Duktig pojke - Inger Edelfeldt

Ja det märks nog, jag är inne i en Edelfeldt-period. Jag har ju läst alla hennes böcker tidigare. Men så tycker jag om att läsa om.

Duktig pojke är Inger Edelfeldts debut, men mycket av hennes formula finns här redan: utanförskapet, självtvivlet, och på slutet ett hoppfullt brandtal för kärleken och livet. Duktig pojke handlar om Jim, en tystlåten och kuvad pojke med traditionella föräldrar. När han växer upp inser han att han blir kär i killar. Och trots att han försöker ”vara duktig”, ha flickvän, få bra betyg och på alla sätt passa in i mallen, måste han till slut revoltera.

Boken är från 1977, och det är slående hur attityder har förändrats sedan dess. Även om det säkert inte är lätt att komma ut idag heller, undrar jag om det är fullt så legitimt idag att peka ut homosexuella som perversa snuskisar. Och även om många fortfarande är kluvna till att homosexuella par ska få adoptera, har jag aldrig träffat någon som vill förbjuda homosexualitet helt och hållet. Jag såg Brokeback Mountain igår (som jag kommer att skriva om senare), och den filmen gör det än mer slående att vi har nått en lång bit på väg mot jämställdhet sedan 70-talet.

Duktig pojke är en fin barndomsskildring, och det är ett genidrag att inleda varje kapitel med ett stycke som Jims mamma skriver, där man tydligt kan se glidningen mellan hur en förälder uppfattat en viss situation, och hur barnet upplevt den. Och det är en fin kärleksskildring, med ett jämlikt och innerligt förhållande, olikt många av de dysfunktionella förhållanden Edelfeldt skildrat i senare böcker. Och det är en bok om att vara sig själv och att stå för den personen, även om jag kan tycka att den utvecklingen går lite overkligt fort i boken. Men det är skönt med ett lyckligt slut och en lycklig kärlek, i en annars något dyster bok. Och det är en imponerande debut.
ISBN: 91-20-06885-9

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback