Jenny - Jonas Gardell

Jag tyckte om En komikers uppväxt, om Juhas djävulska uppväxt i Sävbyholm, förorternas paradis. Och uppföljaren Ett Ufo gör entré var inte dålig heller. Även om det kändes som att Gardell skrev om och gjorde om det förflutna, bröt mot de inre regler för berättelsen han själv satt upp. I En komikers uppväxt misslyckas Juha i allt han gör. Även som vuxen blir han misshandlad av klassens plågoande. Men i fortsättningen Ett ufo gör entré får han plötsligt revanch redan på högstadiet. Fint så, men romanbygget kändes glest i sömmarna. Och Juhas bästa kompis Jenny lämnades i sticket och fick aldrig uppleva någon utveckling.

Jenny är boken om henne, och den är obehagligt mycket som en del tre i en filmserie, där idéerna är uttömda, men publiken skriker efter mer och är beredda att betala för mer. De vill ha mer Sävbyholm, mer Juha, mer Jenny.

Så Gardell ska skriva om Jenny och om den våldtäkt hon var med om i slutet av högstadiet. Men det är fortfarande Juha som berättar. Juha som återanvänder berättarteknik och fraser från de tidigare böckerna, men som ändå går på tomgång. Nya konfrontationer med de gamla klasskamraterna, nytt förakt för kärnfamiljens Sävbyholm där "alla ligger på magen och skriker in i kudden av ångest", nytt konstaterande av hur genomonda barn kan vara. Men allt har skrivits tidigare och våldtäkten förändrar egentligen inte den historia vi redan fått höra två gånger. Det är synd om Jenny. Men hur det går för henne sen få vi fortfarande inte veta.

Juha rabblar sitt "Jag har aldrig slutat gå", och kanske har Jenny nått någon försoning. Men det här är en helt onödig uppföljare som inte erbjuder något nytt.
ISBN: 9113015532

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har faktiskt funderat över att läsa "Jenny", rekomenderar du den?

2006-06-06 @ 21:01:10
Postat av: Ida

Jag har faktiskt funderat över att läsa "Jenny", rekomenderar du den?

2006-06-06 @ 21:03:04
Postat av: Lilldjuret

Nej.

2006-06-06 @ 22:36:26
Postat av: Ärikaf

jag tyckte att den var ganska bra. det som ät nytt med den här boken var väl budskapet, att man måste gå vidare och lämna det gamla bakom sej. sen var det bra att det inte gick att komma till rätta med mobbarna, som inte ångrade sej. man måste kunna gå vidare utan att man får upprättelse, för det är inte säkert att man får. men jag tyckte ändå att den va lite för mkt "sluta gnäll nu, det var ju länge sen" över den. han har ju själv skrivit i frestellsernas berg "den som en dag plötsligt säger ´nej, nu har jag sörjt klart´ har aldrig verkligen sörjt". (inte exakt citerat) men jag tycker ändå att det var ett upplyftande budskap, trots att boken i sej var väldigt depprimerande.

2006-06-11 @ 16:49:27
Postat av: Jenny

läs den.

2006-08-27 @ 22:22:27
Postat av: Anonym

Jag har läst alla tre böcker, och jag tycker om de. Visst kan de bli lite långtråkiga ibland. men Jenny är den sorligaste boken jag lääst. Jag grät seriöst när jag läste den. Heemskt är vad det är. Den här boken berör verkligen, man verkligen lever sig in i den stackars flickans liv.

2006-10-05 @ 20:43:40
Postat av: Emma

Jag läser denna boken i skolan just nu och har inte läst någon av de andra böckerna men tycker att den är fullkomligt underbar!

2006-12-03 @ 12:15:58
Postat av: tobias olsson

Jag håller på att forska om dig och jag undrar vad som fick dig att börja skriva föruton det där med konst galleriet/ go jul

2007-12-11 @ 20:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback