iTunes

När man använder programmet iTunes sparar det antalet gånger man har lyssnat på varje sång. Har man lyssnat i datorn står det dessutom när man lyssnade senast. Och så kan man spara spellistor, och titta på de 25 mest spelade sångerna, de 25 senast spelade, och så vidare.

Nu har jag köpt en extern hårddisk, flyttade över all musik till den och sen klarade jag inte ut att låta alla inställningar följa med, så plötsligt är lla dessa uppgifter borta. Det känns hemskt. Som om mina dagböcker försvunnit i en flytt. Jag försöker se det som att man får börja om från början, men det känns sådär.

Det konstiga var att de där siffrorna fyllde mig med en märklig tillfredsställelse. Aha, tydligen är min favoritlåt med Martha Far Away, för den har jag lyssnat på 33 gånger och så vidare. Och varje gång jag lyssnade på en sång från början till slut kändes det duktigt, för jag visste att det registrerades. Som anteckningar om ens liv, de dagar man inte orkade föra anteckningar.

Nu ser det ut som att jag inte lyssnat på en enda sång.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Känner igen mig precis. Det måste vara hemskt. Av någon anledning läggs alla mina låtar sedan någon vecka tillbaka i Windows media player. Jag har inte orkat forska i det men är lite sur att den inte räknat alla gånger jag spelat Raw power med Yo La Tengo.

Mattias

2006-09-02 @ 22:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback