Räcker det om jag älskar dig? - Katarina von Bredow

Fanny är 19 år och är ihop med Mr Perfect, han den jättesnygga som hon aldrig trodde att hon skulle få. Johan med det vackra leendet som hon vill bo ihop med och få barn ihop med.


 

Men hemma hos Fanny finns det bara en mamma. En mamma som dricker lite för ofta och verkar lite för ledsen. Och så finns bästisen Alexandra. Och läraren Finn som hjälper Fanny när allt blir för svårt. Det här handlar om veckorna före studenten, några veckor som förändrar allt för Fanny.


 

Jag är kluven till Katarina Von Bredow. Hon skriver alltid om förbjuden kärlek och i många fall borde den kärleken nog vara förbjuden och inte skildras som något kittlande och ”rätt” för den unga publik hon skriver för. Som i Syskonkärlek där det uppstår stark erotisk kärlek mellan två biologiska syskon, eller i Knappt lovlig där en 15-årig flicka inleder en relation med en kille i 20-årsåldern med sin mammas uppmuntran(!) eller Som om ingenting där en flicka blir vettlöst förälskad i sin kompis pappa. Sen fick jag veta att Katarina von Bredow själv varit gift med en betydligt äldre man och förmodligen själv har en dragning till det förbjudna. Kanske har hon ett behov av att försvara det också.


 

Samtidigt är hon en engagerande och populär ungdomsförfattare som skriver öppet om alkohol, sex, kärlek, konflikter. Hennes böcker är inte helt olika Systrar i jeans-serien men är mer svenska och något mindre tillrättalagda. I Räcker det om jag älskar dig? Har författaren gjort det svårt att avsluta entydigt lyckligt. Det handlar mer om Fannys utveckling, att finna sig själv och att känna att man räcker till.


 

Fanny är den äldsta huvudrollsinnehavaren i någon Bredow-bok, men hon känns inte mognare eller annorlunda någon av tjejerna i de andra böckerna. Fanny är 19 och hennes pojkvän 21, Finn som får en ganska stor roll i boken är 32. Ändå är detta oundvikligen en ungdomsbok. Fanny som levt länge med en alkoholiserad mamma vet till exempel inte vad AA är för något, något som får henne eller åtminstone målgruppen att verka väldigt ung.


 

Men ska man läsa en ungdomsbok i den här relativt lättviktiga genren är Räcker det om jag älskar dig? inte ett dåligt val. Den är snabbläst och spännande. Bredow är en skicklig berättare som låter alla trådar hänga ihop och avslutas, alla karaktärer är dynamiska och utvecklas på något sätt.
ISBN: 91-29-66425-X


Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag tänkte tipsa dig om den här när du hade läst en dålig ungdomsbok för jag tyckte om denna. Har inte läst något annat av Bredow men ska. Tyckte att det var lite konstigt att tjejen dras till en lärare som är så pass mycket äldre. Hon säger någonstans att alla snygga skådisar är över 30 och så tyckte jag inte när jag var 19 men att författaren varit gift med en äldre man förklarar en hel del.

Postat av: Bellsan

jag har läs denna bok 10 grr. och jag är hel käääär i den! den absolut bästa bok i hela univärsum!!! jag rekomenderar den för alla som gillar att läsa om kärlek o sex o.s.v.
LÄS DEN!!!!!!!!!!!
jag är ett stooooooooooort fan!!!

2007-10-27 @ 08:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback