Before... But Longer - The Czars

The Czars är ett underbart band, som är underligt underskattat, eller kanske bara okänt. Jag som oftast föredrar kvinnliga sångröster tycker att John Grant sjunger ljuvligt, Jeff Buckley ligger närmast som jämförelse. Aggressiv låter han hård, men sen veknar rösten till ren skönsång, smeksam som sammet, för att sedan glänsa till i en perfekt falsett.
Musiken är annars svår ett genre-bestämma, precis som på Tarnations skivor finns en flirt åt countryn, och att Paula Frazer dyker upp på flera spår ökar på det intrycket, men egentligen är det ganska traditionell vuxenrock, med kanske några fler effektpedaler än brukligt.
På denna skiva från 2000 är allt perfekt. Melodier att nynna på i varje spår, Val, Any Younger, Stay, Dave's Dream och Gangrene är Zippermouth är alla så bra att de kan framkalla gåshud. Men min favorit är nog Leavin' on Your Mind, där John Grant och Paula Frazer sjunger duett till varandra "Hurt me now, get it over, I will learn to love again". Sentimental och bitterljuv som sockrat gift. Är man det minsta intresserad av sorgliga kärlekssånger, med två himmelska röster i duett, bör man lyssna på den.
De senare skivorna når inte samma standard, och den senaste tappade jag intresset för snabbt. Men Before... But Longer är en riktig ädelsten att gräva fram.
Dessutom verkar de trevliga. Jag brevväxlade lite med basisten Chris Pearson i samband med att jag beställde deras skivor, och det visade sig att han var svenskättling. Han brände ner B-sidor och svåråtkomliga låtar och skickade med i skivpaketen.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Du får inte många kommentarer trots intressant innehåll! Nu har jag upptäckt både Paula Frazer och The Czars, fantastiskt bra musik som jag missat tidigare. Tack för det!

Postat av: ulrika

ja, jag måste också kolla upp det här, låter väldigt spännande, tack!

2006-08-20 @ 20:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback