2006 års bästa skivor

Så var det dags att summera skivåret och samtidigt blev det lite summering av bloggen. De flesta länkarna går till lilldjuretrecensioner, några enstaka går till myspace. Givetvis kan man leta upp alla på myspace om man vill lyssna, men jag orkade inte göra alla länkarna dit. Eller så kan man lyssna på Amazon, eller CDbaby.


Blivande klassiker


Joanna Newsom
- Ys

Joanna Newsoms debut var orginell och nyskapande och jag tyckte mycket om den. Men att uppföljaren skulle bli så svindlande fantastisk och fullständigt unik kunde jag inte ana. 2006 gick Joanna Newsom från att vara en av många charmiga låtskrivare och musiker till att göra en av mina 10 favoritskivor någonsin. Fem oändligt långa sånger med texter lika genomtänkta och fyndiga som Lewis Carrols.

 

Fionn Regan - The End of History

Snudd på en perfekt singer-sonwriterdebut. Jeff Buckley, Bright Eyes, Damien Rice, Nick Drake och Fairport Conventionfantaster nästan måste älska det här.

Neko Case - Fox Confessor Brings the Flood

Den är bra redan vid första genomlyssningen men man är oförberedd på hur mycket den kommer att växa. Hela skivan är beroendeframkallande på samma sätt som att vissa sånger på radion gör det omöjligt att byta kanal även om man hört dem tusen gånger förut. Samtidigt är allt genuint välskrivet, välsjunget, välgenomtänkt. Ukrainska folksagor, country twang, spöklika 4AD-ekon och melodier någonstans mellan radioplåga och det obskyra. Läs om när hon var i Göteborg.

 


Charmiga favoriter som tål många lyssningar:

 

My Brightest Diamond - Bring me the Workhorse
Cortney Tidwell - Don't Let Stars Keep Us Tangled Up

Catherine Feeny - Hurricane Glass

Anais Mitchell - Hymns for the Exiled

 

Dessa fyra är precis sådana jag brukar lyssna på. Kvinnliga låtskrivare med vackra röster. My Brightest Diamond och Cortney Tidwell är åt det gotiska experimentella hållet, medan Anais Mitchell är mer traditionell och Catherine Feeny egentligen inte är särskilt orginell alls, utan låter som en snällare Fiona Apple. Ingen av dem har gjort en sådan där skiva man tar med på fester och entusiastiskt letar upp favoritspår på och sedan skriker "Tysta nu, ni bara måste höra det här!". Man vet att det inte är något som alla kommer att falla pladask för.

Men det är musik som är som skräddarsydd för mig just nu och som har väldigt höga lyssningstal i min iTunes.

 

Laleh - Prinsessor

Lika ojämn och stundtals tråkig, pinsam och barnslig som debuten, men spåret "Closer" påminner om Joanna Newsom med Lalehs mest fängslande melodi och sång någonsin. Lätt det bästa svenska jag hört i år. 

 

Midlake - The Trials of Van Occupanther

Förmodligen min mest otippade favorit i år. Manliga, skäggiga och nästan gubbrockiga och omöjliga att sluta lyssna på. Man blir glad och känner sig stark när man hör dem. Jag kan inte förklara varför.

 

Be Good Tanyas - Hello Love

Inte en skiva som har fångat mig helt. Men "For the Turnstiles" och "When Doves Cry" går på repeat i iPoden fortfarande.

 

 

Besvikelser som ändå var ganska bra:

 

Cat Power - The Greatest

Titelspåret är ljuvligt och det finns några sånger till som påminner om Cat Powers storhetstid. Ändå är det något charmlöst över hela skivan och jag kände aldrig att jag ville lyssna på den om och om igen.

 

Damien Rice - 9

Debuten 0 var hårresande känslosam, nästan Jeff Buckleyesque. Lisa Hannigans sång och mörkt romantiska texter fulländade O. Men uppföljaren 9 är märkvärdigt anonym i jämförelse. Lite smutsigare, lite rockigare, Damien Rice sjunger "fuck you" med andfådd stämma och det är dödtråkigt. Det är ett fåtal spår som påminner om hans bästa stunder och allra bäst är B-sidan "Rat within the Grain" som doftar Fionn Regan. Den kom inte ens kom med på 9.

 

Joan as Police Woman - Real Life

Trots samarbeten med Antony och Rufus Wanwright är det här ganska intetsägande. Man lyssnar och lyssnar men det beror mest på att man letar efter något spännande, inte så mycket att man verkligen vil lyssna. Men singlarna Eternal Flame och Christobel kan faktiskt förtjäna sin plats på ett blandband 2006.

 

Regina Spektor - Begin to Hope

Fidelity var en helt fantastisk sång, med hip-hopaktigt intro, betvingande melodi och klurig text. Resten av skivan var ungefär lika konstlad och lite pubertal som Reginas övriga skivor. Intressant men inte oumbärligt. 


2006 års bästa böcker

Jag glömde skriva om detta på rätt dag, men här är redaktionens val på dagensbok.com. Mina tre tips är ganska långt ner och är förmodligen inte helt oväntade.

Jane Austen-klubben - Karen Joy Fowler

De sista veckorna har jag lämnat många böcker oavslutade. En baksidestext som verkar lovande, en rekommendation från någon man träffar. Allt har varit platt, varken underhållande eller välskrivet. Böckerna blir liggande och jag läser i dem av plikt. Jane Austen-klubben är en av dessa böcker, och det är mest en slump att jag läste ut just den.

 

Ett mindre sällskap med vitt skilda personer, fem kvinnor i olika åldrar och en man, beslutar sig för att träffas en gång i månaden och diskutera en Austen-bok varje gång. Under tiden utvecklas och återberättas naturligtvis bokklubbmedlemmarnas liv också. Sylvia har blivit lämnad av sin man efter ett långt äktenskap, hennes dotter Allegra har blivit sviken av sin älskarinna, den unga Prudie drömmer om sex med yngre män.

 

Alltihop är som ett ljummet teparty. Lika hemtrevligt och oförargligt som Damernas detektivbyrå. Ingenting känns riktigt på allvar.

 

Läsaren kan smickra sig med att ha läst alla Austenböcker och kan med lite ansträngning följa med i alla bok-konversationer. Är Emma sympatisk eller osympatisk, vilka Austen-par passar bäst ihop och så vidare.

 

På slutet finns dessutom en resumé av alla Austenböcker, en liten Austenbiografi, en samling citat från Austens familj och hennes kritiker, och dessutom diskussionsfrågor kring boken Jane Austenklubben, märkligt nog. Min gissning är att Fowler skrivit dem själv även om hon skriver om sig själv i tredje person: ”På vilket sätt påminner Jane Austenklubben om en Austenbok?” ungefär.

 

Det här skulle kunna vara en bra första bok om man vill börja en bokcirkel, just för att diskutera värdet med en bokcirkel. Risken är väl bara att medlemmarna tappar intresset med en så här stillsam början.

 

Tja. Gäsp. Om ett år kommer jag knappt minnas om jag har läst det här eller inte.


ISBN: 9172637722

Google-uttalet

Jag är nog hemskt snobbig men jag tycker det är jobbigt när folk uttalar ordet Google fel. Man måste inte säga det på på engelska med en sådan där fin blandning av o och u: "gougl". Jag tycker att "gogel" går jättebra. Och "gogla".

Men snälla, inte "goggel". Uttalar man det som "goggel" så menar man ju ordet goggle på engelska, som betyder simglasögon. Uttalar man det fel är det troligt att man också stavar det fel, t ex http://www.goggle.com/, http://www.gogle.se/, http://www.goggel.com/. Tro mig, jag har sett dessa varianter.

Det här kan man läsa om ordet google om man googlar på det:

The Meaning of Google

"Googol" is the mathematical term for a 1 followed by 100 zeros. The term was coined by Milton Sirotta, nephew of American mathematician Edward Kasner, and was popularized in the book, "Mathematics and the Imagination" by Kasner and James Newman. Google's play on the term reflects the company's mission to organize the immense amount of information available on the web.

Det är en viss skillnad mot att titta på världen genom ett par dimmiga simglasögon.

Och ja, hela den här frustrationen beror på att jag fått ovanligt många ologiska datafrågor idag. Och det är väl konstigt, men det finns ett mycket starkt samband mellan de som säger goggel och de som lyckas få 10 olika felmeddelanden på en timme. Ju mindre man kan, desto mer krånglar det, och desto mer oförstående och intolerant är man tydligen.

Om ödet får bestämma

Min vän Ylva skrev också om den här filmen som gick på TV i helgen.

Den handlar om pojke möter flicka men båda är upptagna på annat håll, så det blir bara en enda magisk kväll.

Sju år senare när de båda står i grepp att gifta sig med nya människor har de fortfarande inte glömt varandra och så ger de sig på varsitt håll ut jakt efter den andre. Hur det slutar behövs kanske inte sägas.

Superromantiskt, men som Ylva påpekar, kanske inte så realistiskt. Frågan är väl om huvudpersonerna bara har kalla fötter inför bröllopen och håller fast vid varsin romantisk önskedröm som knappast går att bygga ett förhållande på. Dessutom är de vidriga mot sina riktiga partners.

Eller också är filmens miss bara att den inte lyckas förmedla vad det är som är så speciellt med den där magiska kvällen. De slåss om en handske först, sen fikar de, och åker skridskor och tittar på stjärnorna. En amerikansk standarddejt hade jag trott.

Tacka vet jag Richard Linklaters Bara en natt och Bara en dag.

På det fjärde ska det ske - Kajsa Ingemarsson

Jag kan knappt förklara varför jag läste det här. Det är oerhört lättläst och snabbläst och tillräckligt oförutsägbart och drivet för att man ska vilja veta vad som händer näst. Men jag blir också så irriterad på att det är så dåligt, så ologiskt och osympatiskt.

Paula är över 30 men har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit bofast någonstans. Planlöst har hon rest från land till land, medan hennes snälle men lite tråkige pojkvän väntat hemma. När hon kommer hem i bokens nu är det dags att bestämma sig för hur hon vill ha det.

Paula är en sällsynt trist huvudperson. Fullständigt självisk och charmlös, ointresserad av andra människor, ointresserad av sin kille och de hon är otrogen med, ointresserad av böcker och film, ointresserad av alla slags jobb, ja hon verkar till och med ointresserad av alla länder hon varit i, för de nämns knappt alls. Ändå verkar hennes kompisar tycka om henne och alla killar är som galna i henne.

Och sen (ja förlåt, läs inte vidare om du inte vill veta) får hon spela huvudrollen i en nyskapande svensk film. Det är ungefär hur osannolikt som helst. Men jodå, bara hon får replikerna någon halvtimma innan scenen ska spelas in är hon oerhört begåvad, mycket mer än skådespelare med filmintresse och filmvana och röstträning och kroppskontroll.

Blää, det här är som att drabbas av ett oemotståndligt godissug i affären, bara för att upptäcka när man kommit hem att lösgodiset är av lågbudgetmärke, där alla godisarna ser lite fel ut och smakar lite fel och bara får en att må illa.

ISBN: 9170010218

iPod Shuffle

Min iPod Shuffle är en skatt. Hela poängen med den är att den inte har någon display, vilket gör den billig, och att den spelar alla sånger slumpmässigt. Ja, och så kan den användas som USB-minne också.


Sen CD-spelaren kom har jag använt shuffle-funktionen. När man är oförberedd på vilken ordning sångerna ska spelas i, blev skivorna som nya.


När man gjorde blandband på kasettspelaren var det viktigt med fina övergångar, att slutet på en sång passade ihop med början på nästa. Men så fort mini-discen kom köpte jag en sån och började spela med shuffle i stället. Ibland spelade man in alla sina favoritsånger med en och samma sångerska, ibland bara en skiva rakt av, ibland en helt vild blandning av sånger och genrer. Man fick plats med 74 eller 80 minuter på en mini-disc. Och jag använde alltid shuffle, både hemma och i MD-spelare ute.


Och sen kom iPod Shufflen, som tar drygt 100 sånger på en gång. Precis lagom. Det får plats några nya skivor i helhet som man vill lyssna in sig på (Catherine Feeny och My Brightest Diamond), några eviga favoritsånger som nästan aldrig lämnar spelaren (Neko Cases Hold On, Hold On och Be Good tanyas When Doves Cry, hela Joanna Newsoms Ys), några nya otippade favoriter (Siobhan Donaghys Ghosts), kanske lösa spår man fått skickade till sig och som man är nyfiken på (Billie Holiday), några gamla favoriter man glömt bort och hittat igen (Teardrop med Massive Attack och Liz Fraser och Kate Bushs Running up that Hill) och några man tar ur partymixen i iTunes som är en funktion för att plocka fram helt slumpmässiga spår ur hela samlingen (oftast tar jag snabbt bort dem igen, det brukar räcka med en lyssning).


Jag tycker om slumpmässigheten, kommer det en sång man inte känner för att höra är det lätt att trycka fram en sång. Knapparna är så tydliga att jag inte behöver titta utan det räcker att stoppa ner handen i fickan och trycka till så många gånger det behövs.


Man kan dessutom låta slumpmässigheten avgöra beslut åt en, som Tärningsspelaren. Inte så stora beslut utan små. Som "Om nästa sång är av Martha Wainwright så hoppar jag av bussen och köper takeaway".


En till bra sak är att den laddar sig i USB-porten och sen jag laddade hem Sharepod i den kan jag dessutom ladda upp sånger till vänner när jag är på besök. Eller bära omkring typsnitt och viktiga word-filer. Allt utan någon extra sladd, så det fungerar även om jag är oförberedd.


Nu har det kommit en ny iPod Shuffle. Dubbelt så mycket minne, hälften så stor som min. Och med en klämma så att man kan fästa den på kragen om man vill. Men den behöver en liten dockningsstation som man alntagligen inte kommer att vilja bära med sig vart man går. Jag tror jag ska köra slut på min gamla vita innan jag köper ny.

Och jag tror att min spellista i Shufflen kan fungera väldigt bra som en åretsbästaskivor-lista. Jag ska se om jag kan importera den hit.


Att skriva som en dröm

Jag fick en fråga på om det är bra eller dåligt att drömma fram sina berättelser i stllet för att medvetet skriva dem, och jag blev tvungen att tänka över det.


En dröm är som en bild av det undermedvetna, förbundet med den andliga välden långt mer än den fysiska. Människor byter ansikten, rummet byter form och tiden styckas upp som en linjal splittrad med en hammare.


Det finns inga hinder eller lagar som strukturerar handlingen utan allt kan hända.


Just här är svagheten. En dröm kan uttrycka mycket om personen som drömmer men är sällan intressant för någon annan. När jag läste skrivprov till skrivarlinjen på en folkhögskola, såg man ofta två misstag. Skribenten kunde vara för privat och skickade in reflektioner om det egna livet helt okamouflerat, så att man generad kände sig som om man tittat i någons distanslösa dagbok. Eller det motsatta, skribenten var så livrädd att lämna ut sig själv att texterna var nonsensberättelser, ordexperiment utan botten. Drömredovisningar är en märklig blandning av dessa två: olidligt privata och samtidigt ospännande nonsenstexter.


I en text där allt kan hända vill man inte veta hur det ska gå. Spänning byggs av regler och klausuler: "kommer kvinnan att berätta sin hemlighet trots konsekvenserna?" Om konsekvenserna kan utebli, är det inte spännande att läsa vidare.


Drömsekvenser i romaner kan vara inbyggda för att visa något om karaktärernas själstillstånd, men är ofta olidliga att läsa. Berättelser som känns inspirerade av drömmar, slumpmässiga och absurda, kan också vara olidliga. Paul Auster är en briljant författare, men jag kan uppleva honom som drömsk och tråkig också. Feg nästan, som om han i sina identitetsglidningar inte vågar kalla sina karaktärer vid deras rätta namn och att de i sin känslomässiga avstängdhet signalerar en känslomässig feghet hos författaren.

Fast kanske finns det inga regler, kanske är litteratur helt enkelt bra eller dålig oavsett tema.
 
Även bra och dåligt är osäkert, kanske finns det bara vad jag tycker om och vad jag inte tycker om, bortom gott och ont.


Callgirl på Manhattan - Tracy Quan

Idag börjar något nytt. Recensionen ligger på Dagensbok.com. Där kommer nya recensioner varje dag och idag är det min dag. I framtiden kommer Quan-recensionen ligga här. Missa inte min krönika, den har varit här innan, men är nu förbättrad och förlängd.
ISBN: 9151847477

Stad av glas - Paul Auster

Författaren Daniel Quinn blir uppringd av en man som söker privatdetektiven Paul Auster. Quinn lever ett ensamt liv och andra gången mannen ringer utger han sig själv för att vara Auster och bestämmer möte. Mannen är Peter Stillman som levt inspärrad av sin far, utan språk eller omvårdnad, tills fadern sattes i fängelse. Nu är han frisläppt och Stillman är rädd att bli dödad. Daniel Quinn åtar sig uppdraget och börjar med att förfölja Stillman den äldre. Han söker också upp den verklige Paul Auster, som är författare och inte privatdetektiv, och alltså ganska lik verkligheten Paul Auster som har skrivit Stad av glas.


 

I texten finns också fler texter, Quinns anteckningsbok, skrifter som Stillman skrivit, Quinns romaner, bibelavsnittet om Babels torn (som i sin tur handlar om språk och identitet) och Romanen Don Quijote och en bok som figurerar däri.


 

Det är mete-meta-smart, dignande av symboler och intertexter och kluriga postmodernistiska identitetsglidningar. Romanen är första delen i Paul Austers berömda New York trilogi. Litteratur som handlar om litteratur, fiktion som pekar på sig själv med ett finger av sterila bokstäver.


 

På ett mer mänskligt, psykologiskt plan skulle boken kunna handla om vad som händer med en människa som lever utan mening, med en lånad identitet. Jag kommer att tänka på Norah Vincents sammanbrott i Förklädd till man.


 

Men det är inte någon särskilt mänsklig roman. Karaktärerna är platta och stela. Det tar två månader att läsa ut boken, trots att den inte är svår eller lång. Parallellt med den smarta strukturen, löper en långt mer slumpmässig handling. I Orakelnatten låter Paul Auster ännu en författare skriva en berättelse inuti berättelsen, men när denne författare målat in sin huvudperson i ett hörn genom att placera honom i ett låst rum utan någon som känner till att han är där och med metertjocka väggar, överger han sin historia. Det finns inget sätt att rädda karaktären.    

Jag får en känsla av att Paul Auster ibland hamnar i samma situation. Att han helt enkelt skriver tills berättelsen tar slut och att han ibland själv blir överraskad av vilka vändningar den tar. Som om han drömmer fram dem snarare än skriver dem.


Som om ingenting - Katarina von Bredow

Jag är väldigt lättköpt.

Boken handlar om 19-åriga Elin som går skrivarkurs tillsammans med sin bästa kompis pappa och plötsligt blir handlöst förälskad i honom. De inleder en relation, helt på hans villkor, och Elin mår sämre och sämre, samtidigt som kontakten med bästisen blir allt svårare.

Och bara för att det i denna bok är en kärlek lite olyckligare än vanligt tycker jag att det är Bredows bästa bok. Omöjlig kärlek har hon ju skrivit om förut, men den är alltid besvarad på klassiskt Romeo och Julia-vis. Här är Elin tvivlande och ledsen, hon är tillräckligt gammal för att vara en älskarinna, men för ung för att tolka situationen.

Boken känns inte riktigt färdig. Det finns en början och det finns ett slut, men det är inte något slut som knyter ihop alla trådar och förklarar allt inlusive meningen med livet. Slutet är mer som början på en resa.

Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist

Så har jag äntligen läst Låt den rätte komma in, som alla säger är John Ajvide Lindqvists bästa bok.


Ja kanske. Det handlar om vampyrer i en förort till Stockholm år 1981, och kanske allra mest om Oscar, en mobbad tolvåring som får en ny och annorlunda vän: Eli som bara är ute på nätterna.


Förutom skräckberättelsen är detta ett porträtt av 80-talets Sverige med välbekanta händelser, Rubriks kub, ryska ubåtar och typisk svensk förortstristess. Splittrade hem, alkisar, unga limsniffare.


Som vanligt tycker jag att det är väldigt mycket Stephen King över berättandet. Samma vilja att ta ett stort grepp om ett samhälle och skildra en mängd olika personer i korta sekvenser, i skilda åldrar och olika samhällsklasser. Lite för många personer kan jag tycka. Dessutom heter många ungefär samma namn vilket gör att det blir svårt att följa med, för en namnblind som jag. Det finns Joakim, Jimmy, Jonny och Johan till exempel. Det finns Lacke och Larry. Lite onödigt krångligt.

Vampyrmytologin som är olika för varje bok som skrivits om vampyrer, har lite vetenskapliga inslag blandat med det som mer liknar gammal folktro och en del känns influerat av Anne Rices vampyrkrönika. Även om dödandet inte är lika romantiserat som hos Rice, finns ändå ett element av förmildrande. Ingen som dör är överdrivet sympatisk, vilket gör det lätt att identifiera sig med den som dödar.


Men boken balanserar, precis som mycket i skräckgenren, på en tunn tråd mellan det realistiska och det overkliga. Låt den rätte komma in vill på ett sätt vara en ny En komikers uppväxt med med socialrealistisk mobbning i förorten. Men när trösten och hjälpen blir att man skaffar sig en tuff vampyrvän, som en deus ex machina, faller mycket av identifikationen. Det är med skräck som med humor, det kan ta udden av allvaret. En lösning är förstås att läsa boken som att Oscar uppfinner en låtsaskompis.

Låt den rätte komma in var inte så fantastisk som jag hade hoppats men precis som Lindqvists andra böcker är den spännande och underhållande.

ISBN: 9170371253

Kvinnan och apan - Peter Höeg

Det går nästan inte att känna igen Peter Höeg. Här finns få finurliga vändningar och insnirklade tankegångar. I stället är det en ganska rak historia med en snårig början.

Madelene och Adam är gifta och bor i London. En dag rymmer en vild apa från en båt och letar sig in i staden ensam. Adam som forskar om djur fångar in den. Vid undersökning visar den sig tillhöra en helt ny ras.

I London äter man miljoner kilo kött, det finns miljoner husdjur det finns stora zoon. Överallt finns djur som vi människor avgränsar från oss själva fast de lever mitt ibland oss. Och var slutar människan och var börjar djuret? Höeg använder sig av en rad djurassocierande ord för att sudda ut gränserna. Adam har "päls" på huvudet, Madelene och Adam "parar" sig, Adam har mörka och djuriska drifter. Allt medan apan verkar mer och mer mänsklig.

Boken ställer frågan om vår civilisation, vad som djupast sett är djuriskt och vad som är mänskligt. Den ställer också frågan om var världen är på väg. Londons skyline liknas vid en gnoms kranium, trädgårdar som ett slags paradis där djuren lever i fred sida vid sida.

Höeg verkar förespråka att vi tar oss tillbaka till naturen, att vi slutar äta kött, att vi bejakar djuret inom oss själva. Det är en fin bok även om den inte är hans bästa.