Thread Bone Bare - Sarina Simoom

Det verkar som om det faktiskt är en som har hittat Paula Frazer och the Czars genom denna blogg. Då får jag väl inte undanhålla min största skatt på detta område längre: Sarina Simoom, ett annat Denver band som den snälla Chris Pearson (från the Czars) spelat med.

Skivan är nu svår att få tag på och varken band eller hemsida verkar existera längre tyvärr.
Men Jenna Herbst som sjunger och spelar fiol och gitarr är ett musikaliskt mirakel.

Sarina Simoom har spelat förband till Cat Power, och jämförs i vanlig ordning med Tori Amos, Kate Bush och så vidare, men har en unik röst och framtoning.

Det låter definitivt som 4AD-musik, underskön kvinnlig röst, svårdefinierad genre och ett känslomässigt och melodiöst utspel som får all radiomusik att verka tam och kraftlös. Fast texterna inte finns i fodralet, och jag själv aldrig engagerat mig i att lyssna in dem, känns det som om Jenna Herbst öppnar sitt hjärta i varje rad. Dessutom spelar hon fiol som en nertonad men fortfarande intensiv Warren Ellis (från Dirty Three och Nick Caves Bad Seeds). Kanske är det just därför jag inte velat ta reda på vad hon verkligen sjunger om. Det vore en sån besvikelse om texterna är banala. 

I  Hine Ma Tov har hon tonsatt en hebreisk bön. Just det påminner mig lite om Lalehs genreblandningar, och på ett sätt är det som om sarina Simoom förenar det som är orginellt och vackert med Laleh. Som om Thread Bone Bare är den skiva jag önskade att Laleh hade gjort när jag först läste om henne.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Nu blev man ju ordentligt nyfiken! Återstår att se om den går att hitta nånstans. Ett annat Denverband var ju Sixteen Horsepower, oj oj så bra dom var.

Postat av: Jonas

Nu blev man ju riktigt nyfiken! Återstår att se om den går att hitta nånstans. Ett annat Denverband, var ju Sixteen horsepower, HERREGUD vilka rysningar dom kunde framkalla!

Postat av: lilldjuret.webblogg.se

Hittade faktiskt skivan på CDbaby, där kan man lyssna också: http://cdbaby.com/cd/sarina !

2006-03-06 @ 08:02:42
Postat av: Jonas

Jag har redan beställt den från CDbaby, men tack för tipset ändå. Och tack Google. Nu är det bara att vänta på posten...

Postat av: Jonas

Summa 128 kr och då kom den ändå med flyg ända från Oregon! Gillar den redan och jag misstänker att den kommer att växa med tiden, sången är verkligen skön och fiolen...wuthering heights!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback