SJ

När man handlar något på nätet blir man ofta erbjuden att skapa ett konto. På så sätt slipper man skriva in adressen många gånger, det räcker ofta med e-post och ett lösenord. Ibland kan man också spara sitt Visakortsnummer. Det gör jag bara om jag verkligen litar på affären. Ibland vill jag inte ens att adressen ska sparas. Vissa affärer vet man att man bara handlar i en enda gång.

Obskyr skivaffär, varken billig eller snabb, där de har en singel som bara finns just där. De får inte behålla min adress. Cdwow, de får behålla min adress men inte mitt kortnummer. Mystiskt antikvariat som man knappt vågar lämna ut kreditkortsnumret till från början? Nix.

Men SJ är ett företag som är garanterat tryggt. Det är garanterat att de inte skulle slarva med mina uppgifter, och garanterat att jag kommer att handla där igen. Jag har svårt att tänka mig en människa som handlar där en enda gång och sedan aldrig igen. Oavsett om man är missnöjd.

Och just SJ har såklart det mest omständiga boknings- och betalsystem som finns. Massa grejer att fylla i innan man ens kommer till betalningen. Sen väntar inskrivning av kortnummer, expiry date, kontrollsiffror, telefonnummer, e-mail och mobilnummer. Vill man ha biljetterna skickade (och varför inte, när det är gratis?) måste fullständig adress fyllas i också. Inget av detta går att spara till nästa köp.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag brukar försöka bojkotta SJ, men ibland måste man åka med dem. Fast bor man i Ljungby är det svårt att åka tåg... Jag är trogen kund till Swebus och resan till Göteborg fick jag betalt för. Jag lyckades få en biljett gratis för de trodde de hade kontaktat min bank vilket var HELT omöjligt eftersom jag inte lämnat ut något konto. Sedan betalade rektorn den biljett jag fått, hihi.

2006-09-28 @ 19:11:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback