Den röda lyktan -Su Tong

Jag älskade filmen Den röda lyktan och när man läser romanen är det omöjligt att inte jämföra.


Su Tong tillhör den skara av unga moderna författare i Kina som slog igenom på 80-talet när det bereddes väg för en ny stil av litteratur.


Som den okunnige västerlänning jag är vet jag inte på vilket sätt romanen är modern, eller hur mycket den påminner om modernt kinesiskt liv, eller den tid som skildras. Den är jag nämligen inte heller säker på. Den enda tidsmarkör som finns i boken är just bristen på tidsmarkörer. Ingen telefon, ingen grammofonspelare som i filmen, ingen kungaangivelse.


Men till saken. Det här är berättelsen om Songlian, en ung studentska vars far dör. Hon väljer att gifta sig rikt när hon inte kan studera vidare. Hon blir fjärde hustru åt Chen Zuoquian och blir del av hans väldiga luxuösa hushåll med de övriga tre fruarna och tjänstefolket. Men det nya hemmet är fullt av intriger och outtalade regler.


Det är svårt att förklara vad det är som känns så annorlunda med boken. De kinesiska namnen och månggiftet känns främmande, men det är långt mer än så. Det finns nästan inga miljöbeskrivningar utan texten består mest av dialog och handlingar. Detta ger en känsla av att titta på teater i ett tomt rum. Känslor skildras sparsamt. Det kan stå vad Songlian känner, men oftast får läsaren veta det på annat sätt, genom hennes utseende eller repliker, det medför också att läsningen blir en gissningslek, att man bara får se ytan och aldrig titta ner i djupet. Samtidigt är dialogen oerhört expressiv. Alla verkar säga precis vad de tänker hela tiden. När kvinnorna är arga kallar de varandra för horor utan att blinka. Ingen tvekar att kalla någon ful eller tjock eller dum.


Su Tong tycker om de stora amerikanska författarna, Oates, Hemingway och så vidare, men det märks inte alls. Berättarstilen känns helt egen.


Det är en annorlunda läsning, en annorlunda upplevelse. Komprimerat och intensivt på färre än 100 sidor.

Men jag tycker mer om filmen. Den har underbart foto, där nästan allt är centrerat i stället för det vanliga gyllene snittet. Intrigen är tillspetsad: ” Vem av de tre andra hustrurna avskyr Songlian mest?” Och i filmen får man aldrig se Chen Zuoquian. Han är alltid närvarande, om än inte som fysisk person, han är navet kring vilken hela hushållet och alla händelser kretsar, men han är aldrig i bild och förblir ansiktslös och omänsklig.


I boken förefaller han mer som en karaktär bland alla andra.


ISBN: 917221127X


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback