Relationer & sex - Katerina Janouch
Katerina Janouch svarar på relationsfrågor i Expressen, och nu har hon samlat och redigerat en mängd frågor och svar. Gissningsvis har hon valt ut någon av varje sort så att hon i denna bok kan svara på den vanligaste typen av frågor. Tonvikten ligger på kärlek och relationer, medan mer tekniska sexfrågor tar upp en mindre del. Boken är modern, personerna som skriver SMSar och träffas på nätet, de har moderna familjebildningar med omgiften och styvbarn, och svaren är inte traditionellt moraliska.
Den här typen av frågor och svar i kvällspressen och veckotidningar tror jag att alla läser. Kanske inte alltid för att man vill lära sig något, men för att man får insyn i det allra mest privata. Hur folk har det bakom fasaden, vad de egentligen känner och önskar sig. ”Såhär säger jag till min tjej, men egentligen känner jag…” ”Utåt är jag glad, men…” Det är som att spionera i en främmande människas hjärta, men utan att göra någon illa.
Och man undrar om de verkligen förväntar sig en sanning från Katerina Janouch, som om hon skulle kunna ge svaren på deras livsproblem efter att ha läst ett kort brev om deras situation. För medan frågorna är intressanta är svaren ganska onödiga: Man får göra vad som helst sexuellt så länge man inte skadar någon, om man känner sig ensam kan man försöka hitta kärleken på nätet, utomlands, på krogen eller på kvällskurs, om en kärleksrelation är dålig är det viktigt att kunna prata med varandra, kärleken är komplicerad och oförutsägbar. Kort sagt, ingenting vi inte hört förut.
Samtidigt är det lite skönt att svaren ofta är svävande, ofta intar Janouch en förlåtande och omtänksam inställning och hon står alltid på brevskrivarens sida. Det är mycket uppmuntran och accepterade, ”Jaha så känner du och det är ok” ”Du verkar vara snygg och social”, ”Ni verkar ha starka känslor för varandra” ungefär. Brevskrivaren får ta ställning själv till vad han/hon ska göra åt sin situation, utan pekpinnar (och varför skulle någon ha rätt att dela ut pekpinnar efter en så kort kontakt?).
Det här är en bok att bläddra i. Att låna, snarare än köpa. Man lär sig inte så mycket mer än att relationer är komplicerade, men det är gott nog.
ISBN: 9137125281
Djur - Joyce Carol Oates
Hans hustru Dorcas är lite äldre, ännu en dominant figur, en konstnärinna som snidar nakna kvinnor på totempålar.
Det går rykten om att vissa flickor blir hembjudna till dem, och att om man blir hembjuden måste man tiga om det. Gillian avundas dessa flickor som blir hembjudna till makarna Harrow och misstänker än den ena, än den andra. Till slut blir hon en av dem. Det blir en resa in i ett brinnande helvete.
Detta är en av Oates snabbt producerade kortromaner. Den är suggestiv och går snabbt att läsa.
Men den hör till de Oatesböcker man kan vara utan. Det är som om Oates skrivit ihop den lite på slentrian och lånar friskt från sin egen produktion. Den kontroversiella konstnärinnan hittar vi i Oates Vintersolstånd, universitetsmiljön i Jag ska ta dig dit, den karismatiske och manipulerande akademikermannen i Jag ska ta dig dit, Tvillingliv och Mitt i livet, barbituraterna och drogerna i Blonde, sexuellt utnyttjande i Blonde och Våld, mord i Livets uppkomst och så vidare.
Det är inte dåligt men umbärligt.
ISBN: 9100109746
Bella Union podcast
Podcasten kan man ladda hem här. Vill man gå den långa vägen hittar man den på denna iCast-sida. Där finns fler spännande saker också.
Resan tillbaka till den vita massajen - Corinne Hoffman
Fenomenet kring Den vita massajen är fascinerande. Schweiziske Corinne Hoffman åkte för tjugo år sedan till Kenya med sin pojkvän. Där träffade hon massajkrigaren Lketinga och blir huvudlöst förälskad. Hon beslutade sig för att stanna i Afrika och gifta sig med honom och leva under mycket enkla förhållanden med sin mans stam, Samburu. Corinne startar en affär med livsmedel, blir vän med byborna, utstår prövningar och malaria. Lketinga får under tiden problem med sprit och droger, och när Corinne får en dotter och inser att hon inte vill att flickan ska omskäras och giftas bort som tonåring tar hon flickan med sig till Schweiz för att stanna där. Efter en tid skriver hon boken Den vita massajen, som blir en succé och översätts till 16 språk och säljs i 4 miljoner exemplar.
Och även om Corinne Hoffman inte är någon stor författare eller någon särskilt analytisk kvinna så var historien, med massajliv, kulturkrockar och stor och obegriplig (Lketinga är mest lynnig och opålitlig och en dålig älskare) passion tillräckligt spännande för att jag skulle läsa boken två gånger.
Sen kom Den vita massajens dotter, en totalt onödig bok om livet i Schweiz, Corinnes omgifte med en Schweizisk man, och det enorma genomslaget hennes bok fick.
Och nu kommer Resan tillbaka till den vita massajen (och är inte titeln oerhört missvisande, det måste ju vara Corinne som är den vita massajen?), där Corinne reser tillbaka till Kenya och träffar sin afrikanska familj på nytt. Dessutom besöker hon inspelningsplatsen för den film som nyligen hade premiär, om hennes liv med Lketinga.
Det är ju uppenbart att detta bara är ett sätt att mjölka mer pengar ur fenomenet, Den vita massajen, men samtidigt finns här stoff till en läsvärd bok. Corinne har inte varit tillbaka på 14 år, hon har inte träffat sin dotters far sedan dess, och hon vet inte heller hur livet i Kenya har utvecklats. Som läsare får man återse många personer som spelade stora roller i den första boken, Lketinga själv, hans mor, prästen i byn, barnen Corinne köpte presenter till, svågern James som hon hållit brevkontakt med i alla år (övriga familjen kan inte läsa och skriva) och ännu fler. Men Corinne Hoffman är en dålig författare helt enkelt.
Vill man vara snäll kan man säga att hon använder sig av en show-not-tell-teknik, där hon berättar om vad människor gör och inte hur de känner eller tänker. Poängen med en sådan teknik är att människors handlingar ska illustrera det inre skeendet, men så är det inte riktigt här.
Här får vi allt serverat i detalj. Vilka bilar Corinne och hennes sällskap hyr, hur de spänner upp sina tält, att de äter chips under resan, exakt hur varje toalett och dusch fungerar, hur hotellrummen ser ut när de övernattar under resan, vem som står för cateringen under filminspelningen. Men även mycket intressanta saker, som att de traditionella Samburusmyckena bytts ut mot plast för att det anses vara ett exklusivt material. Problemet är att allt bara kommer huller om buller som den mest omständliga sortens dagboksanteckningar.
Men det märkligaste är relationen med Lketinga, denna man som påverkat Corinnes liv mer än någon annan. Han var orsaken till att hon flyttade till Afrika, orsaken till att hon flera gånger riskerade sitt liv, genom att leva under farliga förhållanden och att stanna i Afrika när hon var dödligt sjuk trots att sjukvården var bristfällig, han är far till hennes dotter, han är orsaken till att hon nu är världskändis, och dessutom (antyds det) verkar han vara orsaken till att det nya kärleksförhållandet i Schweiz tagit slut.
Men så här skildras ögonblicket när hon ska kliva ur bilen och träffa Lketinga för första gången på 14 år:
”Just när jag lite omtöcknad tänker stiga ur ser jag två armar komma farande mot mig genom det öppna bilfönstret och lägga sig om min hals. Samtidigt är det någon som kysser mig häftigt. Jag hör hela tiden: ’Åh Corinne, åh Corinne!’ och vet inte vad det är som händer, för att inte tala om vem som hänger om halsen på mig. James skyndar fram och leder bort den uppenbart rörde mannen. Lketinga var det i alla fall inte!”
Vi får alltså som läsare ta del av en händelse som inte alls har med Lketinga att göra, och som stör hela tillfällets dramatik. Dessutom får man aldrig veta vem den upprörda mannen var. Men det hände säkert och därför känner sig Corinne tvingad att redovisa det.
När hon några minuter senare verkligen träffar Lketinga får man bara en objektiv redogörelse för hur han ser ut och rör sig och att de ”hälsar hjärtligt på varandra”. Man har ingen aning om hur Corinne känner sig. Längre fram när Lketinga säger att han ser det som att de fortfarande är gifta försöker Corinne skämta bort det, och mot slutet av boken skriver hon lakoniskt ”Jag älskade honom inte längre”, och därmed är ämnet avklarat. Relationen till Lketingas mamma är desto varmare och jag undrar om Corinne överhuvudtaget reflekterar kring detta.
Ja det är en underlig bok, och de dåligt tryckta svartvita fotona är pinsamt lågbudget för en ny inbunden bok. Uselt, uselt, tänker jag, men lägger inte ifrån mig boken.
Om några år kommer förmodligen ännu en bok om när Corinne återvänder med sin dotter som inte fick följa med på denna resa. Risken är väl att jag läser den också. Kanske är det just det oanalytiska, distanslösa och oarrangerade som fascinerar mest.
ISBN: 9146213872
Tvillingliv - Rosamond Smith
Detta är oerhört spännande, som thriller, som kärleksroman, som en studie över själva tvillingskapet. Och det är i denna studie den andra delen av briljansen ligger.
Smith tar upp alla aspekter av att vara tvilling. Att enäggstvillingar som växer upp i olika hem ofta är mer lika varandra än tvillingar som vuxit upp ihop och medvetet försökt göra sig så olika varandra som möjligt. Tvillingskapet som två delar av samma personlighet. Att den tvilling som föds först, den tvilling som från början är störst, sedan dominerar den andra hela livet. Att den dominanta tvillingen ibland suger upp sitt syskon redan i moderlivet, så att den uppslukade tvillingen senare visar sig som en cysta i den överlevande tvillingens kropp, ett hopkok av tänder och naglar och förkrympt kranium. Att tvillingar kan vara spegelvända, med ansiktshalvor som återspeglas spegelvänt i stället för identiskt. Att det verkar som att inte bara utseende och egenskaper, utan till och med öden är sammanflätade, återspeglande. Rosamond Smith blandar fakta med spekulation, myter och fantasi, och allt detta bildar en perfekt balans tillsammans med själva berättelsen, själva triangeldramat och jakten på sanningen om vad som en gång splittrade Mollys båda älskare.
Rosamond Smith är en av Joyce Carol Oates pseudonymer, en persona som verkar besatt av tvillingskap och dubbelhet, titta bara på hennes titlar: Double Delight, Soul/Mate, Nemesis. I en intervju jag nyligen läste med Oates anmärkte hon at hennes romaner under pseudonym har en tydligare struktur och ett mer drivet berättande, medan det hon skriver i eget namn är mer slumpmässigt, mer som livet.
Men det faktum att hon delar in sig själv i så många namn och dessutom olika stilar tyder på att Oates själv har sina inre tvillingar, och att Rosamond Smith är den hon utvalt att gestalta dem.
ISBN: 91-582-1256-6
Fionn Regan
Bella Union är ett favoritskivbolag, ungefär som jag skulle vilja att 4AD fortfarande var. Simon Raymonde och robin Guthrie som är huvudmän för det var en gång med i Cocteau Twins (som jag visserligen aldrig lyssnar på längre av olika skäl, men som jag ändå tror alltid kommer att vara det viktigaste bandet i mit liv). De tycker om Cat Power, Goth och Jeff Buckley. De ger ut The Czars, Laura Veirs, Francoiz Breut och Dirty Three.
Nu har de skrivit kontrakt med Fionn Regan, en ung irländare som ser mycket ung och mycket söt ut på kortet. Man kan läsa mer på Bella Unions artistsida. Skivan kommer inte förrän i augusti, men där kan man få lyssna på Black Water Child. Det låter som The Magic Numbers lite grand: poppigt, melankoliskt, en titel som en gammal folksång, och en vacker röst som på Buckleysätt går upp i falsett mot slutet. Och textrader som "It's gonna be a long cold winter". I vanliga fall hade jag nog inte lyssnat så många gånger, men just för att den inte på något sätt går att få in i iPoden lyssnar jag besatt på webben om och om igen.
Det finns några sånger till på Myspace också.
Det är nästan som när jag för tio år sen lyssnade på musik i skivaffärer för att jag inte hade råd med själva skivan. Kanske är det inte det bästa jag hört i år, men magin omkring musiken är det.
Könsbytet: plus vad hände sen? - Johan Ehrenberg
"För 21 år sen chockade chefredaktör Johan Ehrenberg, det samlade mediesverige med berättelsen om att han bytt kön. Namnet var nu Jenny. En skandal och en våldsam de-batt (sic!) var ett faktum. Bluff! skrev tidningar. Ett PR- trick! Allt står i reportaget, svarade Ehrenberg och blev sen tyst. Nu återpublicerar han för första gången den text som sen dess lästs av hundratusentals svenskar. En text om könskamp, kvinnoförtryck och manliga fängelser. Om hat och förakt och vänskap. Och han lägger till berättelsen... Vad hände sen?"
Den största delen av boken är alltså Ehrenbergs eget reportage om hur han levde som kvinna under en tid och hur han blev bemött som transsexuell. Och det är en sorglig historia. Främmande män spottar på honom/henne i tunnelbanan, tafsar, hatar, förnedrar. Till och med de egna vännerna sviker. Dessutom träffar Ehrenberg ett antal andra transsexuella som väntat i upp till 13 år på operationer, som blir dåligt bemötta av psykologer och läkare, som utvärderas med de mest klumpiga verktyg.
Och till skillnad från en låtsasdokumentär av typen Outsiders, finns här ett verkligt tänkvärt innehåll om vad det egentligen innebär att tillhöra ett kön. Att vi lever i ett samhälle där det är omöjligt att välkomna en baby till världen utan att fråga vilket kön det har. Att vi har oerhört svårt att relatera till personer av obestämt kön, så till den grad att vi till och med vill veta vilket kön en baby har för att kunna jollra med den på rätt sätt. (Och att jag, när jag skriver det här tycker att det är obekvämt att inte tydligt kunna definiera Ehrenberg i boken som "han" eller "hon".)
Det är inget mysterium att Ehrenberg valde att ge upp sitt försök att försöka leva utanför könsstrukturerna. Men han berättar sympatiskt och empatiskt om transsexualitet, om könsroller, om det obehagliga i att han som kvinna automatiskt blev mer försynt, mer förbindlig, mer angelägen om att vara till lags. Om att hans vänner sa att de föredrog honom som Jenny, som om han inte fortfarande var samma person. Om att hans feministiska vän säger att han "aldrig kommer att bli en riktigt kvinna".
Och man undrar, om vi levde i ett samhälle där alla behandlas som individer, där egenskaper och intressen definierar en människa, snarare än könet, skulle det fortfarande finnas transsexuella då? Skulle det fortfarande finnas människor som mår så dåligt av att tillhöra fel kön att de vill ta livet av sig?
ISBN: 9187670100
Pinocchioeffekten: 130 sanningar om hur du funkar : Henrik Diamant
Tar man det här på allvar är man precis så lättmanipulerad som Författaren verkar tro att man är.
ISBN: 91-27-35682-5
En gul stol
Men på stolen finns ett klistermärke: "Detta är en utomhusstol, den är till för dem som behöver sitta". Då kunde jag ju inte ta den. Idag tog jag trapporna i stället. Stolen hade flyttat till andra sidan vägen. Men den stod kvar. Det tycker jag är solidariskt.
Northanger Abbey - Jane Austen
Northanger Abbey är Jane Austen första roman som hon skrev i ungdomen. Den är också hennes minst kända. Det finns flera skäl till det: Den är betydligt kortare än hennes övriga romaner, på bara strax över 200 sidor, den är skriven som en parodi på den tidens gotiska skräckromaner vilket gör att den inte riktigt har egna ben att stå på, men främsta skälet tror jag är att hjältinnan är alldaglig, kärlekshistorien relativt ytlig och berättelsen, i stort, barnslig och lättviktig.
17-åriga Catherine Morland faller för en ung man vid namn Henry Tilney och får förmånen att tillbringa en tid med hans familj i ett gammalt kloster. Inspirerad av de skräckromaner hon är så förtjust i, fantiserar hon strax ihop olika spännande scenarier om vad som ska hända där. Snopet nog är det hemliga manuskriptet hon hittar i ett låst skåp bara en vanlig tvättlista med moderna bokstäver, och så vidare.
Catherine är barnslig och omogen. Hon är ganska självupptagen och vet inte hur man ska bete sig som en äkta vän. Hon vet inte vad som är passande och vad som är opassande. Hon är inte vacker, hon fnissar och är tanklös och är betydligt mer som en vanlig tonåring än Austens övriga hjältinnor som alltid är kloka och ädla och vet vad som är bäst.
Dessutom använder sig Austen av direkt tilltal vilket ger boken karaktär av en barnbok nästan. ”Nu märker läsaren att det inte är många sidor kvar i boken” och liknande små fraser flockas. Det gör läsandet gemytligt och hela boken blir som en lättsam kärlekskomedi. Dessvärre blir jag inte heller särskilt engagerad och när Austen i vanlig ordning presenterar fler människor än de strängt nödvändiga och det blir för många sidor med småprat och detaljer kring promenader och bjudningar blir det på gränsen till för drygt. När samtidigt vissa personer försvinner ur handlingen utan att man får veta hur det går för dem blir det hela en olycklig sammansättning av skissartat och långtråkigt.
Men Austen är ju en stilist och det går ändå att hitta små cyniska citat och skrivarglädje.
ISBN: 9144353014
Bildningsakuten - Göran Everdahl
Det är lättsamt med skojiga teckningar och små faktarutor, och det går fort och lätt att läsa. Lite lär man sig nog också, även om det är enklaste sortens fakta utan några analyser.
Visst blir det förkortningar och förenklingar. Men på det stora hela är det faktiskt en ganska bra bildningsakut. Jag visste faktiskt inte att Evita Perons kropp låg framme i 24 år innan hon blev riktigt begravd och jag visste inte heller riktigt hur det låg till med Frida Kahlos bussolycka. Man blir kanske inte direkt klokare, men lite mer allmänbildad i alla fall.
ISBN: 91-638-42-72-6
Förflutenhetens landskap - Peter Englund
Historia var mitt sämsta ämne i skolan. Jag förstår inte kungar och krig. Jag förstår inte geografi, inte ens sådant som riktningar och gränser. Men jag är intresserad av människor. De människor och mänskliga angelägenheter som aldrig nämndes i historieböckerna i gymnasiet.
Jag är intresserad av hur man sett på gråt genom tiderna, hur man har upplevt ensamheten, hur man gick på toaletten och hur man inte gjorde det.
Peter Englund skriver om slag och krig i sina historiska essäer, men de kapitlen kan man hoppa över om man vill. Långt mer spännande är just essäerna om smuts och stank, om historiens casanovor, om gråten, om offentligt bajsande, om häxjakt och om hur människor har upplevt sin egen tid. Och det är sant att vi står inför förflutenhetens landskap som inför främmande länder. Vi kan aldrig riktigt veta hur det var eller hur det kändes, men vi kan gissa och spekulera och fantisera.
Bara en sån sak som att det blev nödvändigt med klockor man kunde ta med sig, först när krigsföringen begärde att soldater skulle kunna anfalla samtidigt: vid en tid när uttrycket ”synkronisera era klockor” betydde något annat än ett skämt i en Jönssonliganfilm. Så att den moderna människan kan ”bära det stora krigets märke på sin armled”, med Englunds ord.
Ja det är poetiskt skrivet och tänkvärt och eftersom historia fortfarande är mitt sämsta ämne kan jag läsa om boken hur många gånger som helst utan att lära mig tillräckligt mycket för att tröttna.
ISBN: 9174861166
Soviet Kitsch - Regina Spektor
Anti-folk beskrivs musiken som. Punkigt skulle man kunna säga. Spektor följer inte alltid konventionerna för skönsång. Hon gör konstiga ljud, hon låter rå. Jag tänker mer på Patti Smith än feminina Tori. Rolig är hon också. Det är tvära kast mellan det ilska och det sköra. I spåret Whisper viskar ett barn till Regina (och dessa viskningar är så obehagliga och skräckfilmsaktiga att min första impuls är att stänga av): When is that song gonna start? The song that goes like Nanananananana? och Regina svarar: It's gonna start in a second. Och sen gör den det, Your Honor heter den: I kissed your lips and they tasted blood / Danannananananana! Musik gjord för att hoppa till.
Poor Little Rich Boy är unikt framförd med ord som verkar trilla ut ur munnen huller om buller och blixtsnabbt men ändå genomtänkt:
And you don't love your girlfriend
You don't love your girlfriend
And you think that you should but she thinks that she's fat
But she isn't but you don't love her anyway
And you don't love your mother
And you know that you should
And you wish that you would
But you don't anyway
Regina Spektor är lite påfrestande. Det är charmigt men opolerat. Men jag är svag för sångerna med piano och stråkar, som Ode to Divorce och min favorit Somedays med den ljuvliga texten I'm in love with your daughter / I wanna have her baby, helt oväntad när den är sjungen av en kvinna och galet vackert sjunget. En rad som sticker ut, men kanske måste den höras i sitt sammanhang för att uppskattas fullt ut.
I dagarna släpps Regina Spektors nya skiva Begin to Hope, den verkar betydligt mer radioanpassad. Ska skriva om den när jag hunnit lyssna.
Till dess får Soviet Kitsch gå ett varv till i iPoden.
Accelerator
Men i år när jag för första gången bor i en storstad så att det verkligen är sådär bekvämt som det ska vara så är det ingen jag riktigt vill se som ska spela. Jenny Lewis (gäsp), Vashti Bunyan (fint men trist) och Robyn Hitchcock (kan vara spännande) är väl okej, men den som skulle kunna locka mig är Regina Spektor, som sjunger punkigt, vackert och slamrigt på samma gång. Jag ska skriva om henne snarast.
Frågan är bara om jag tycker att hon är värd att betala 450:- + serviceavgifter för. Nja. Det är nästan lika mycket som flygresan till berlin.
Vilken kändis är du lik?
Oftast är det helt missvisande. Datorprogrammet som gör beräkningarna verkar mest ta hänsyn till glamourfaktor (är man osminkad i orginalet är risken stor att man blir liknad vid en man), fotovinkel (foton i halvprofil liknas vid andra foton i halvprofil) och min (småler personen på fotot kommer också kändisen att småle för att räknas som "lik"). Trots detta är det spännande. Ibland är det ju faktiskt likt och andra gånger är det roligt.
Scarlett Johansson är den snyggaste jag blivit liknad vid, en åldrad Dustin Hoffman den minst smickrande. Ingen av dem särskilt lik, men båda två var ju ett spännande resultat.
Holy Smoke : Avprogrammeringen -Jane Campion & Anna Campion
Min dåliga klockradio del 2
I hennes skor
Dessutom dyker Shirley MacLaine upp som den förlorade mormodern, tillsammans med andra skojiga seniorer a la Cocoon.
Men filmen är över förväntan. Cameron Diaz är kanske lite begränsad som skådespelerska men hon är ändå ganska charmig, och hon spelar full väldigt bra. (Varför är det så roligt att se fulla männsikor på film?) Toni Colette som jag älskat sen Muriels bröllop är underbar. Alldaglig, osäker, med ett lustigt leende med alldeles för mycket tänder.
Så karaktärerna känns äkta och sorgliga med precis lagom mycket socker på för att det ska vara underhållande och mysigt. Man är aldrig orolig för att filmen ska sluta olyckligt, men det är inte så tillrättalagt att det blir uddlöst heller.
Perfekt film för chips och dipp.
Så kommer helgen igen
Nu vill jag baka apfelstrudel och sova ut och använda min nya klänning och ligga i Slottskogen. Kanske inte allt på samma gång.
Stjärnor och äpplen som faller - Ulf Danielsson
ISBN: 9170012067
Stolthet och fördom - Jane Austen
Dessutom såg jag om filmen direkt efteråt.
Men om man nu bortser från kärlekshistorien, finns det andra roliga saker att fundera på . Som att även de som anses fattiga och av låg börd tillhör en slags överklass som knappt ens existerar idag. Hur många finns det i världen som kan leva på räntorna av sin förmögenhet och dessutom anställa tjänstefolk med det? Systrarna Bennet framstår plötsligt som Paris Hilton, som utan att behöva arbeta en dag av sina liv, sveper omkring på baler och möjligtvis får lite privatlektioner i estetiska ämnen ibland.
Och vad lustigt att alla pratar så mycket om pengar och att det är helt offentligt hur mycket varje människa tjänar om året. En man hinner knappt presenteras i boken innan man får veta förmögenhet, årsinkomst, och hur mycket han betalade för hallmattan.
Okej, detta var en ganska ytlig betraktelse, men det beror på att jag redan skrivit om både bok och film nyligen.
ISBN: 9137129732
Franska kvinnors smala hemligheter - Mireille Guiliano
Då är det trevligt med en sådan här bok, som går tvärt emot alla moderna kostråd, och som förespråkar en livsstil som går att leva med livet ut.
Hon menar på att franska kvinnor, dricker vin och äter efterrätt och sällan går på gym, men att de ändå är betydligt slankare än amerikanska kvinnor. Boken riktar sig mycket riktigt till amerikanska kvinnor och snabbmatskulturen. För en svensk är en del av innehållet självklart.
Men i korta drag går det ut på att vara mer noggrann med vad man äter, att äta mat lagad från grunden, färska frukter, säsongens grönsaker, örtkryddor, hemmalagade efterrätter i balanserade portioner. Att promenera och ta trappor. Att vara medveten om att en bastant lunch kräver en mindre midag på kvällen. Att hellre äta en liten portion av något vackert upplagt, än att vräka i sig av något slabbigt. Att undvika kemikalier och dietläsker. Att framför allt aldrig inte späka sig och avstå från vissa matvarugrupper, för då kommer man bara att bli ännu mer sugen på det förbjudna.
Jag orkar inte läsa hela boken från pärm till pärm, men läser lite här och där och funderar på att laga recepten. Det mesta verkar vettigt, konceptet är sympatiskt och det är ljuvligt att se något i denna genre som inte är så strängt.
ISBN: 9172637358
Blue Horse - Be Good Tanyas
Café i Berlin
Bara för att visa mysigheten på bild, en dag då det inte regnade. Glücklich am Park.
Liz Phair
Turning Japanese var snabb och kul. Min favorit var California där hon pratar sig igenom en lång rolig historia om gamla och unga tjurar som vill ligga med kor. Insprängt sjunger hon en söt refräng om att det är därför hon aldrig vill åka till kalifornien igen. Det fanns fler bra sånger, även om jag aldrig köpte hela hennes katalog. Annars ska väl Fuck and Run vara hennes bästa sång har jag hört.
Men idag var hon med i Bewitched. Ja. Det där trista programmet med tre snygga häxor som alltid råkar bli ihop med demoner, som man bara tittar på om det inte är något annat på TV. Där dyker Liz Phair upp. Sminkad precis likadant som huvudrollsinnehavarna står hon på scenen på äldsta häxans "klubb", med en välartad publik som står och nickar leende och parvis. Hon sjunger en sång som är så slätsruken radiorock att jag gapar av besvikelse. Jag vet inte vad den heter men jag är säker på att det inte är Fuck and Run.
Blev hon bara gammal, eller går det så dåligt att hon måste göra den här typen av reklam för sig själv? Jättetråkigt.
Städa
Först tvättstugan alltså, sen fixa till nästa tvättkorg med lakan och handdukar. Ner till tvättstugan igen, jättetrött. Hänga kläderna i torkrummet. Tillbaka. Jättetrött. Läsa lite i bok. I tvättstuga igen. Centrifugera, hänga.
Ner till affären, handla nödvändiga saker till hemmet, som hygienartiklar.
Hem igen. Ner i tvättstugan. Diska disken. Bädda om. Svara i telefon. Hänga handdukar, stoppa in i skåp.
Duscha, klä på sig. Tömma resväskan. Tömma tvättkorgen. Äta frukost. Ny disk. Diska disken. Svara i telefonen.
Plocka upp saker från golvet. Rensa upp på soffbordet. Plocka upp dammtussar, orkar inte dammsuga. Jättetrött.
Tvätta ytor i kök. Plocka bort saker från handfatet. Klippa naglarna.
Hela dagen har gått och det är ändå inte färdigt. Det är stökigt! Usch vad tråkigt. Dags att läsa lite bok igen.
Förnuft och känsla - Jane Austen
ISBN: 912711208X
Spelet - Neil Strauss
Många gånger går det att läsa mellan raderna hur larvigt alltihop är. Trots Styles försäkringar om raggningexperternas oerhörda framgång hos tjejer, framstår de fortfarande mest löjliga. Utrustade med en hel väska rekvisita som hänger på magen (trollerileksaker, självlysande halsband att ge bort till tjejer och kondomer) är de bara småpojkar förberedda på sitt uppträdande på roliga timmen. Många är arbetslösa och bor hos sina mammor, med noll social förmåga i verkligheten och det är svårt att förstå hur de kan upprätthålla ett förhållande i mer än de sju timmar det ska ta att förföra en kvinna. Vad pratar de om när de inlärda replikerna tar slut?
Det här är på många sätt en av de mest fascinerande böcker jag läst. Inte för att det är så välskrivet och kanske inte för att den berättar några sanningar. Men det är som ett jättelångt Outsidersprogram som man inte kan slita blicken från.
ISBN: 9127112454