Stolthet och fördom - Jane Austen

I vanlig ordning kunde jag inte hejda mig när jag väl läst en Jane Austen-bok. Nu verkar det som att jag kommer läsa om allihop en gång till.

Dessutom såg jag om filmen direkt efteråt.

Men om man nu bortser från kärlekshistorien, finns det andra roliga saker att fundera på . Som att även de som anses fattiga och av låg börd tillhör en slags överklass som knappt ens existerar idag. Hur många finns det i världen som kan leva på räntorna av sin förmögenhet och dessutom anställa tjänstefolk med det? Systrarna Bennet framstår plötsligt som Paris Hilton, som utan att behöva arbeta en dag av sina liv, sveper omkring på baler och möjligtvis får lite privatlektioner i estetiska ämnen ibland.

Och vad lustigt att alla pratar så mycket om pengar och att det är helt offentligt hur mycket varje människa tjänar om året. En man hinner knappt presenteras i boken innan man får veta förmögenhet, årsinkomst, och hur mycket han betalade för hallmattan.

Okej, detta var en ganska ytlig betraktelse, men det beror på att jag redan skrivit om både bok och film
nyligen.
ISBN: 9137129732

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback