Relationer & sex - Katerina Janouch

Katerina Janouch svarar på relationsfrågor i Expressen, och nu har hon samlat och redigerat en mängd frågor och svar. Gissningsvis har hon valt ut någon av varje sort så att hon i denna bok kan svara på den vanligaste typen av frågor. Tonvikten ligger på kärlek och relationer, medan mer tekniska sexfrågor tar upp en mindre del. Boken är modern, personerna som skriver SMSar och träffas på nätet, de har moderna familjebildningar med omgiften och styvbarn, och svaren är inte traditionellt moraliska.


Den här typen av frågor och svar i kvällspressen och veckotidningar tror jag att alla läser. Kanske inte alltid för att man vill lära sig något, men för att man får insyn i det allra mest privata. Hur folk har det bakom fasaden, vad de egentligen känner och önskar sig. ”Såhär säger jag till min tjej, men egentligen känner jag…” ”Utåt är jag glad, men…”  Det är som att spionera i en främmande människas hjärta, men utan att göra någon illa.


Och man undrar om de verkligen förväntar sig en sanning från Katerina Janouch, som om hon skulle kunna ge svaren på deras livsproblem efter att ha läst ett kort brev om deras situation. För medan frågorna är intressanta är svaren ganska onödiga: Man får göra vad som helst sexuellt så länge man inte skadar någon, om man känner sig ensam kan man försöka hitta kärleken på nätet, utomlands, på krogen eller på kvällskurs, om en kärleksrelation är dålig är det viktigt att kunna prata med varandra, kärleken är komplicerad och oförutsägbar. Kort sagt, ingenting vi inte hört förut.

Samtidigt är det lite skönt att svaren ofta är svävande, ofta intar Janouch en förlåtande och omtänksam inställning och hon står alltid på brevskrivarens sida. Det är mycket uppmuntran och accepterade, ”Jaha så känner du och det är ok” ”Du verkar vara snygg och social”, ”Ni verkar ha starka känslor för varandra” ungefär.  Brevskrivaren får ta ställning själv till vad han/hon ska göra åt sin situation, utan pekpinnar (och varför skulle någon ha rätt att dela ut pekpinnar efter en så kort kontakt?).

Det här är en bok att bläddra i. Att låna, snarare än köpa. Man lär sig inte så mycket mer än att relationer är komplicerade, men det är gott nog.

ISBN: 9137125281


Djur - Joyce Carol Oates

Gillian läser en skrivarkurs på universitet för den karismatiske lärare Andre Harrow som hon är oerhört och hemligt förälskad i. Andre är kritisk och hård mot sina unga kvinnliga elever, kräver att de ska blotta sig mer, våga mer, i sitt skrivande. Kniven på strupen.

Hans hustru Dorcas är lite äldre, ännu en dominant figur, en konstnärinna som snidar nakna kvinnor på totempålar.


Det går rykten om att vissa flickor blir hembjudna till dem, och att om man blir hembjuden måste man tiga om det. Gillian avundas dessa flickor som blir hembjudna till makarna Harrow och misstänker än den ena, än den andra. Till slut blir hon en av dem. Det blir en resa in i ett brinnande helvete.


Detta är en av Oates snabbt producerade kortromaner. Den är suggestiv och går snabbt att läsa.

Men den hör till de Oatesböcker man kan vara utan. Det är som om Oates skrivit ihop den lite på slentrian och lånar friskt från sin egen produktion. Den kontroversiella konstnärinnan hittar vi i Oates Vintersolstånd, universitetsmiljön i Jag ska ta dig dit, den karismatiske och manipulerande akademikermannen i Jag ska ta dig dit, Tvillingliv och Mitt i livet, barbituraterna och drogerna i Blonde, sexuellt utnyttjande i Blonde och Våld, mord i Livets uppkomst och så vidare.


Det är inte dåligt men umbärligt.


ISBN: 9100109746

Bella Union podcast

Häromdagen skrev jag om Bella Union, mitt favoritskivbolag. Nu hittade jag en podcast där Simon Raymonde (ägaren till skivbolaget och före detta tredjedel av Cocteau Twins) pratar om alla sina artister och spelar en sång av varje. Om man tycker om sångerna finns allihop på en billig samplerskiva som man kan skicka efter.

Podcasten kan man ladda hem här. Vill man gå den långa vägen hittar man den på denna iCast-sida. Där finns fler spännande saker också.

Resan tillbaka till den vita massajen - Corinne Hoffman

Fenomenet kring Den vita massajen är fascinerande. Schweiziske Corinne Hoffman åkte för tjugo år sedan till Kenya med sin pojkvän. Där träffade hon massajkrigaren Lketinga och blir huvudlöst förälskad. Hon beslutade sig för att stanna i Afrika och gifta sig med honom och leva under mycket enkla förhållanden med sin mans stam, Samburu. Corinne startar en affär med livsmedel, blir vän med byborna, utstår prövningar och malaria. Lketinga får under tiden problem med sprit och droger, och när Corinne får en dotter och inser att hon inte vill att flickan ska omskäras och giftas bort som tonåring tar hon flickan med sig till Schweiz för att stanna där. Efter en tid skriver hon boken Den vita massajen, som blir en succé och översätts till 16 språk och säljs i 4 miljoner exemplar.


Och även om Corinne Hoffman inte är någon stor författare eller någon särskilt analytisk kvinna så var historien, med massajliv, kulturkrockar och stor och obegriplig (Lketinga är mest lynnig och opålitlig och en dålig älskare) passion tillräckligt spännande för att jag skulle läsa boken två gånger.


Sen kom Den vita massajens dotter, en totalt onödig bok om livet i Schweiz, Corinnes omgifte med en Schweizisk man, och det enorma genomslaget hennes bok fick.


Och nu kommer Resan tillbaka till den vita massajen (och är inte titeln oerhört missvisande, det måste ju vara Corinne som är den vita massajen?), där Corinne reser tillbaka till Kenya och träffar sin afrikanska familj på nytt. Dessutom besöker hon inspelningsplatsen för den film som nyligen hade premiär, om hennes liv med Lketinga.


Det är ju uppenbart att detta bara är ett sätt att mjölka mer pengar ur fenomenet, Den vita massajen, men samtidigt finns här stoff till en läsvärd bok. Corinne har inte varit tillbaka på 14 år, hon har inte träffat sin dotters far sedan dess, och hon vet inte heller hur livet i Kenya har utvecklats. Som läsare får man återse många personer som spelade stora roller i den första boken, Lketinga själv, hans mor, prästen i byn, barnen Corinne köpte presenter till, svågern James som hon hållit brevkontakt med i alla år (övriga familjen kan inte läsa och skriva) och ännu fler. Men Corinne Hoffman är en dålig författare helt enkelt.

Vill man vara snäll kan man säga att hon använder sig av en show-not-tell-teknik, där hon berättar om vad människor gör och inte hur de känner eller tänker. Poängen med en sådan teknik är att människors handlingar ska illustrera det inre skeendet, men så är det inte riktigt här.


Här får vi allt serverat i detalj. Vilka bilar Corinne och hennes sällskap hyr, hur de spänner upp sina tält, att de äter chips under resan, exakt hur varje toalett och dusch fungerar, hur hotellrummen ser ut när de övernattar under resan, vem som står för cateringen under filminspelningen. Men även mycket intressanta saker, som att de traditionella Samburusmyckena bytts ut mot plast för att det anses vara ett exklusivt material. Problemet är att allt bara kommer huller om buller som den mest omständliga sortens dagboksanteckningar.


Men det märkligaste är relationen med Lketinga, denna man som påverkat Corinnes liv mer än någon annan. Han var orsaken till att hon flyttade till Afrika, orsaken till att hon flera gånger riskerade sitt liv, genom att leva under farliga förhållanden och att stanna i Afrika när hon var dödligt sjuk trots att sjukvården var bristfällig, han är far till hennes dotter, han är orsaken till att hon nu är världskändis, och dessutom (antyds det) verkar han vara orsaken till att det nya kärleksförhållandet i Schweiz tagit slut.


Men så här skildras ögonblicket när hon ska kliva ur bilen och träffa Lketinga för första gången på 14 år:

”Just när jag lite omtöcknad tänker stiga ur ser jag två armar komma farande mot mig genom det öppna bilfönstret och lägga sig om min hals. Samtidigt är det någon som kysser mig häftigt. Jag hör hela tiden: ’Åh Corinne, åh Corinne!’ och vet inte vad det är som händer, för att inte tala om vem som hänger om halsen på mig. James skyndar fram och leder bort den uppenbart rörde mannen. Lketinga var det i alla fall inte!”


Vi får alltså som läsare ta del av en händelse som inte alls har med Lketinga att göra, och som stör hela tillfällets dramatik. Dessutom får man aldrig veta vem den upprörda mannen var. Men det hände säkert och därför känner sig Corinne tvingad att redovisa det.


När hon några minuter senare verkligen träffar Lketinga får man bara en objektiv redogörelse för hur han ser ut och rör sig och att de ”hälsar hjärtligt på varandra”. Man har ingen aning om hur Corinne känner sig. Längre fram när Lketinga säger att han ser det som att de fortfarande är gifta försöker Corinne skämta bort det, och mot slutet av boken skriver hon lakoniskt ”Jag älskade honom inte längre”, och därmed är ämnet avklarat. Relationen till Lketingas mamma är desto varmare och jag undrar om Corinne överhuvudtaget reflekterar kring detta.


Ja det är en underlig bok, och de dåligt tryckta svartvita fotona är pinsamt lågbudget för en ny inbunden bok. Uselt, uselt, tänker jag, men lägger inte ifrån mig boken.


Om några år kommer förmodligen ännu en bok om när Corinne återvänder med sin dotter som inte fick följa med på denna resa. Risken är väl att jag läser den också. Kanske är det just det oanalytiska, distanslösa och oarrangerade som fascinerar mest.
ISBN: 9146213872

Tvillingliv - Rosamond Smith

Tvillingliv är en bok som skulle kunna avskräcka en författare från att skriva. Till att börja med är upplägget briljant: Molly Marks älskare Jonathan avslöjar första kvällen i deras nya gemensamma hem att han har en tvillingbror, en enäggstvilling som han inte har talat med på tio år. Driven av nyfikenhet uppsöker Molly tvillingbrodern James, som, liksom Jonathan, är verksam som psykoterapeut. Hon har läst om att tvillingar ofta dras till samma typ av kvinnor och klär sig medvetet likadant till detta första möte som inför det första mötet med Jonathan, osminkad, med ett ribbstickat linne som avslöjar hennes tatuering. Men, liksom Molly kommer att inse senare, James är inte bara en del av Jonathan: Hur hade hon kunnat vara så skamlös, så enfaldig att hon närmade sig denne farlige man som om han rent bokstavligt bara var en annan sida av Jonathan, och inte en egen person, en man som hon knappt känner?

Detta är oerhört spännande, som thriller, som kärleksroman, som en studie över själva tvillingskapet. Och det är i denna studie den andra delen av briljansen ligger.


Smith tar upp alla aspekter av att vara tvilling. Att enäggstvillingar som växer upp i olika hem ofta är mer lika varandra än tvillingar som vuxit upp ihop och medvetet försökt göra sig så olika varandra som möjligt. Tvillingskapet som två delar av samma personlighet. Att den tvilling som föds först, den tvilling som från början är störst, sedan dominerar den andra hela livet. Att den dominanta tvillingen ibland suger upp sitt syskon redan i moderlivet, så att den uppslukade tvillingen senare visar sig som en cysta i den överlevande tvillingens kropp, ett hopkok av tänder och naglar och förkrympt kranium. Att tvillingar kan vara spegelvända, med ansiktshalvor som återspeglas spegelvänt i stället för identiskt. Att det verkar som att inte bara utseende och egenskaper, utan till och med öden är sammanflätade, återspeglande. Rosamond Smith blandar fakta med spekulation, myter och fantasi, och allt detta bildar en perfekt balans tillsammans med själva berättelsen, själva triangeldramat och jakten på sanningen om vad som en gång splittrade Mollys båda älskare.


Rosamond Smith är en av Joyce Carol Oates pseudonymer, en persona som verkar besatt av tvillingskap och dubbelhet, titta bara på hennes titlar: Double Delight, Soul/Mate, Nemesis. I en intervju jag nyligen läste med Oates anmärkte hon at hennes romaner under pseudonym har en tydligare struktur och ett mer drivet berättande, medan det hon skriver i eget namn är mer slumpmässigt, mer som livet.

Men det faktum att hon delar in sig själv i så många namn och dessutom olika stilar tyder på att Oates själv har sina inre tvillingar, och att Rosamond Smith är den hon utvalt att gestalta dem. 

ISBN: 91-582-1256-6


Fionn Regan

Nuförtiden har man tillgång till musik dygnet runt, det går alltid att leta upp en skiva på Amazon och beställa den för snabbleverans, eller ladda hem den på iTunes, eller ladda hem den olagligt, eller lyssna på snuttar på All Music Guide. Så när man hör talas om något som faktiskt inte går att få tag på känns det underbart gammaldags och oåtkomligt.

Bella Union är ett favoritskivbolag, ungefär som jag skulle vilja att 4AD fortfarande var. Simon Raymonde och robin Guthrie som är huvudmän för det var en gång med i Cocteau Twins (som jag visserligen aldrig lyssnar på längre av olika skäl, men som jag ändå tror alltid kommer att vara det viktigaste bandet i mit liv). De tycker om Cat Power, Goth och Jeff Buckley. De ger ut The Czars, Laura Veirs, Francoiz Breut och Dirty Three.

Nu har de skrivit kontrakt med Fionn Regan, en ung irländare som ser mycket ung och mycket söt ut på kortet. Man kan läsa mer på Bella Unions artistsida. Skivan kommer inte förrän i augusti, men där kan man få lyssna på Black Water Child. Det låter som The Magic Numbers lite grand: poppigt, melankoliskt, en titel som en gammal folksång, och en vacker röst som på Buckleysätt går upp i falsett mot slutet. Och textrader som "It's gonna be a long cold winter". I vanliga fall hade jag nog inte lyssnat så många gånger, men just för att den inte på något sätt går att få in i iPoden lyssnar jag besatt på webben om och om igen.

Det finns några sånger till på Myspace också.

Det är nästan som när jag för tio år sen lyssnade på musik i skivaffärer för att jag inte hade råd med själva skivan. Kanske är det inte det bästa jag hört i år, men magin omkring musiken är det.

Könsbytet: plus vad hände sen? - Johan Ehrenberg

Så här står det på Adlibris:

"För 21 år sen chockade chefredaktör Johan Ehrenberg, det samlade mediesverige med berättelsen om att han bytt kön. Namnet var nu Jenny. En skandal och en våldsam de-batt (sic!) var ett faktum. Bluff! skrev tidningar. Ett PR- trick! Allt står i reportaget, svarade Ehrenberg och blev sen tyst. Nu återpublicerar han för första gången den text som sen dess lästs av hundratusentals svenskar. En text om könskamp, kvinnoförtryck och manliga fängelser. Om hat och förakt och vänskap. Och han lägger till berättelsen... Vad hände sen?"

Den största delen av boken är alltså Ehrenbergs eget reportage om hur han levde som kvinna under en tid och hur han blev bemött som transsexuell. Och det är en sorglig historia. Främmande män spottar på honom/henne i tunnelbanan, tafsar, hatar, förnedrar. Till och med de egna vännerna sviker. Dessutom träffar Ehrenberg ett antal andra transsexuella som väntat i upp till 13 år på operationer, som blir dåligt bemötta av psykologer och läkare, som utvärderas med de mest klumpiga verktyg.

Och till skillnad från en låtsasdokumentär av typen Outsiders, finns här ett verkligt tänkvärt innehåll om vad det egentligen innebär att tillhöra ett kön. Att vi lever i ett samhälle där det är omöjligt att välkomna en baby till världen utan att fråga vilket kön det har. Att vi har oerhört svårt att relatera till personer av obestämt kön, så till den grad att vi till och med vill veta vilket kön en baby har för att kunna jollra med den på rätt sätt. (Och att jag, när jag skriver det här tycker att det är obekvämt att inte tydligt kunna definiera Ehrenberg i boken som "han" eller "hon".)

Det är inget mysterium att Ehrenberg valde att ge upp sitt försök att försöka leva utanför könsstrukturerna. Men han berättar sympatiskt och empatiskt om transsexualitet, om könsroller, om det obehagliga i att han som kvinna automatiskt blev mer försynt, mer förbindlig, mer angelägen om att vara till lags. Om att hans vänner sa att de föredrog honom som Jenny, som om han inte fortfarande var samma person. Om att hans feministiska vän säger att han "aldrig kommer att bli en riktigt kvinna".

Och man undrar, om vi levde i ett samhälle där alla behandlas som individer, där egenskaper och intressen definierar en människa, snarare än könet, skulle det fortfarande finnas transsexuella då? Skulle det fortfarande finnas människor som mår så dåligt av att tillhöra fel kön att de vill ta livet av sig?

ISBN: 9187670100



Pinocchioeffekten: 130 sanningar om hur du funkar : Henrik Diamant

Pinocchioeffekten handlar om hur människor fungerar. Hur vi beter oss mot varandra, hur vi väljer partner, hur vi övertalas, hur vi reagerar vid fara, hur vi reagerar på grupptryck och så vidare.

Boken ser rolig ut, färgglad och oakademisk, och på baksidan säger Arne Weise att det är en fascinerande bok.

Och visst är det intressant. Allting åskådliggörs med vetenskapliga experiment och visst får man sig en del tankeställare. Det otäckaste experimentet är väl det där testpersonerna får i uppdrag att utdela elektriska stötar till andra testpersoner som ska svara på frågor. Ledaren för experimentet uppmanar stötutdelaren att höja strömstyrkan steg för steg ända upp till en dödlig nivå och nästan ingen säger ifrån och avbryter. (”testpersonen” som får stötarna är i själva verket skådespelare och stötarna är inte riktiga, men det vet alltså inte stötutdelaren.) Det verkar alltså som att människor under påverkan av en auktoritär figur kan göra vad som helst. Något som otäckt nog gör till exempel nazismen lättare att förstå.

Ja de flesta experimenten går ut på att människor i allmänhet är lättmanipulerade. Att vi är som trädockor, marionetter med trådar i. Man kan lura någon att gå med på stora tjänster genom att be dem om en liten tjänst först. Man kan lättare tigga pengar om man begär en exakt summa. Man kan få en människa att gå med på att två uppenbart olika långa streck är lika långa, bara tillräckligt många andra i gruppen säger att de är det. Om tillräckligt många människor ser ett överfall ingriper ingen, för ingen känner att de själva har tillräckligt stort ansvar. Människor överskattar sin egen förmåga och tror oftast att de ska klara av saker bättre än de gör, medan lätt deprimerade är mer realistiska. Och så vidare.

Mellan experimenten står små anekdoter, ofta så korta att de får plats i en mening och ibland helt lösryckta från sammanhanget.

Varje kapitel slutar med en sammanfattning, precis som en skolbok.

Det är underhållande läsning tycker jag till en början, men ju mer jag läser desto obehagligare känns det. Bilden av människan är inte särskilt vacker. Människan är ett flockdjur, lätt att kontrollera, lätt att definiera, dessutom är vi klart och biologiskt indelade i man och kvinna utan att det ifrågasätts. Kapitlet om attraktion är långt ifrån könsneutralt. Ett experiment handlar om att män blir mer intresserade av en kvinna i en pressad situation, nästa experiment handlar om blyga kvinnor, nästa experiment igen visar att kvinnor faller för högstatustitlar hos män medan män tilltalas mer av lågstatustitlar hos kvinnor. Förutom denna schablonartade bild av människan som grupp, så tilltalar dessutom författaren människan som ”du”. Läsaren blir alltså tilltalad som ett flockdjur i stället för en individ. Och skulle man som läsare känna att man inte vill klumpas ihop med människorna i experimenten, får man ju strax veta i ytterligare ett experiment att detta med att vara en individ bara är en annan av människans illusioner och ett utslag av naivt storhetsvansinne.

Hur väl underbyggt är då detta tänker man och letar efter en källförteckning. Och jodå den finns längst bak. Experimenten är uppräknade och efter varje står det ett personnamn. Man får anta att det är forskaren som stått bakom det hela. Men det finns inga årtal, inga boktitlar. Det finns heller ingen som helst diskussion om hur tillförlitliga och vetenskapliga testerna är och vad man kan dra för slutsatser av dem. Däremot framförs onyanserad kritik mot psykoanalysen och moderna psykologer, med experiment som visar att det inte finns några belägg för att barndomen påverkar den psykiska hälsan på ett förutsägbart sätt, att moderna psykologer inte kan skilja på en frisk och en sjuk människa, och att schizofreni är en påhittad sjukdom som psykologer diagnosticerar för att de inte vet vad det är för fel.

Ok, detta är en lättviktig populärvetenskaplig, men samtidigt görs ju anspråk på att förklara hur ”du” fungerar och då borde det framgå lite tydligare vad som är subjektivt och objektivt.

Tar man det här på allvar är man precis så lättmanipulerad som Författaren verkar tro att man är.
ISBN: 91-27-35682-5

En gul stol

Häromdagen hoppade jag av bussen utanför mig och det stod en gul stol utanför. Jättefin. Eftersom jag har en trasig stol själv som jag aldrig vågar låta någon sitta i (den tjänar mest som avlastningsbord) tänkte jag ta med den hem kanske.

Men på stolen finns ett klistermärke: "Detta är en utomhusstol, den är till för dem som behöver sitta". Då kunde jag ju inte ta den. Idag tog jag trapporna i stället. Stolen hade flyttat till andra sidan vägen. Men den stod kvar. Det tycker jag är solidariskt.

Northanger Abbey - Jane Austen

Northanger Abbey är Jane Austen första roman som hon skrev i ungdomen. Den är också hennes minst kända. Det finns flera skäl till det: Den är betydligt kortare än hennes övriga romaner, på bara strax över 200 sidor, den är skriven som en parodi på den tidens gotiska skräckromaner vilket gör att den inte riktigt har egna ben att stå på, men främsta skälet tror jag är att hjältinnan är alldaglig, kärlekshistorien relativt ytlig och berättelsen, i stort, barnslig och lättviktig.


17-åriga Catherine Morland faller för en ung man vid namn Henry Tilney och får förmånen att tillbringa en tid med hans familj i ett gammalt kloster. Inspirerad av de skräckromaner hon är så förtjust i, fantiserar hon strax ihop olika spännande scenarier om vad som ska hända där. Snopet nog är det hemliga manuskriptet hon hittar i ett låst skåp bara en vanlig tvättlista med moderna bokstäver, och så vidare.


Catherine är barnslig och omogen. Hon är ganska självupptagen och vet inte hur man ska bete sig som en äkta vän. Hon vet inte vad som är passande och vad som är opassande. Hon är inte vacker, hon fnissar och är tanklös och är betydligt mer som en vanlig tonåring än Austens övriga hjältinnor som alltid är kloka och ädla och vet vad som är bäst.


Dessutom använder sig Austen av direkt tilltal vilket ger boken karaktär av en barnbok nästan. ”Nu märker läsaren att det inte är många sidor kvar i boken” och liknande små fraser flockas. Det gör läsandet gemytligt och hela boken blir som en lättsam kärlekskomedi. Dessvärre blir jag inte heller särskilt engagerad och när Austen i vanlig ordning presenterar fler människor än de strängt nödvändiga och det blir för många sidor med småprat och detaljer kring promenader och bjudningar blir det på gränsen till för drygt. När samtidigt vissa personer försvinner ur handlingen utan att man får veta hur det går för dem blir det hela en olycklig sammansättning av skissartat och långtråkigt.


Men Austen är ju en stilist och det går ändå att hitta små cyniska citat och skrivarglädje.
ISBN: 9144353014

Bildningsakuten - Göran Everdahl

Detta är en bok med en mängd uppslag som behandlar ett ämne var. poänge är att man ska ta sig igenom ett uppslag på mindre än fem minuter och sedan vara expert på ämnet. Ämnena är främst personer, som dracula, Virginia Wolf och HC Andersen, men det finns också ämnen som häxor, papper, pesten och pengar.

Det är lättsamt med skojiga teckningar och små faktarutor, och det går fort och lätt att läsa. Lite lär man sig nog också, även om det är enklaste sortens fakta utan några analyser.

Visst blir det förkortningar och förenklingar. Men på det stora hela är det faktiskt en ganska bra bildningsakut. Jag visste faktiskt inte att Evita Perons kropp låg framme i 24 år innan hon blev riktigt begravd och jag visste inte heller riktigt hur det låg till med Frida Kahlos bussolycka. Man blir kanske inte direkt klokare, men lite mer allmänbildad i alla fall.
ISBN: 91-638-42-72-6



Förflutenhetens landskap - Peter Englund

Historia var mitt sämsta ämne i skolan. Jag förstår inte kungar och krig. Jag förstår inte geografi, inte ens sådant som riktningar och gränser. Men jag är intresserad av människor. De människor och mänskliga angelägenheter som aldrig nämndes i historieböckerna i gymnasiet.

Jag är intresserad av hur man sett på gråt genom tiderna, hur man har upplevt ensamheten, hur man gick på toaletten och hur man inte gjorde det.

Peter Englund skriver om slag och krig i sina historiska essäer, men de kapitlen kan man hoppa över om man vill. Långt mer spännande är just essäerna om smuts och stank, om historiens casanovor, om gråten, om offentligt bajsande, om häxjakt och om hur människor har upplevt sin egen tid. Och det är sant att vi står inför förflutenhetens landskap som inför främmande länder. Vi kan aldrig riktigt veta hur det var eller hur det kändes, men vi kan gissa och spekulera och fantisera.


Bara en sån sak som att det blev nödvändigt med klockor man kunde ta med sig, först när krigsföringen begärde att soldater skulle kunna anfalla samtidigt: vid en tid när uttrycket ”synkronisera era klockor” betydde något annat än ett skämt i en Jönssonliganfilm. Så att den moderna människan kan ”bära det stora krigets märke på sin armled”, med Englunds ord.

Ja det är poetiskt skrivet och tänkvärt och eftersom historia fortfarande är mitt sämsta ämne kan jag läsa om boken hur många gånger som helst utan att lära mig tillräckligt mycket för att tröttna.

ISBN: 9174861166


Soviet Kitsch - Regina Spektor

Regina Spektor spelar piano. Det gör att många liknar henne vid Tori Amos. Men det räcker faktiskt att titta på omslaget till Soviet Kitsch för att se att det här är något helt annat. Regina Spektor är rysk och judisk och ser ganska hård ut. På omslaget dricker hon ur en flaska med en sådan där militär keps som man kunde köpa efter murens fall i Berlin, och runt henne finns en mängd ryska dockor.

Anti-folk beskrivs musiken som. Punkigt skulle man kunna säga. Spektor följer inte alltid konventionerna för skönsång. Hon gör konstiga ljud, hon låter rå. Jag tänker mer på Patti Smith än feminina Tori. Rolig är hon också. Det är tvära kast mellan det ilska och det sköra. I spåret Whisper viskar ett barn till Regina (och dessa viskningar är så obehagliga och skräckfilmsaktiga att min första impuls är att stänga av): When is that song gonna start? The song that goes like Nanananananana? och Regina svarar: It's gonna start in a second. Och sen gör den det, Your Honor heter den: I kissed your lips and they tasted blood / Danannananananana! Musik gjord för att hoppa till.

Poor Little Rich Boy är unikt framförd med ord som verkar trilla ut ur munnen huller om buller och blixtsnabbt men ändå genomtänkt:

And you don't love your girlfriend
You don't love your girlfriend
And you think that you should but she thinks that she's fat
But she isn't but you don't love her anyway
And you don't love your mother
And you know that you should
And you wish that you would
But you don't anyway

Regina Spektor är lite påfrestande. Det är charmigt men opolerat. Men jag är svag för sångerna med piano och stråkar, som Ode to Divorce och min favorit Somedays med den ljuvliga texten I'm in love with your daughter / I wanna have her baby, helt oväntad när den är sjungen av en kvinna och galet vackert sjunget. En rad som sticker ut, men kanske måste den höras i sitt sammanhang för att uppskattas fullt ut.

I dagarna släpps Regina Spektors nya skiva Begin to Hope, den verkar betydligt mer radioanpassad. Ska skriva om den när jag hunnit lyssna.

Till dess får Soviet Kitsch gå ett varv till i iPoden.

Accelerator

5:e juli är det Acceleratorfestival i Göteborg. Det är en bra sak för man slipper ligga i tält och svettas och frysa och ta med primuskök och resa långt. Man åker bara spårvagn till Trägårn och sen tittar man på jättemånga band och sen får man åka hem. Himla skönt.

Men i år när jag för första gången bor i en storstad så att det verkligen är sådär bekvämt som det ska vara så är det ingen jag riktigt vill se som ska spela. Jenny Lewis (gäsp), Vashti Bunyan (fint men trist) och Robyn Hitchcock  (kan vara spännande) är väl okej, men den som skulle kunna locka mig är Regina Spektor, som sjunger punkigt, vackert och slamrigt på samma gång. Jag ska skriva om henne snarast.

Frågan är bara om jag tycker att hon är värd att betala 450:- + serviceavgifter för. Nja. Det är nästan lika mycket som flygresan till berlin. 

Vilken kändis är du lik?

Jag har blivit besatt av myheritage.com. Där kan man ladda upp bilder på sig själv och de man känner och få veta vilka kändisar de liknar och till hur många procent de i så fall liknar kändisen.

Oftast är det helt missvisande. Datorprogrammet som gör beräkningarna verkar mest ta hänsyn till glamourfaktor (är man osminkad i orginalet är risken stor att man blir liknad vid en man), fotovinkel (foton i halvprofil liknas vid andra foton i halvprofil) och min (småler personen på fotot kommer också kändisen att småle för att räknas som "lik"). Trots detta är det spännande. Ibland är det ju faktiskt likt och andra gånger är det roligt.

Scarlett Johansson är den snyggaste jag blivit liknad vid, en åldrad Dustin Hoffman den minst smickrande. Ingen av dem särskilt lik, men båda två var ju ett spännande resultat.

Holy Smoke : Avprogrammeringen -Jane Campion & Anna Campion

Jane Campion som gjorde kritikerrosade filmen Pianot har skrivit en bok tillsammans med sin syster. Filmen med samma namn är förmodligen mer känd, men boken kom tidigare. Kanske säger det något om bokens kvalitet. Tekniken för att överföra ett filmmanus till bok är en hel vetenskap, att överföra bok till film förmodligen än svårare. I det här fallet har samma författare skrivit manus till både bok och film, men jag som inte sett filmen vet inte hur mycket de båda medierna berikar varandra.

Berättelsen är briljant: Ruth, en ung vild kvinna, reser till Indien och blir indragen i en sekt. Hennes traditionella familj i Australien lyckas lura hem henne strax innan initiationsriten, och hon blir tvingad att tillbringa tre dagar in en stuga med avprogrammeraren PJ, en man som är nästan tre gånger så gammal som hon själv. PJs medhjälpare kan inte delta, och snart blir spänningen mellan de två isolerade människorna sexuellt laddad och ett passionerat drama tar vid.

Här finns alltså religion, psykologi, sex och kärlek och en mängd frågeställningar som var för sig skulle räcka till en roman.

Problematiken med sekter är oupphörligt fascinerande. Vem blir förförd av dem och varför? Vad har sektledaren för motiv? Vari består manipulationen och varifrån kommer den religiösa upplevelsen? Men medan detta till största delen avhandlas i början av boken är avprogrammeringen nästan ännu mer intressant. Hur får man en människa som upplevt religiös eufori och kärlek och total förståelse att ifrågasätta detta? Känslan har ju ändå funnits där och att förneka den är som att säga att man är tokig.

Och på allt detta tillkommer alltså en sexuell relation i en form av lärare-elev, doktor-patientrelation, med alla frågor om vem som manipulerar vem.

Boken skiftar mellan Ruths och PJs perspektiv, men på dryga 200 sidor hinner inte någon karaktär fördjupas riktigt, och alla frågor romanen ställer lämnas hängande i luften. Varken avprogrammeringen eller kärleksrelationen blir fullt utvecklade. Ruth framstår som ovanligt omogen, PJ får en bakgrund som sektmedlem men förklaringen att han lämnade sekten på grund av sexuella övergrepp håller inte hela vägen. Läsaren får många intressanta antydningar om vad sektledare gör för att locka till sig människor och hur man gör för att motarbeta dem, men allt känns suddigt och ofärdigt.

Det är bara en roman, och kanske en roman för att förklara i alla fall lite av det som inte går att förmedla i film, men som roman håller det inte riktigt heller. Ruth skriver med en slängig tonårsaktig stil och precis som en riktig 20-åring är det som om hon inte kan förmedla sitt inre. PJ får kortare textstycken, men han framställs bitvis mest som en gubbsjuk man, driven av sexuella begär och en föreställning om passion som fiendskap. Språket är långt ifrån ambitiöst, det är ofta en hafsig tonårsprosa med insprängda ”blah bla bla” och könsord.

Som tankeexperiment är romanen underbart intressant. I praktiken är den tunn och fladdrig.

ISBN: 91-1-300715-7

Min dåliga klockradio del 2

Som att det inte räckte att klockradion är krånglig att använda så  s a k t a r  den sig också. Jag trodde inte att digitala klockor kunde göra det. Så en gång i veckan måste jag trycka fram den några minuter (en bra klocka ska bara gå fel några sekunder på ett år, inte tre minuter i veckan, tro mig) annars kommer jag för sent till jobbet.

I hennes skor

I hennes skor är en riktig flickfilm. Två systrar, en ordentlig och plikttrogen (Toni Colette), den andra totalt oansvarig (Cameron Diaz), bråkar, utvecklas och blir sams. Ordentliga systern blir tvingad att inhysa oansvariga systern i sin lägenhet och oansvariga systern tackar för detta genom att förstöra skor, stjäla pengar och ligga med ordentliga systerns kille.

Dessutom dyker Shirley MacLaine upp som den förlorade mormodern, tillsammans med andra skojiga seniorer a la Cocoon.

Men filmen är över förväntan. Cameron Diaz är kanske lite begränsad som skådespelerska men hon är ändå ganska charmig, och hon spelar full väldigt bra. (Varför är det så roligt att se fulla männsikor på film?) Toni Colette som jag älskat sen Muriels bröllop är underbar. Alldaglig, osäker, med ett lustigt leende med alldeles för mycket tänder.

Så karaktärerna känns äkta och sorgliga med precis lagom mycket socker på för att det ska vara underhållande och mysigt. Man är aldrig orolig för att filmen ska sluta olyckligt, men det är inte så tillrättalagt att det blir uddlöst heller.

Perfekt film för chips och dipp.

Så kommer helgen igen

Jag har längtat. Efter den konstiga pausen med nationaldagen som var som en blandning mellan lördag och söndag (första OCH sista dagen ledighet på samma gång), fick jag liksom smak på ledigheten.
Nu vill jag baka
apfelstrudel och sova ut och använda min nya klänning och ligga i Slottskogen. Kanske inte allt på samma gång.

Stjärnor och äpplen som faller - Ulf Danielsson

Om man någon gång har gått planetpromenaden i Slottskogen, där solen och planeterna är i proportionerliga storlekar och avstånd (solen är stor som en badboll och jorden är liten som huvudet på en spik en backe därifrån) eller om man läst en artikel om atomer någon gång av eget intresse, eller kanske bara funderat på det där med tidsresor, så är det här en bra bok.

Under vetenskapsveckan i Göteborg för några veckor sedan kunde man gå till observatoriet och titta på solen i en stjärnkikare. En mycket entusiastisk man berättade om solfläckar, knotter på solen (mindre knotter än på apelsiner och ganska omöjligt att urskilja, men ändå) och rymdens oändliga avstånd. Jag såg mest en gul cirkel och lärde mig inte så mycket, men det var roligt att lyssna på någon som så uppenbart brinner för sitt ämne och som dessutom påminner om en överintelligent och lillgammal kille i mellanstadiet.

I jämförelse är Ulf Danielsson som en poppig litteraturprofessor även om det är teoretisk fysik som är hans ämne i verkligheten. Hemma i Uppsala håller han i en kurs som heter fysik för poeter och det känns helt logiskt. Här förklarar han det mesta om fysikens historia (som sammanstrålar en hel del med idéhistoria), och när han kommer till svåra och abstrakta begrepp exemplifierar han gärna med litteratur. Gravitation, färger, ljusår, svarta hål, rummets krökning, avlägsna galaxer, maskhål och allt jag någonsin hört talas om i den här vägen blir tydligt beskrivna med ett ofta poetiskt språk. Det är inte helt olikt Peter Nilsons böcker om kosmos, men mer strukturerat och lärorikt.

Men det blir mäktigt. Jag klarar något kapitel i taget och nu när jag nått halvvägs börjar det kännas som om jag ätit för mycket russinkaka. Det är nog en bra bok att köpa och inte sträckläsa för att den ska lämnas tillbaka till ett bibliotek. I bokhyllan kan den plockas fram och njutas i små portioner. Efteråt känner man sig berikad. Lite klokare, lite mer tankfull, lite mer respektfull när man tittar på himlen en natt nästa gång.

ISBN: 9170012067

Stolthet och fördom - Jane Austen

I vanlig ordning kunde jag inte hejda mig när jag väl läst en Jane Austen-bok. Nu verkar det som att jag kommer läsa om allihop en gång till.

Dessutom såg jag om filmen direkt efteråt.

Men om man nu bortser från kärlekshistorien, finns det andra roliga saker att fundera på . Som att även de som anses fattiga och av låg börd tillhör en slags överklass som knappt ens existerar idag. Hur många finns det i världen som kan leva på räntorna av sin förmögenhet och dessutom anställa tjänstefolk med det? Systrarna Bennet framstår plötsligt som Paris Hilton, som utan att behöva arbeta en dag av sina liv, sveper omkring på baler och möjligtvis får lite privatlektioner i estetiska ämnen ibland.

Och vad lustigt att alla pratar så mycket om pengar och att det är helt offentligt hur mycket varje människa tjänar om året. En man hinner knappt presenteras i boken innan man får veta förmögenhet, årsinkomst, och hur mycket han betalade för hallmattan.

Okej, detta var en ganska ytlig betraktelse, men det beror på att jag redan skrivit om både bok och film
nyligen.
ISBN: 9137129732

Franska kvinnors smala hemligheter - Mireille Guiliano

På jobbet äter mina kollegor efter Atkins, och enligt GI. Man ska undvika fett, man ska undvika kolhydrater och ju striktare och konstigare och svårare det är att följa, desto mer måste väl bantningen ge resultat? Nja. Jag pratade med en väns syster som läser till dietist, och hon sa precis det man misstänker: det enda som hjälper är att äta färre kalorier och att bättre göra sig av med de man äter.

Då är det trevligt med en sådan här bok, som går tvärt emot alla moderna kostråd, och som förespråkar en livsstil som går att leva med livet ut.

Hon menar på att franska kvinnor, dricker vin och äter efterrätt och sällan går på gym, men att de ändå är betydligt slankare än amerikanska kvinnor. Boken riktar sig mycket riktigt till amerikanska kvinnor och snabbmatskulturen. För en svensk är en del av innehållet självklart.

Men i korta drag går det ut på att vara mer noggrann med vad man äter, att äta mat lagad från grunden, färska frukter, säsongens grönsaker, örtkryddor, hemmalagade efterrätter i balanserade portioner. Att promenera och ta trappor. Att vara medveten om att en bastant lunch kräver en mindre midag på kvällen. Att hellre äta en liten portion av något vackert upplagt, än att vräka i sig av något slabbigt. Att undvika kemikalier och dietläsker. Att framför allt aldrig inte späka sig och avstå från vissa matvarugrupper, för då kommer man bara att bli ännu mer sugen på det förbjudna.

Jag orkar inte läsa hela boken från pärm till pärm, men läser lite här och där och funderar på att laga recepten. Det mesta verkar vettigt, konceptet är sympatiskt och det är ljuvligt att se något i denna genre som inte är så strängt.
ISBN: 9172637358

Blue Horse - Be Good Tanyas

Vissa skivor är omedelbara och nästan påträngande. Som Neko Cases skivor där rösten går rakt genom rutan om man kan säga så om ljud.

Andra skivor är nästan tvärtom. Som Be Good Tanyas Chinatown, som jag lånade hem en dag. Arrangemangen, melodierna och rösten är behagliga, men så diffusa att det ger samma känsla som att gå genom en stad med mörka solglasögon, eller med hörlurar på sig. Som om det är något som står emellan lyssnaren och musiken.

Sen lyssnade jag på Blue Horse, debuten, och först då började jag knyta an till musiken. Jolie Holland var med och startade bandet, och sjunger på många sånger, men Samantha Parton är huvudpersonen. Hon har en vacker röst som verkar lite slätstruken till en början men som framstår som alltmer unik ju mer man lyssnar.

Det är country på samma mjuka sätt som så många andra nya countrystjärnor. Mer influerat än renodlat, även om man hör både banjo och mandolin och många sånger är gamla folksånger.

Och det är de traditionella sångerna som är bäst. The Coo Coo Bird, (som har sjungits i vitt skilda versioner av Janis Joplin, Kristin Hersh, Townes van Zandt, Anne Briggs och Bob Dylan till exempel) är himmelsk, nyskapande och respektfull, Rain and Snow fastnar som en melodislinga på repeat i huvudet och ändå tröttnar jag inte.

Blue Horse behöver lite tid och lite tålamod. Den kommer aldrig bli en skiva jag dyrkar, men den är god nog att vara något av det bästa jag hört i år. Kanske verkar det underligt.


Café i Berlin

Café i Berlin
Bara för att visa mysigheten på bild, en dag då det inte regnade. Glücklich am Park.


Liz Phair

En gång i tiden fick jag ett tips om Liz Phair, som en amerikansk version av PJ Harvey. Toppen tänkte jag och åkte hem och köpte den billigaste skivan jag kunde hitta. Det var Juvenilia. En lång EP med roliga uppkäftiga sånger.

Turning Japanese var snabb och kul. Min favorit var California där hon pratar sig igenom en lång rolig historia om gamla och unga tjurar som vill ligga med kor. Insprängt sjunger hon en söt refräng om att det är därför hon aldrig vill åka till kalifornien igen. Det fanns fler bra sånger, även om jag aldrig köpte hela hennes katalog. Annars ska väl Fuck and Run vara hennes bästa sång har jag hört.

Men idag var hon med i Bewitched. Ja. Det där trista programmet med tre snygga häxor som alltid råkar bli ihop med demoner, som man bara tittar på om det inte är något annat på TV. Där dyker Liz Phair upp. Sminkad precis likadant som huvudrollsinnehavarna står hon på scenen på äldsta häxans "klubb", med en välartad publik som står och nickar leende och parvis. Hon sjunger en sång som är så slätsruken radiorock att jag gapar av besvikelse. Jag vet inte vad den heter men jag är säker på att det inte är Fuck and Run.

Blev hon bara gammal, eller går det så dåligt att hon måste göra den här typen av reklam för sig själv? Jättetråkigt.

Städa

Vissa saker är obegripliga och deprimerande. Som hur mycket man kan stöka till det i en etta och hur lång tid det tar att snygga upp det. Idag ställde jag klockan på 8 för att gå upp och tvätta och fixa i ordning lite inför ett besök.

Först tvättstugan alltså, sen fixa till nästa tvättkorg med lakan och handdukar. Ner till tvättstugan igen, jättetrött. Hänga kläderna i torkrummet. Tillbaka. Jättetrött. Läsa lite i bok. I tvättstuga igen. Centrifugera, hänga.

Ner till affären, handla nödvändiga saker till hemmet, som hygienartiklar.

Hem igen. Ner i tvättstugan. Diska disken. Bädda om. Svara i telefon. Hänga handdukar, stoppa in i skåp.
Duscha, klä på sig. Tömma resväskan. Tömma tvättkorgen. Äta frukost. Ny disk. Diska disken. Svara i telefonen.

Plocka upp saker från golvet. Rensa upp på soffbordet. Plocka upp dammtussar, orkar inte dammsuga. Jättetrött.

Tvätta ytor i kök. Plocka bort saker från handfatet. Klippa naglarna.

Hela dagen har gått och det är ändå inte färdigt. Det är stökigt! Usch vad tråkigt. Dags att läsa lite bok igen.

Förnuft och känsla - Jane Austen

Mr Dashwood lovar på sin fars dödsbädd att försörja sina tre yngre halvsystrar. Men hans fru är en snål och kall kvinna som övertalar honom att låta bli. Följden blir att de tre systrarna Dashwood har en mycket liten inkomst och det blir viktigt för dem att gifta sig rikt.

Elinor och Marianne är i rätt ålder och står i centrum. Men båda systrarnas hjärtan krossas och deras framtid ser blek ut.

Typisk 1800-tals chick lit alltså. Singeltjejer som letar efter kärleken. Det är inget mysterium att Helen Fielding tog inspiration från Austens Stolthet och fördom när hon skrev Bridget Jones dagbok.

Men ingen chick lit är mer välskriven. Austens dialog är så subtil att man helst ska läsa varje replik två gånger. På ytan verkar alla oklanderligt väluppfostrade men mellan raderna döljs de mest dödliga förolämpningar insvepta i språkligt silke.

Där Stolthet och fördom har många inslag av komedi, är Stolthet och fördom mer allvarlig. Här är sorgerna mer beständiga, även om det också här finns personer som är lätta att göra sig lustig över. 

Precis som att Stolthet och fördom är en allegori över just dessa egenskaper, med Elizabeth Bennet och Mr Darcy som Stoltheten och Fördomen, är Elinor Förnuftet med sitt rationella sätt och Marianne Känslan med sitt passionerade sätt. Dessutom är den engelska titelns Sense and Sensibility en briljant ordlek.

Just skillnaden mellan förnuft och känsla är central i boken, och det är inte förrän Elinor och Marianne börjar närma sig varandra från sina båda motpoler som de kan uppnå lycka. I en tid då det ansågs ytterst opassande att säga rakt ut hur man kände angående något, var konflikten och kontrasten påtaglig.

Nästan 200 år efter att boken först gavs ut är den underhållande och angelägen. Austen beskriver relationer i familjen, kärleksrelationer, relationer med vänner och bekanta och sociala konventioner på ett sätt som gör Förnuft och känsla angelägen än idag. Man kan läsa den för dialogen och språket, för tidsskildringen, för kärlekshistorierna eller för de varma släktbanden.

 
ISBN: 912711208X

Spelet - Neil Strauss

Jag har aldrig tidigare sett en bok bli så intensivt marknadsförd. Neil Strauss åker på världsturné för att prata om sin bok, gigantiska affischer klistras upp på staden, och det är artiklar överallt, utom kanske på kultursidorna.

För det här är berättelsen om Neil Strauss, en vanlig, kort och skallig kille som aldrig haft tur med tjejer, som tillbringar två år med världens främsta raggningsexperter, och får ligga med fler snygga tjejer än han kan räkna. Dessutom är han nu ihop med Courtney Loves gitarrist, en tjej som är både tuff och sexig.

Så visst är det ett fascinerande ämne, det är revansch och framgångssaga och sex och psykologi, allt på samma gång. Att sen Strauss är journalist gör att det är ovanligt välskrivet och analytiskt, för att vara den här typen av bok.

När jag läser mer om boken inser jag att det här är precis vad de höll på med i Outsidersprogrammet som fångade mig så. Det är en genväg till romantisk/sexuell framgång som ska kunna passa alla.

Som en magisk dryck, ett sätt att lära sig den enda sak man trodde var omöjlig att lära sig. Att det går att lära sig allt om ett visst ämne, eller att bli duktig på idrott genom att träna känns välbekant. Men att bli världsmästare på att ragga upp tjejer genom att prata med hundratals tjejer i veckan och öva, öva, öva?

Och vad vill de här raggningsexperterna ha? Inte pengar (de är inga solochvårare), inte kärlek (de verkar aldrig vilja dela något känslomässigt med någon tjej), många vill inte ens ha sex (En av killarna, Extramask misstänker till och med att han är homosexuell för att han har så tråkigt sex, men fortsätter glatt ändå). Nej det verkar handla mest om att få revansch efter en trist uppväxt, att bli beundrad av de andra killarna, att bevisa för sig själv att man är en riktig karl. Här härskar de allra mest traditionella könsroller, där tjejen med störst bröst anses mest attraktiv, och att få hem en snygg strippa är höjden av triumf.

Och hur gör en riktig raggningsexpert då? På tre viktiga sätt:

Ett: Genom att bete sig som en alfahanne, le när man kommer in i ett rum, bete sig som att man är åtråvärd och värd att stå i centrum, göra det mesta av sitt utseende och dessutom gärna ha på sig något extra pråligt, som en galen hatt.

Två: Genom att skaffa sig ett psykiskt övertag. Killen ska ignorera tjejen han verkligen är intresserad av och prata desto mer med hennes vänner och dessutom flika in en eller flera ”negs”, tvetydiga förolämpningar av typen ”Vad konstigt du rynkar på näsan när du skrattar” till tjejen han verkligen vill ha. Planen är att genom att trycka ner tjejen kommer hon sedan att söka bekräftelse hos honom.

Tre: I kombination med detta negativa beteende ska killen prata om intressanta saker, helst sådant som tjejer ska gilla: till exempel ”jag behöver en kvinnas åsikt om min kompis tjejs svartsjuka”, eller ”jag skulle vilja göra ett psykologiskt test på dig”. Omedelbart blir den tilltalade indragen i ett känslosamt samtal, och får dessutom chansen att prata om sig själv. Killen ska också gärna göra några trolleritricks.

Till slut börjar man undra hur magiska de här metoderna och replikerna är egentligen. Förutom "negarna" som påminner om grundskolans "dra tjerna i håret", handlar det ju mest om att snygga upp sig och hitta på lite intressanta samtalsämnen. Vem skulle inte bli fascinerad av någon som säger något nytt på krogen i stället för de vanliga rutinfrågorna (vad jobbar du med, kommer du hit ofta)? Självklart är det roligare att prata med en kille som är välklädd, utstrålar självförtroende, intresserar sig för relationer, och gör trollkonster för en, snarare än en osäker kille med instoppad stickad tröja och en konversation som påminner om en anställningsintervju.

Men det är en konstig balans. Medan killarna satsar på charm och utstrålning  för få tjejen ska bli intresserad trots hans alldagliga yttre, värdesätts hennes inre egenskaper inte alls. Ändå är det hon som ska bli sugen på ytligt sex med honom. 

Många gånger går det att läsa mellan raderna hur larvigt alltihop är. Trots Styles försäkringar om raggningexperternas oerhörda framgång hos tjejer, framstår de fortfarande mest löjliga. Utrustade med en hel väska rekvisita som hänger på magen (trollerileksaker, självlysande halsband att ge bort till tjejer och kondomer) är de bara småpojkar förberedda på sitt uppträdande på roliga timmen. Många är arbetslösa och bor hos sina mammor, med noll social förmåga i verkligheten och det är svårt att förstå hur de kan upprätthålla ett förhållande i mer än de sju timmar det ska ta att förföra en kvinna. Vad pratar de om när de inlärda replikerna tar slut?

Och på slutet verkar det bara vara spelet inför de andra raggningsexperterna som är viktigt. Vänskapen och intrigspelet mellan killarna behandlas mest, medan tjejerna är utbytbara. Konstigt nog blir denna bok som ska handla om spelet mellan könen, på många sätt en historia om manlig vänskap och föreställningen om maskulinitet.

Inte helt oväntat är det så att de som mår bäst i slutet av boken har vunnit kärlek genom att vara naturliga. Neil vinner på sin begåvning, medan hans knepiga kompisar aldrig har flickvänner, och tröstlöst fortsätter slipa på sina metoder.

Det här är på många sätt en av de mest fascinerande böcker jag läst. Inte för att det är så välskrivet och kanske inte för att den berättar några sanningar. Men det är som ett jättelångt Outsidersprogram som man inte kan slita blicken från.

ISBN: 9127112454