Caipirinha med döden - Maria Ernestam

När jag börjar läsa Caipirinha med döden vill jag lägga ifrån mig boken. Efter 20 sidor kändes det som att det räckte. Språket är studentikost, som ett kåseri. Det är som lillgamla män i tonåren som tror att de lärt sig bemästra sitt språk genom att använda så långa ord som möjligt i dagligt tal, utan att inse att de i stället för att låta som mogna poeter, påminner lyssnaren om hurtiga journalfilmer. Här finns uttryck som: "fordrade en ansträngning värdig Svenska Dagbladets bragdmedalj". Det kanske ska vara nyskapande, men känns mest flåshurtigt och känslokallt.

Men precis när jag började ge upp blev berättelsen mer intressant, och antingen blev språket mer avslappnat eller så vande jag mig bara. Det handlar om Erica som blir lämnad av sin sambo Tom, och som, när hon kommit hem och druckit sig full, blir besökt av Döden själv. En attraktiv man med svart klädnad och en lie under armen. Döden återvänder och de börjar umgås. Döden lagar god mat, Erica blandar goda Caipirinhas. Och när de lärt känna varandra börjar Döden anförtro några av sina uppdrag till Erica.

Detta är alltså en lite underlig blandning av chicklit: singelliv i storstaden, fantasy och thriller. Dessutom kommer Döden med lite filosofiska visdomar under middagssamtalen av typen ”lev i nuet, morgondagen tar hand om sig själv”.

Livsåskådningsfrågor blir ofrånkomliga när Döden är en av karaktärerna. Vem är det som bestämmer människornas öde? Vad är öde och vad är slump? Var tar själen vägen efter döden? Och så naturligtvis en lång redogörelse för Dödens version av Jesu liv och korsfästelse. Detta blir mest drygt. Är man teologiskt intresserad kan jag i stället rekommendera Mare Kandres Djävulen och gud, eller till och med Anne Rices Djävulens frestelser (som är långt över förväntan tänkvärd).

Men utan att avslöja för mycket blir det några ganska intressanta vändningar mot slutet, och det är trevligt att läsa en bok som faktiskt blir bättre och bättre ju längre man läser. Till och med mycket av det man som läsare irriterar sig på, att Erica är så fullständigt blasé inför livet och döden och kärleken, får sin förklaring, och är alltså inte bara ett skruvat och surrealistiskt stilgrepp.

Drinken Caipirinha var populär och trendig för några år sedan, men redan då förstod man att det var just en trend, en trend inte mer bestående än en roman som denna. Men den är ganska trevlig för stunden.

ISBN: 9170013489

Kramer vs Kramer

En sorgsen kvinna i närbild. Medan kameran dröjer kvar på henne hinner tittaren registrera en vigselring, en tvekan, ett känsligt ansikte. Det är Joanna Kramer, strax innan hon ska lämna sin man och sin femårige son.


Jag kan inte komma ihåg något amerikanskt drama från 2000-talet. I alla fall inte ett drama utan pistoler, död och otrohet. Det är som om allting skruvats upp sedan 70-talet. Det räcker inte längre med en helt vanlig vårdnadstvist. Det räcker inte med ett helt vanligt barn som verkligen är ett barn, inte en förkrympt vuxen som pratar lillgammalt.


 

Men här är det ändå så, här är det ganska vanligt. Ted Kramer kommer hem från en bra dag på jobbet där Joanna Kramer står med packad väska och går ifrån honom. Ted som tidigare mest tänkt på sin karriär tvingas ta hand om sin son Billy som blir lämnad kvar. Och när han äntligen lärt sig det, kommer Joanna tillbaka och vill ha vårdnaden.


 

Filmen är från 1979. Dustin Hoffman är ung och snygg (men redan 42! Det är märkligt), Meryl Streep har röda ögon i hela filmen. Utan bådas medverkan hade det kanske inte blivit en klassiker. Men det är det. Välspelat, välskrivet, perfekt avvägt i varje scen. Visst, gråtmilt ibland, men aldrig tillgjort. Det var ett annat tempo i filmerna förr. Skådespelarna pratade långsammare, allting behövde inte vara så himla smart, berättelserna fick färdas långsamt i scen efter scen. 


Efter kvinnans frigörelse på 60- och 70-talet kom den här filmen om moderskap och faderskap som ifrågasätter vilket som är mest ”naturligt”, men det finns inget entydigt rätt eller fel i filmen. Alla försöker bara göra så gott de kan med de förutsättningar som finns. Och Justin Henry (som tydligen är med i Lost, nu som vuxen) som spelar Billy är ljuvlig. Bångstyrig och trumpen, arg och ledsen, glad och förväntansfull och precis som på riktigt.

Kramer vs Kramer är lika sorglig som Ömhetsbevis. Bara en sån sak.

Don't Let Stars Keep Us Tangled Up - Cortney Tidwell

Cortney Tidwell är från Nashville men förutom någon enstaka steelguitar och ekon av Neko Case (Tidwell har turnerat med New Pornographers) är detta långt mer shoegaze/goth/electronica än vad det är country.

Och det är varierat. Inledande Eyes at the Billions börjar som en nästan schablonmässig kombination av kvinnlig Hope Sandoval-aktig sång och gitarr (och kanske en orgel?), men stegras efter 2 minuter till något nästan My Bloody Valentineskt. Pictures on the Sidewalk låter skrämmande likt The Sundays, både till melodi och sång (Harriet Wheeler får akta sig, när Tidwell sjunger lika vackert men aldrig tippar över mot det skräniga). La la la är traditionellt mjukpoppig, nästan Concretesdrömsk. Titellåten, Don't Let Stars Keep Us Tangled Up, är stillsamt rytmisk i electronicastil, som ett av de mer spöklika spåren från This Mortal Coils ”Blood”. I Do Not Notice med sin väna baklängessång och sina stämmor låter Björk-inspirerad. Illegal är så lik Björks Undo från Vespertine att det tillsammans med Tidwells röst, som plötsligt slår över till en exakt Björk-kopia, blir snudd på plagiatkänsla.

Tidwells röst är ljuvlig men påminner om lite för många andra sångerskor för att jag skulle kunna känna igen den i ett annat sammanhang. Arrangemangen och melodierna är njutbara men inte unika.

Don't Let Stars Keep Us Tangled Up låter som om någon kört stora delar av min skivsamling (förutom de jag redan nämnt låter skivan som alla Cocteau Twins-inspirerade band jag någonsin köpt: Devics, Orange, Siddal, Underflowers, An April March, Halou) genom ett sinnrikt datorsystem som sedan spottat ur sig ett hopkok av alltihop, med 4AD-känsla. Och det pinsamma är att datorprogrammet hade helt rätt. Jag tycker om det.



Saker vi kunde berätta - Tony Parsons

Tony Parsons började sin bana som musikjournalist och skrev också en del politiska, Thatcherkritiska krönikor i sin roll som journalist. Senare skrev han relationsromaner, som Mannen och pojken och Mannen och hustrun. Personliga romaner, ladlit, med lite större tyngd och ambition än mycket annat i samma genre. Döden, äktenskapet, monogami, förmågan eller oförmågan att vara en god förälder. Allt med en exakt balans av humor och allvar.


I den nya romanen Saker vi kunde berätta, sammanförs allt det som Parsons brinner för, musiken, kärleken, politiken. Den 16:e augusti 1977, dagen då Elvis dör, befinner sig tre unga musikjournalister från ”The Paper” i London, med tre olika uppdrag. Terry ska träffa en idol och vän, Dag Wood, som visar sig vara mer än behagligt intresserad av Terrys flickvän, Ray som fortfarande har utsvängda byxor och långt hår trots att det är ”Summer of hate” (sommaren-77 nådde punken sin topp i England), måste hitta John Lennon och få en intervju för att inte förlora jobbet, Leon är politiskt engagerad och fortfarande blåslagen efter kravaller med nazister när han av en slump hamnar på ett disco och blir motvilligt imponerad av rytmerna och änglakörerna.


Det är alltså en turbulent natt, en turbulent tid. Flower Power, aggressiv punk, Bowies androgynitet, glamourös disco och ett våldsamt politiskt klimat där Thatchers popularitet redan anas, ska samsas under den natt då kungen av rock har dött och lämnat scenen fri för alla som vill träda in. En tid när man ännu inte visste vad som var framtiden. Det märks att Parsons njuter av att låta sina karaktärer säga aningslösa saker som att ”alla kommer att ha glömt Beatles om några år” och ”Johnny Rotten kommer inte att leva tills han blir 40”.


Tiden och musiken är briljant skildrade. Punkstället Western World med sitt mörker, sönderslagna handfat och babblande langare, ställs i kontrast mot discot The Goldmine där alla ser nybadade ut med vita kläder. Alla karaktärerna är våldsamt unga, veteranen Skip på The Paper visar sig på slutet vara endast 25, de andra är långt yngre. Skildringen av en natt där allt kan hända känns just ung, alla tre huvudkaraktärerna är förälskade, de har sex, de tar droger, de känner att hela deras framtid står på spel.


Så långt allt väl. Men romanen har brister. Greppet att låta merparten av handlingen utspela sig under en kort tid är sällan helt lyckat. Jag tänker på Mess och Ta vad man vill ha, som jag läst relativt nyligen. För att det inte ska bli för tråkigt måste karaktärerna gå på flera olika ställen, det måste vara våld, droger, kriminalitet, svartsjuka och långa tillbakablickar. Att samtliga tre huvudpersoner är unga manliga musikälskare gör också att de blir för lika varandra för att riktigt engagera som individer.


Men även om detta inte är Parsons starkaste roman blir man ändå, mitt i alltihop, lite sorgsen över att man inte var med då, när allt var nytt och osäkert, när tiotalet klassiska artister gjorde sina storverk och det fortfarande uppfanns nya musikgenrer, när det fortfarande var möjligt att bli musikjournalist fast man bara var 15 år och hade ett brinnande intresse för musik, en tid när det kändes som att allt fortfarande kunde hända.

ISBN: 915184706X


Inte enklare än så - Kajsa Ingemarsson

Annika är gift med Tom och har två barn. Mitt i alla förkylningar, klädbyten, lämna och hämta på dagis, tillagande av makaroner och blodpudding, har deras kärlek kommit bort. Så när en man på Annikas jobb visar henne intresse blir det svårt att stå emot.

Jag kan tänka mig att det ska vara mycket igenkänning över denna bok. Om man har barn själv sitter man kanske förtjust och suckar när man får den tredje redogörelsen för hur jobigt det är att ta på barn overaller och när man får påpekat för femte gången hur svårt det är att hitta barnvakt och vad svårt det är att uppbåda någon sexlust när man aldrig kan slappna av.

Men om man inte har barn blir det mest tjatigt och man undrar lite varför någon skulle skaffa barn om det nu är så hemskt. Barnen i boken får dessutom aldrig visa upp några charmiga sidor utan är mest krävande och besvärliga hela tiden.

Hela boken är på något vis ocharmig. Annika är gnällig, hennes man verkar tråkig, den nya förälskelsen i form av en tjusig säljare på kontoret är klyschig och vag. Det är svårt att känna något för karaktärerna.

Men mycket vardag är det. Ingemarsson redogör för alla vardagslivets detaljer, ja till och med utförliga priser på allting Annika köper får man. Men kan en småbarnsmamma verkligen köpa en klänning för 2500 bara för att hon missat att titta på prislappen? Det verkar konstigt.

Och vem väljer Annika i slutändan, maken eller passionen? Helt svårt att räkna ut är det inte.

ISBN: 9170011257


The Letting Go - Bonnie "Prince" Billy

På The Letting Go uppnår äntligen Will Oldham sin potential och han sjunger lika engagerat som på sina mästerverk. Han låter hoppfull, varm, melodiös och nästan tillfreds. Ingen kan säga att han har en dålig sångröst här.

Dessutom sjunger Dawn McCarthy på nästan varje spår. I vanliga fall sjunger McCarthy i Faun Fables, ett lite galet band med mycket experimentell 60 och 70-talskänsla och dramatik. Tänk Grace Slick.


Tillsammans med Oldham är hon mer nedtonad men fortfarande sin egen. Mer som en duettpartner än en körsångerska.

Men trots att det verkar så bra och låter så bra, känns skivan som helhet mer diffus än mina favoriter. Jag sätter på den, jag lyssnar. Telefonen ringer, jag skruvar ner, och sen glömmer jag att skruva upp. Eller så sätter jag på den, skruvar upp tills högtalarna nästan säger nej till mig, och ändå fastnar den inte riktigt.

Med ett undantag: Strange Form of Life. Kanske är den egentligen inte annorlunda de andra spåren men när Oldham med skärande vacker röst sjunger ”the softest lips ever / 25 years of waiting to kiss them”, låter det som 25 års längtan i en enda rad.


Pusterviksbaren lördag

M Ward spelar. Och Jeff Hanson som låter som en kvinna.

Suede - Suede

Suede var den första skiva jag föll handlöst för, under en tid när jag fortfarande trodde att ”indie” hade något med Indien att göra.


Suede var väldigt hypade, ett annat ord jag inte visste vad det betydde. Men det stod om dem överallt, det pratades om dem, och när jag gick till Skivhugget för att lyssna stod killen bakom disken och sa att skivan var fantastisk, speciellt sista låten. Jag lyssnade och jag lyssnade på sista låten. Sådär, minns jag att jag tyckte.


Men så småningom måste jag ha köpt den för den finns fortfarande kvar i min samling. Och det måste varit då jag föll handlöst. För jag minns det som månader när jag bara lyssnade och lyssnade så många gånger jag hann mellan skola och läggdags, när jag längtade hem för att kunna lyssna på Suedeskivan och alla texter om Svenssonförakt och perverst sex och narkotika och förtvivlad ungdom slog an någonting allra längst in. Brett Anderson var outsägligt cool, även om jag chockades över att han var så elak i intervjuer (han föraktade sin finniga tonårspublik! Och jag lade handen på min egen rödflammiga hy och hoppades att jag skulle vara ett undantag), jag imponerades över att han sa att han var bisexuell ungefär som Bowies publik en gång måste ha imponerats, och när jag var på fest loopade jag musiken kring Brett Andersons desperata ”Does your love only come in a Volvo?” någonstans mot slutet av spåret Breakdown (bara CD-spelaren var tillräckligt avancerad).


Men förälskelsen gick över till slut. Dog Man Star kom jag mig aldrig för att köpa, sen lämnade Butler bandet, de blev ännu tråkigare, plötsligt spelade Suede i Bingolotto och när Anderson otippat återförenades med Butler för ett par år sen var allt för sent. Jag har inte ens hört någon sång från det projektet (oinspirerat och klyschigt döpt till The Tears).


Och debuten, den som jag älskade, har jag inte ens överfört till iTunes förrän nu när jag har extra hårddiskutrymme.


Men faktiskt, när jag lyssnar kommer allt tillbaka, textrader, gitarrkaskader, lite av allt det där känslosvallet från tonåren. Om man aldrig hört inledningen ”Because we’re young, because we’re gone” på So Young, som börjar skivan, med teenage angst koncentrerad i varje ord, borde man nog göra det. Oavsett ålder.


Kommentarer - igen

Jag blir alltid glad för kommentarer, men lite frustrerad när jag inte vet hur jag ska svara. En del känner jag på riktigt, många vet jag inte alls vilka de är och så får jag varken hemsida eller e-postadress. Kan jag räkna med att den som kommenterar går tillbaka och ser om jag kommenterat tillbaka? Ofta är det ju frågor jag inte har någon möjlighet att svara på.

Det verkar långsökt. Kan jag räkna med att den som kommenterat kommer tillbaka och ser om jag svarat som ett vanligt inlägg? Kanske. Jag försöker så.

Jag har fått många kommentarer på boken
Jenny av Jonas Gardell. Det jag skrev om boken var inte så trevligt, så vissa inlägg var nog menade som försvar. Ida som frågade om hon borde läsa boken gör mig lite konfunderad, då svaret borde framgå av min recension.

DH som erbjöd mig en inspelning med Martha Wainwright från Kulturbolaget tackar jag så mycket! Det var jättesnällt, men jag lyckades själv krångla med P3. Och ja, ljudet är toppen.

Jennifer som utifrån inlägget städa frågade om jag har Reine Brynolfssons MSN, ställer jag mig lite frågande inför. Men tyvärr nej, den har jag inte.

Vikten av vatten - Anita Shreve

1873 mördades två norska emigrantkvinnor på ön Smuttynose och en man hängdes för morden. En tredje kvinna klarade sig, Maren.


1995 åker en fotograf, Jean, dit i båt för att dokumentera ön och göra ett reportage. Med sig har hon sin dotter, sin man, hans bror och broderns nya flickvän. På båten blir stämningen alltmer förtätad med sexuell spänning och svartsjuka i alla möjliga parkonstellationer, och båtfärden får ofrånkomligen ett dramatiskt slut. Samtidigt läser Jean en skrift som Maren författade mot slutet av sitt liv. Maren är en djupt olycklig kvinna som hållit sig uppe genom att arbeta hårt och hålla sina känslor inom sig. Också i Marens berättelse figurerar två par där två av parterna är syskon. Incest, svartsjuka och sexualitet blir grogrunden till det brutala mord som avslutar Marens berättelse.

 

Boken ger alltså två växelvis berättade historier som båda beskriver en stegrande inre spänning, som till slut leder till en yttre dramatik. Den ena är insprierad av verkliga händelser, den andra helt fiktiv.

Marens historia förmedlas genom hennes egna anteckningar på klassiskt maner och i separata kapitel, men mycket av rättegången är också insprängt direkt i Jeans kapitel utan speciella anföringstecken. Direkt efter ett stycke om Jean kan det komma ett stycke om rättegången och det är bara genom att hålla reda på namnen man vet i vilken tid det ena eller andra stycket utspelar sig. Men medan Jeans och Marens berättelse berättas i första person, återberättas rättegången helt ur Jeans perspektiv med Maren som ”hon”, en främmande kvinna. Kanske är det tänkt som en ytterligare sammanflätning av de båda kvinnornas öden. Kanske ska det ge en känsla av att tiden slätas ut och bara rummet, området omkring och på Smuttynose, finns kvar.

 

Samtidigt får man inte veta hur Jean reagerar på Marens berättelse. Sympati förmodligen, mot slutet identifikation: ”Ibland tänker jag att om det vore möjligt att berätta något tillräckligt ofta så att smärtan lindrades, så att orden slank nedför armarna och rann av mig som vatten, då skulle jag berätta samma sak tusen gånger.” Både Marens och Jeans berättelser får formen av bikt, som något som måste berättas i ett tröstlöst försök att mildra det som redan har inträffat.


Shreve skriver med just den blandning av dialog, händelser och inre reflektion som gör texten lättläst men ändå tänkvärd. Här finns symboler, kärlek och död i överflöd. Men ändå är det något som avhåller mig från att kalla boken helgjuten. Parallellerna mellan de båda berättelserna tillför inte en större förståelse för karaktärerna, försöket att ge Maren ett uppstyltat ”gammaldags” språk känns krystat, den insprängda rättegångsdialogen tillför inte mer än att man som läsare blir imponerad av Shreves research (alla rättegångscitat är exakta påpekar hon själv i förordet, Marens berättelse, och därmed Shreves teori om morden, får vi anta är helt uppdiktad). Men spännande och läsvärt? Jodå.

ISBN: 9146174540

Kärlekens brutala språk - Alicia Erian

"Beatrice sa till Shipley att han fick ligga med henne, och sedan slocknade hon. När hon vaknade nästa morgon sa han att han hade gjort det ändå. Han klädde på sig och bad om skjuts till polisstationen så att han kunde anmäla sig för våldtäkt, men hon sa att det inte gjorde någonting."


Så börjar denna brutala novellsamling och fortsätter i samma stil. Det snuddar vid tokroligt, men är konstant tragiskt. En värld där unga kvinnor till synes nonchalant avsagt sig tron på kärleken och faller in i destruktiva mönster av glädjelöst sex, maktdrivna relationer och giftermål som man underkastar sig snarare än väljer. 

 

Allt lite lagom torrt berättat som om ingenting spelar någon roll. Utom just det, det spelar roll att inget spelar roll, men den moraliska kartan, alternativen till huvudpersonernas liv, finns bara hos läsaren, aldrig i texten.

De första novellerna suger in mig i den totala cynismen. Det är välskrivet och övertygande. Sen tappar novellerna i fart och de sista nästan skummar jag igenom. Det är synd, för det kunde ha varit en perfekt liten bok i sin genre.

ISBN: 9188748502


Kairos röda ros

I denna Woody Allen film är Cecilia (Mia Farrow) en olyckligt gift kvinna med ett dåligt jobb som servitris. Den enda tillflyktsort hon har är filmen och hon går på bio nästan varje kväll. När filmen Kairos röda ros kommer till staden blir hon förtjust i en av filmens personer, Tom Baxter och hon ser om den gång på gång, tills Tom magiskt kliver ut ur filmduken för att vara med henne.


 

Tom är verkligen den perfekte mannen, förutom att hans pengar är filmpengar som inte går att handla med och att han inte vet vad som ska hända efter att man kysst varandra och ljuset släcks. Han älskar Cecilia, är obrottsligt trogen, rättfärdig och oskyldig. Men han är inte verklig.


 

Det är däremot Gil Shepherd, skådespelaren som spelat Tom Baxter (som i sin tur spelas av Jeff Daniels i verkliga livet). Gripen av oro beger han sig till Cecilias hemstad, rädd för att Tom Baxter, med hans utseende och fingeravtryck, ska ställa till med något som kommer att förstöra hans karriär. Han träffar också Cecilia.


 

På ytan är detta en rolig film. Vardaglig och absurd på samma gång. Tom Baxter är lustig och naiv i sin lilla tropikhatt, filmproducenterna som våndas över sina biljettintäkter när de kvarvarande skådespelarna i filmen slår dank och spelar kort i väntan på att Tom ska komma tillbaka, Gil Shepherd är skrattretande fåfäng och hela filmen påminner om just de svartvita lättsamma komedier som Cecilia älskar.


 

Samtidigt finns ett långt mörkare stråk i berättelsen. I Cecilias verklighetsflykt och fiktionens inträde i verkligheten ifrågasätts själva livets verklighet. När Cecilia frågar om Tom tror på Gud och definierar Gud som alltings skapare, får hon svaret att Tom tror på manusförfattarna till sin egen film, det är ju de som har skapat honom och hans värld. (Samtidigt vet vi som tittare att det är Woody Allen som skapat Cecilias värld.) Och i Cecilias slutgiltiga val mellan den overkliga perfektionen och den ofullkomliga verkligheten finns filmens verkliga kärna och det som dröjer sig kvar.


 

Detta är en Woody Allen film utan Woody Allen. På något sätt fyndigare och klurigare än hans övriga filmer, med en sensmoral att bita i.


En fin bild från Barcelona

23526-6

Eller nja, bilden är tagen i Sitges, som ligger tre mil bort. Men ändå.

Pappersväggar - John Ajvide Lindqvist

Jag tycker fortfarande att John Ajvide Lindqvist känns som en svensk Stephen King. I ena stunden tycker man att man känner igen varenda berättarknep stephen King använder sig av, sättet att låta en berättelse spåra ur detalj för detalj. Man börjar med något relativt ”verkligt” som en förmåga att känna på sig vem som döljer något, en nära-döden-upplevelse som gör den nästan-döde halvt vansinnig, ett ovanligt vackert lik, sådant som skulle kunna inträffa. Sen ökas antalet obehagliga detaljer på och helt plötsligt har alla gränser till det ”overkliga” passerats och det finns monster, levande döda, troll och ihåliga människor. Man får det övernaturliga som till hälften förklarat, men precis som man får veta mer, uppstår det fler frågor. Just det okända, det irrationella, ondskans inneboende kaos, är det som gör att berättelserna kan ge upphov till mardrömmar.

 

Novellerna i Pappersväggar påminner också om Roald Dahls noveller som alltid avslutas med en knorr, något oväntat och ohyggligt.

 

Men här finns också något genuint svenskt, som är trevligt på ett sätt men som också förtar mystiken lite grand om man är van vid anglosaxisk skräck. Svenska skogar, svenska förnamn som Roland och Berra, svensk byråkrati, något svenskt och vardagligt i historier om att snatta på Åhlens, ordet ångest insprängt i en text i kursiv stil, kvinnan som tillverkar korsord till Kamratposten. Det blir charmigt och liksom bonnigt på samma gång.


Här får läsaren alltså ta del av ett antal noveller med olika grader av skräckfaktor. Som bonus får man också en lång och fristående fortsättning på Hanteringen av odöda, där man får veta vad som hände sen. Det är spännande och underhållande, fyllt med populärkulturella referenser, sångtexter (”Shoplifters of the world unite” får en egen novell), referenser till filmer och TV. Det är så mycket ”just nu” att man undrar hur väl det kommer att åldras. Pappersväggar kommer förmodligen inte att bli en klassiker. Men den är lite lagom läskig läsning på en resa.


Sen är det kanske en konstig sak att irritera sig på i en novellsamling, där berättelserna ändå är fristående, men jag tycker inte om att novellerna motsäger varandra. Att döden fungerar på ett sätt i Evig/kärlek och ett annat i Sluthanteringen. Jag skulle vilja att författaren byggde upp en konsekvent världsbild. Men men. Det är kanske bara jag.


ISBN: 9170372195

A love Song for Bobby Long

Scarlett Johansson är så vacker, har så mörk röst och hon spelar nästan alltid cool, avmätt och sårbar på samma gång. Man måste tycka om henne. Och John Travolta som var så tuff i Saturday Night Fever och sen lyckades med det omöjliga att göra comeback och vara ännu coolare i Pulp Fiction, fast han var tjockare och äldre och grövre och förlorat sin pojkighet, måste man också tycka om, trots att han varit med i så många bottennapp till filmer.

 

Här spelar Scarlett en flicka som heter Pursy. När hon får veta att hennes missbrukande mamma dött beger hon sig till mammans hus i New Orleans där det redan bor två män, Bobby Long (Travolta) och Lawson. Hon flyttar in hos dem, trots att de är otrevliga och har uppenbara alkoholproblem.

 

Låter det underligt och vagt? Låter det som att den ena mannen kan vara Pursys pappa som hon inte tidigare vetat något om? Verkar det märkligt att man aldrig riktigt får veta vad det kommer sig att Bobby Long och Lawson bor i mammans hus? Eller att mamman aldrig är i bild, inte ens på foto och att man aldrig får veta hur hon dog eller hur hon var?


Jo, det är mycket som inte riktigt stämmer. Det känns som att filmen vill vara alternativ med ganska osympatiska huvudpersoner, lite underligt lantliv i New Orleans, en dialog kryddad med litterära citat och ett riktigt hyfsat soundtrack (Nathan Larson, Trespassers William, Thalia Zedek). Men det fungerar inte riktigt. Allting känns lite på låtsas, som om allt utspelar sig framför kulisser som kan fällas ihop som en solfjäder, personerna är överdrivna på fel sätt, skådespeleriet är krystat trots att man verkligen vill tycka att Johansson och Travolta är lika egna som de kan vara och handlingen hänger inte riktigt ihop. Det är ologiskt och förutsägbart på samma gång. Om man kan lära sig något av filmen så är det högst konventionella visdomar, som att ”en familj kan se ut på olika sätt men det är viktigt att man har varandra” eller ”även elaka alkoholister kan vara goda innerst inne” eller ”det kan hända att man blir ledsen som vuxen om man har haft det ensamt som barn”.

Filmen bygger på en bok och kanhända var den omöjlig att överföra till film, kanhända var även boken insmickrande och traditionell bakom fasaden av originalitet.

Semester igen

Nu åker jag iväg en vecka och kommer antagligen inte att skriva här då. Men jag har med mig några romaner, lite musik och en kamera så det borde bli något av det.

Timbuktu - Paul Auster

"For the loneliness you foster/ I suggest Paul Auster/ a book called Timbuktu" sjunger Fionn Regan och det är klart man vill läsa den då.

Timbuktu är annorlunda Orakelnatten. Med hunden Mr Bones i huvudrollen blir det aldrig särskilt intellektuellt eller ens stillastående. Allt är filtrerat genom en, visserligen ovanligt intelligent, hunds ögon, öron och framförallt nos.

Mr Bones har levt största delen av sitt liv med Willy, en psykiskt sjuk man, som tagit sig mellannamnet Christmas för att leva i jultomtens anda. När Willy blir sjuk och hans monologer alltmer osammanhängande fortsätter äventyret för Mr Bones som söker sig nya ägare.

Det finns något mycket rörande, Benji och Lassie-aktigt i denna berättelse. Sentimentala minnen från Mr Bones valptid, beskrivningar av hans villkorslösa kärlek, hans oändliga förstånd och samtidigt oförstånd. Som en opålitlig berättare kan han förklara känslor väldigt väl, medan sådant som baseball och bokstäver är honom helt främmande och han beskriver städer som dofter. Och Timbuktu, det magiska land man kommer till efter döden enligt Willy, förenar det abstrakta och det himmelska.

Det är en fin liten bok, men jag vet fortfarande inte på vilket sätt den häver ensamheten. Man blir väldigt sugen på att skaffa hund.

ISBN: 0312263996