Jornada 720

Igår fick jag äntligen min Jornada som jag fantiserat om och väntat på så länge! Den är ett slags mellanting mellan handdator och laptop. Klumpig för att vara en handdator när den väger ett halvt kilo. Oerhört smidig för att vara en laptop med riktigt (svenskt!!!) tangentbord och tio timmar batteritid.
De tillverkades i början av 2000-talet innan de floppade och HP lade ner produktionen. Nu får man jag dem på Tradera eller Blocket om man vill ha en. På Ebay finns det ju många, men inte med å ä och ö. Däremot finns det väskor, reservdelar och skärmskydd där, och det blir väl nästa steg, nu när jag ska skydda min dyrgrip.
Det är ett mysterium att de inte blev mer populära. Jag tittade ju på Qteks smarta telefoner med tangentbord och multifunktioner nyligen. Men dels är de dyra, dels ska de kunna göra så mycket att de är dömda att drabbas av barnsjukdomar och de flesta funktioner har man bättre på annat håll. Varför krångla med en 1.3 megapixelkamera när man redan har en 3.2 megapixel liksom?
Min Jornada kan man skriva på, man kan synka den med datorn för att ladda ner mail och kalenderuppgifter. Och så går det att surfa på den med inbyggt telefonmodem. Musik fungerar hjälpligt, som en gammal freestyle i ljudet.
Men det riktiga tangentbordet är det bästa. Nu kan jag skriva blogg överallt! Och inte som idag göra det långt efter läggdags bara för att jag vill skriva något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback