Vera Drake

Hemligheter och lögner är en en av mina favoritfilmer. När jag var yngre var Naken min favoritfilm. Nu har Mike Leigh gjort en ny film som berör.
Om 50-talet, om klassfrågan, om abortfrågan. Någonstans finns det också en fråga om skuld, filmen påminner starkt om Dancer in the Dark, som också rör sig kring en märkligt godhjärtad och oskuldsfull kvinna, som döms av ett samhälle mycket hårdare än hon själv.
Igen frågar jag mig lite vad sensmoralen är. Det är inte likt mig att vara så kritisk mot filmer jag tycker om. Det här med sensmoral är kanske bara ett tillfälligt intresse.
Lars von Trier har fått kritik för att han i flera filmer offrar sina godhjärtade kvinnor, gör dem till martyrer. Är det en religiös fråga, kanske en feministisk fråga? I Vera Drake är ju också själva problematiken abortfrågan, en klassisk fråga i sammanhang av kvinnans villkor. Vad betyder det då att kvinnan som förkroppsligar begreppet fri abort, i slutändan offras? Är det ett entydigt inlägg för fri abort? Eller snarare en problematisering?
Vera Drake utför olagliga aborter, och när hennes son får reda på det tar han avstånd från sin mor. Trots att man i tidigare scener sett honom diskutera taktik för att få kvinnor i säng genom att ge dem franska nylonstrumpor. Dubbelmoral.
Eftersom vi idag har fri abort, både i England och i Sverige, kan man undra vad det är för slags debatt som skapas när man propagerar för något som sedan länge är genomfört. Är det motrörelsen som ska stävjas då? Jag måste nog fundera vidare.
Det viktigaste är kanske ändå att det är en film att tänka på, att det är så välspelat, och så långt från Hollywoods glamor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback