Bläckhjärta - Cornelia Funke

Inspirerad av Philip Pullmans Mörka materia-trilogi kastade jag mig över Cornelia Funkes Bläckhjärta som skulle vara magisk barnfantasy som handlar om böcker.

Det verkade ju spännande, och framsidan var fin, boken dryga 500 sidor lång, med ett rött bokmärkessnöre i ryggen. Handlingen kretsar kring Meggie, hennes pappa Mo, förmågan att läsa fram figurer ur böcker och boken Bläckhjärta. Dessutom börjar varje kapitel med ett citat från en känd barnbok. Så jag väntade mig något i Pullmans stil, med inslag av Michael Endes Den oändliga historien, som också handlar om att gränsen mellan bok och verklighet suddas ut.

Men Bläckhjärta var en besvikelse. Det är bovar, och eldslukning och älvor, och gamla böcker. Men språket är torftigt och handlingen saknar djup. Kanske är det bara för barnsligt. Pullmans böcker är så invecklade att även en vuxen kan bli utmanad och få några nya tankar. Bläckhjärtat ett betydligt mer lättsmält äventyr, förutsägbart och tillrättalagt. Alla får vad de förtjänar, och det som ska vara spännande: att bli tillfångatagen och rymma, drar ut över hundratals sidor medan man uttråkat väntar på den dramatiska upplösningen.

Sen tycker jag att citaten är onödiga. På sina ställen är de välvalda. Det är väl tänkt att de ska locka barnen till att utforska de citerade böckerna. Men till 59 kapitel har Funke bara citerat 40 böcker och många av de har samma författare. Ur blandbandssynpunkt är det inget vidare. Idelaet vore väl 59 böcker, och helst lika många författare. Det verkar lite som att Funke inte har läst tillräckligt många böcker någonsin. Astrid Lindgren citeras ofta, men de flesta citaten kommer från Kalle Blomvist, som inte direkt är en av Astrids bästa böcker. Citaten är inte språkligt briljanta, de tillför heller inte något nytt till handlingen. Visserligen kan man alltid se sambandet mellan citatet och kapitlet, men även om man har läst de citerade böckerna, tillför inte dessa samband speciellt mycket.

Det här får mig att tänka på inspiration. Kanske är det bäst att alltid inspireras av det som är svårare och mer renodlat än det man själv gör. Alltså att man inspireras av det som kom först. Till exempel så här: Joni Mitchell var en av de första som gjorde bra kvinnlig singer-songwritermusik. Kate Bush kom senare, kanske lyssnade hon på Mitchell men hon lät helt unik. Sen inspirerades Tori Amos av Kate och Joni och gjorde också bra musik. Sen kom det massa tjejer och lyssnade på Tori Amos och gjorde musik som lät lite som hennes, och det blev mest trist. Bright Eyes är tydligt inspirerade av Bob Dylan, men det vore trist med ett band som försöker låta som Bright Eyes.

Philip Pullman är tydligt inspirerad av William Blake, och citerar honom flitigt i Bärnstenskikaren. Och även om Pullman aldrig kommer att få samma status som Blake så har han siktat högt, och gjort något bra.

Men Funke citerar andra barnboksförfattare och en hel del böcker som inte är så tänkvärda från början. Skattkammarön till exempel, som mest är ett enbottnat äventyr. Tsatsiki-böckernas författare Moni Nilsson-Brännström citeras flera gånger. Och så vidare. Inget fel, men det blir lite som att hitta sin egen soul-stil bara genom att lyssna på Mary J Blige och Angie Stone.

Men kanske är jag onödigt kritisk, kanske är jag bara för gammal för Bläckhjärta.
ISBN: 91-7299-071-6

Kommentarer
Postat av: Jill

Hej!
Personligen älskar jag Bläck-böckerna. Troligtvis är jag kanske lite yngre än dig och det kanske spelar roll, men jag tycker att Cornelia Funke är duktig och det är genom Bläckhjärta och Bläckmagi som min önskan att läsa "återupplivades".
Men som sagt, jag är yngre, men älskar att läsa och skriva egne historeir. Kan väl inte säga att jag är väldigt duktig,Men kanske du skulle vilja läsa en bit? Tyvärr är det inte många som orkar läsa mina berättelser och får väldigt lite feedback.

Jaja, har du lust att läsa lite så svara mig gärna!

Mvh Jill

2006-12-23 @ 17:21:27
Postat av: Anonym

BILD SNÄLLA jag behöver en !!! jag har läst boken och har tycker att den é underbar jag älskar den rent ut sakt det är nog den bästa boken jag läst!!!!! skriver en bokpresentation om den.

2007-01-11 @ 17:53:02
Postat av: Alice

BILD SNÄLLA jag behöver en !!! jag har läst boken och har tycker att den é underbar jag älskar den rent ut sakt det är nog den bästa boken jag läst!!!!! skriver en bokpresentation om den

2007-01-11 @ 17:54:47
Postat av: Anonym

Du är nog för gammal för dom böckerna.Du var alldeles för kritisk mot Bläckhjärta.Jag tycker att dom är jättebra och bara väntar tills trean ska komma.

2007-02-21 @ 18:47:01
Postat av: Kajsa

Ja, du är nog för gammal för den här boken. Den är faktiskt jättebra, och eftersom den är tänkt för barn så är det väl inte helt ur sin ordning att den inte är så invecklad att inte ens vuxna kan skumläsa den. Ge dig inte på böcker du inte klarar av.

2007-03-12 @ 14:04:32
Postat av: Sabbe

Jag har läst bläckhjärta och jag älskade den. Ingen ska säga något dum om den boken men du kanske är lite för gammal. Det där med bovar, eldslukning, älvor och gamla böcker tycker jag är liksom bara väldigt bra! Jag har inte läst bläckmagi men ska göra det snart. Du klagar också på citaten, men jag tycker att de citaten passar utmärkt. och alla böcker ska väl kunna citeras? Eller? nån som tycker annorlunda? Ja tycker som Kajsa: Ge dig inte på böcker du inte klarar av.

2008-01-07 @ 11:00:58
Postat av: Stinsan

hej, har faktiskt inte läst din kommentar om boken, jag tröttnade efter dom första raderna där du säger att den är dålig. läste som hastigast igenom en annan kommentar där det står att "Jill" e yngre än dig... jag har inte hittat hur gammal du själv är, men det intresserar mig inte. jag förstår inte hur du kan säga att den e förutsägbar och jag hoppas innerligt att du inte har svärtat ner "Bläckmaig" med din dåliga smak, jag brukar inte kritisera någon för att den har annan smak en mig, men jag kan bara inte förstå hur du kan låta bli att älska dessa böcker! det är säkert som Mo och biblotikarien på Nattborgen säger; att läsaren lämnar kvar en bit av sig själv mellan sidorna. men jag hoppas att du inte läst just det exemplaret av Bläckhjärta som jag, för i så fall kanske min smak oxå försvinner... jag har aldrig gråtit så över en bok som när Sotfinger överlämnar sig till de Vita fruarna för att rädda Farid. aldrig aldrig! läste en annan kommentar att det kommer en trea... stämmer det? jag både hoppas och hoppas inte. har läst båda böckerna två gånger nu och älskar dom lika mycket varje gång. önskar att du oxå kunde göra det.
// Stinsan

2008-05-01 @ 20:46:21
Postat av: Emilia

Fattar heller inte hur du kan sitta och skriva dessa hemska ord om en sådan underbar bok!

Jag har väldigt svårt för att hitta böcker i min smak, det är sällan jag läser ut en bok. Men då jag bara läst några få kapitel i bläckhjärta var jag fast! Läste ut dessa 500 sidor på ca 1 vecka. Jag hade med mig den över allt, Vid mat bordet, på toa, i skolan och vart vi än åkte så hade jag alltid boken med mig! Kunde helt enkelt inte släppa den! Och direkt efter bläckhjärta kastade jag mig på bläckmagi som jag slukade fortare än fortast!

Jag läser många "bok-bloggar" där både vuxna och barn säger sitt om olika böcker. Läser dock mest de från vuxna och jag blir helt chockad då de läser sådana "Barn/Ungdoms-böcker". Och gissa vad, alla dessa "Barn/Ungdoms-böcker" får så stark kritik! Men hallå! det är inte meningen att en 45 åring kvinna ska läsa t.ex Skattkammarön! Det är en barn bom som är skriven på ett sätt så att barn ska tycka att den är spännande och bra att läsa. Liksom en barn deckare mer handlar om rån och en vuxen deckare om mord. Det finns liksom olika nivårer.

Jag tyckte så mycket om Bläckhjärta och Bläckmagi att jag bara för några dar sen gick och lånade bläckhjärta igen. Är helt uppslukad av boken och jag räknar ner tills 3:an släpps!



Och som någon annan sa: Läs inte böcker du inte klarar av!

2008-08-24 @ 12:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback