Gratistidningskriget

Varje morgon 06.55 kommer jag fram till Drottningtorget i Göteborg. Då har jag 5 minuter på mig att ta mig in i Centralhuset, gå igenom 3 sektioner och hoppa på min buss som avgår 07.00. Ibland är jag inte framme förrän 06.57. Då har man inga marginaler. Man måste småspringa hela vägen, det får inte slå om till rött när man ska över gatan och det får inte vara för halt på träbron över kanalen.

Fast man ännu inte är riktigt vaken måste man med total koncentration ta sig förbi alla dessa hinder. Men det värsta är tidningsutdelarna. 06.57 står det flera representanter för City-nytt och .SE och försöker dela ut gratistidningar till en när man springer förbi. Det är nästan så att de ställer sig i vägen och man måste le och säga nej tack och göra avvärjande gester, fast man egentligen mest vill ignorera dem. De står på spårvagnsidan av torget, på mitten av torget, närmast trafikljusen och vid ingången till Centralen. Och det verkar som att de kommer att vara där alltid och inte bara i någon reklamperiod som jag från början hoppades.

Inuti Centralhuset ligger det stora buntar av Metro, det är väl det de försöker konkurrera med. Men det tråkiga är att alla tre av dessa gratistidningar är usla. Korta och ytliga "artiklar" insprängda bland annonserna och efter att man läst ut en tidning har man inte blivit ett dugg klokare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback