Bookcrossing

Ibland på hotell kan man lämna kvar sina böcker och så kan man få ta av sådant som andra lämnat kvar. Det är trevligt. Och när mina grannar ska slänga böcker lägger de böckerna bredvid soptunnorna så att någon kan rädda dem. Jag hittade en Isslottet på orginalspråk (norska) nyligen på det sättet.

Nu kan man släppa ut sina böcker i det vilda också, som flaskpost nästan, och sen få mail om var de befinner sig och om någon tyckt om dem. På
Bookcrossing blir man medlem och nästa gång man ska göra sig av med en bok skriver man ut en sida från dem med ett unikt boknummer och klistrar in. Sen kan boken lämnas var som helst. På ett soffbord på IKEA, en parkbänk på Avenyn, ett café på andra sidan jorden.

När någon tar hand om boken kan de också bli medlemmar och kommentera boken på webben. Då får jag ett meddelande om att min bok är upphittad och läst.

Det verkar jätteroligt, om än lite idealistiskt. Ett sätt att förvandla hela världen till ett bibliotek.



Kommentarer
Postat av: ulrika

hej, hittade precis din blogg...

det där med bookcrossing lät helt fantastiskt fint tycker jag, "förvandla hela världen till ett bibliotek"...

tack för musiktips: fionn regan, lyssnar på myspace nu, låter bra

har också en blogg, förresten,jag skriver mycket om musik, om böcker (men inga direkta recensioner, mer texter, favoritdikter osv) och om film, besök gärna

Postat av: ulrika

... och förresten, du nämnde isslottet nånstans i en text, har den i en bok för alla-upplagan, annars är min favorit bland vesaas böcker broarna, har du läst den? om inte, gör det! skrev t o m min b- och c-uppsats i litteratur om den boken

2006-08-20 @ 20:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback