Lagt kort - Joan Didion

"Ett år av magiskt tänkande" av Joan Didion grep mig så mycket att jag inte kunnat skriva om den här än.


Under tiden tänkte jag läsa Lagt kort som ska vara Didions mästerverk från 1970. En tunn liten pocket utan direkt intrig, väldigt typisk för sin tid. Om Maria, vacker skådespelerska i 30-årsåldern med ett förstelnat äktenskap, opålitliga bekanta och våldsamma män, en dotter, ett tablettmissbruk, en skrämmande illegal abort. Samtidigt som det är en bild av en tid och ett Amerika som är så destruktivt och iskallt att Bret Easton Ellis erkänner sig inspirerad av det på baksidan. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att boken var ett plagiat på Blonde, Maria är inte känd som Monroe, men är förvånansvärt lik henne i Oates version. Viljelös, hjälplös, ständigt betraktad, ett objekt snarare än ett subjekt. Gränserna mellan frisk och sjuk suddas ut och livet förlorar all mening.


Och jag vet att det är en klassiker, och det är långt ifrån dåligt, men det biter inte riktigt på mig ändå. Just det korthuggna, oreflekterande och konstaterande, det som beundrats hos Didion förr, är mig ganska likgiltigt. Jag föredrar den analyserande ordrikedomen i Ett år av magiskt tänkande.


ISBN: 917389186X


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback