Matilde - Denise Rudberg

”Och när jag blir riktigt vuxen, eller typ sådär 40 år, då ska jag ha två barn och så ska jag vara gift. Eller nej förresten, jag ska vara skild, fast ändå vara sådär bra kompis med han som är pappan. Och så ska jag säga upp mig på jobbet och skriva en skitbra bok. Och så ska det vara en jättesnygg kille som är kär i mig. Och han är liksom superrik, sådär så att han äger ett eget flygplan. Och jag är såklart också jätterik, och så har jag sådär designerkläder, typ Anna Sui-klänningar. Och mina barn är jättesöta fast de är ju ganska mycket hos pappan, så att jag ändå kan leva singelliv, och festa jättemycket och dricka såna där skitgoda drinkar och hänga med mina svinrika kändiskompisar och bla bla bla bla bla. Ja och så ska jag ha ett coolt namn också som inte är sådär himla vanligt. Matilde tycker jag är ganska coolt.”

Sådär känns romanen Matilde ungefär. Som en himla tjatig och trist tjej som hejdlöst babblar på om sitt fräcka liv in i minsta vardaglig detalj, utan tanke på att någonsin gräva djupare än bakom sin egen foundation. Dessutom känns det mest som fantasier, som en slags bubbelgumsrosa drömvärld direkt klippt ur Hänt i Veckan.

Det är nog första gången jag tyckt att en bok i den här genren är direkt tråkig. Matilde i boken inser till slut att hon inte är någon vidare romanförfattare. Det borde kanske Denise Rudberg också inse.

ISBN: 9100110787 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback