Mina hemmagjorda råd om Berlin

And now over to something completely different.

Jag har varit i Berlin och tänkte i all hast dela med mig av tips och råd.

Råd 1 är att inte ta med sig en gammal guidebok, inte ens en från 2004. Det medför nämligen att restauranger man vill gå till inte går att hitta, och att man åker 40 minuter på tunnelbana i fel riktning för att egyptiska museet har flyttat dit man precis åkte ifrån.

Råd 2 är att man bör gå till
Knaack på Greifswaldstrasse. En klubb från 1952 som känns som en indieklubb i London på 90-talet. Nergånget, rökigt, Rage Against the Machine på ett dansgolv, hård rock i källaren med dystra personer, sen efter en promenad över en regnig gård där det serveras curry wurst, kommer ytterligare ett dansgolv med hysteriskt blandad musik, Prince, Oasis, tysk vals, The Roots, och på övervåningen galen tysk karaoke. Dessutom verkar det vara öppet hur länge som helst.

Råd 3 är att ta sig till Prenzlauerberg, gärna med en hel dag till förfogande. Slitna men gamla kvarter, massvis med små bohemiska caféer och restauranger, hippieaktigt klotter, magiska småbutiker.

Råd 4 är att äta så mycket som möjligt för allt är jättegott och prisvärt. Jag åt bland annat en hel grillad fisk, makrillsushi i miniformat, en egyptisk middag med olika såser, färsk kokt sparris med hollandaisesås, och mängder av ljuvlig apfelstrudel. Dessutom massa goda öl.

Råd 5 är att gå till KaDeWe, det jättestora varuhuset. Visserligen står det redan i alla guideböcker att man ska dit, och visserligen har jag aldrig brytt mig om Harrods på grund av klädkoden. Men KaDeWe är verkligen fånigt stort, allt är dyrt med bra kvalité, och det ÄR roligt att se 1400 ostar på samma gång.

Råd 6 är att gå på zoo. Visserligen verkar vissa djur lida beklämmande mycket, men jag har aldrig sett så många apor någon annanstans, eller så många kattdjur, eller pandor överhuvudtaget.

Råd 7 är att bo på hotell i Prenzlauer berg. Jag bodde visserligen jättefint vid Kurfurstendamm, men det räcker att se den gatan en gång. Prenzlauer berg däremot hade jag gärna tillbringat mer tid i. Dessutom ligger det närmare flygplatsen och Alexanderplatz.

Råd 8 är att titta på så många klassiska sevärdheter man hinner. Även jag som är ointresserad av politik tycker att muren är fascinerande. Checkpoint Charlie och den lilla bit som återstår av muren är ett måste.

Råd 9 är att åka till Friedrichshain och gå på spännande marknad på söndagen. Restaurangtätt område, och på marknaden kan man köpa lite annat än det vanliga Camdenskräpet. Till exempel secondhandtoppar med hemmagjorda tryck som ser ut som omslag på svenska 70-talsromaner.

Råd 10 är att prata så mycket tyska som möjligt och vara så vänlig som möjligt. Då är alla tyskar underbara tillbaka.

Råd 11 är att ha bra skor. Jag köpte mina på KaDeWe.




Kommentarer
Postat av: Hanna

I totally agree, meine freundin ;)

2006-06-02 @ 20:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback