladda hem den på iTunes, eller ladda hem den olagligt, eller lyssna på snuttar på All Music Guide. Så när man hör talas om något som faktiskt inte går att få tag på känns det underbart gammaldags och oåtkomligt.

Bella Union är ett favoritskivbolag, ungefär som jag skulle vilja att 4AD fortfarande var. Simon Raymonde och robin Guthrie som är huvudmän för det var en gång med i Cocteau Twins (som jag visserligen aldrig lyssnar på längre av olika skäl, men som jag ändå tror alltid kommer att vara det viktigaste bandet i mit liv). De tycker om Cat Power, Goth och Jeff Buckley. De ger ut The Czars, Laura Veirs, Francoiz Breut och Dirty Three.

Nu har de skrivit kontrakt med Fionn Regan, en ung irländare som ser mycket ung och mycket söt ut på kortet. Man kan läsa mer på Bella Unions artistsida. Skivan kommer inte förrän i augusti, men där kan man få lyssna på Black Water Child. Det låter som The Magic Numbers lite grand: poppigt, melankoliskt, en titel som en gammal folksång, och en vacker röst som på Buckleysätt går upp i falsett mot slutet. Och textrader som "It's gonna be a long cold winter". I vanliga fall hade jag nog inte lyssnat så många gånger, men just för att den inte på något sätt går att få in i iPoden lyssnar jag besatt på webben om och om igen.

Det finns några sånger till på Myspace också.

Det är nästan som när jag för tio år sen lyssnade på musik i skivaffärer för att jag inte hade råd med själva skivan. Kanske är det inte det bästa jag hört i år, men magin omkring musiken är det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback