Oh My Darling - Basia Bulat

Allting med Basia Bulat tyder på att hon är ännu en ung tjej som skriver låtar, har en bra röst, massa kreddiga vänner som hjälper henne med musiken (typ Great Lake Swimmers) och dessutom är hon söt, med isblont hår och svart slokhatt, som en vän snusmumrik.


Och eftersom hon kommer från Kanada ska alla säga att hon låter som Joni Mitchell och Feist. Men det är inte riktigt sant. Basia Bulat har en djup röst, mer Beth Orton eller till och med Tracy Chapman, än sina ljushåriga kollegor. Och sångerna är inte ledsamma hjärtat-på-manchetten-sånger. Nej det mesta är drivet, oerhört melodiöst och liksom framåtrusande även om man kanske inte kan dansa till det.


Snakes and Ladders sjunger man med i nästan första gången man hör den, och sång efter sång är som små sköna sommarpärlor, om än inga melankoliska mästerverk.


Faran är väl om det är så lättillgängligt och melodiöst att man kommer tröttna jättefort, men än så länge känns det inte alls så.

Och ja, jag missade henne på Pustervik för några veckor sen.


35 vandringsturer på Kreta - Julia Schreiner Benito

dagensbok.com.
ISBN: 9789197554176

Dublin Encounter - Oda O'Carrol

Ny slags guidebok recenserad på dagensbok.com!
ISBN: 1740598296

Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger

"Tidsresenärens hustru är en storslagen kärleksberättelse om Clare, en egensinnig konstnär och Henry, en äventyrslysten bibliotekarie. De har känt varandra sedan Clare var 6 år och Henry var 36 och gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Det låter otroligt, men är sant. Henry lider nämligen av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden." Så står det på baksidan.


Det är ett oemotståndligt upplägg och jag har hållit Tidsresenärens hustru i min hand många gånger, läst baksidan, bläddrat i den och sedan alltid lagt den tillbaka. Det har verkat lite för smart. Jag har undrat om det verkligen går att göra ett sådant formexperiment utan att karaktärerna blir tunna och relationerna ytliga. Men den här gången gick det, jag kom igenom, jag engagerade mig.


Varje kapitel börjar med en datumangivelse, Clares ålder och Henrys ålder. Ibland har Henry existerat i två olika åldrar samtidigt, då står hans ålder angiven som två siffror.


Boken ställer frågor om den fria viljan, för här finns ingen "butterfly effect", det Henry gör i det förflutna påverkar inte framtiden, framtiden har redan hänt. När han i det förflutna försöker förhindra något från att hända går det inte. Clare blir kär i honom för att han, redan när de träffas när hon är barn, känner henne utan och innan och redan älskar henne, när Henry som 28-åring träffar Clare första gången blir han kär i henne för att hon redan älskar honom, i ett slags cirkelresonemang som både fråntar kärleken dess slumpmässighet och som samtidigt bekräftar kärleken som något som ligger utanför tid och logik.


Men det blir som en sådan där film, som Butterfly Effect, eller Memento, när man måste lära sig tänka på ett nytt sätt för att förstå boken. Kronologin blir ju uppbryten, och ofta får man först läsa om till exempel 43-åringen Henry som hälsar på Clare på 80-talet, ur Clares synvinkel, sedan får man veta Henrys version  flera hundra sidor senare när han i realtid har uppnått samma ålder och på en tidsresa träffar den unga Clare. Jag är inte ens säker på att jag kan förklara det riktigt.


Det är en fascinerande berättelse och ofta är det både välskrivet och rörande. Det enda jag vänder mig mot är könsrollerna: Clare har sedan hon var sex år varit utvald åt Henry och väntar troget tills hon äntligen får träffa honom i hans normaltid. Henry däremot är en ganska typisk bad boy trots att han är bibliotekarie. Han gillar punk och anarki, ligger med massa tjejer, sårar en Ingrid så mycket att hon tar livet av sig (man får inte veta särskilt mycket om hur han känner inför det heller), stjäl och slåss på sina tidsresor för att få pengar och mat (han anländer alltid naken till andra tider och platser), men faller alltså för den fina flickan Clare. Deras förhållande är också romantiserat i överkant. Förutom Henrys tidsresor som innebär att han kan vara borta i timmar och dagar, men som han inte kan göra något åt, har de inte ett enda gräl i boken. De tvivlar aldrig på varandras kärlek. Det poängteras hela tiden hur passionerat förälskade de är och hur mycket sex de har hela tiden.


Övriga karaktärer i boken är däremot suddiga i konturerna och deras känslor verkar inte riktigt räknas så länge Clare och Henry får vara tillsammans. Ingrid som blir utnyttjad, vännen Gomez som är olyckligt kär i Clare men ändå gifter sig med en annan, får finna sig i att bli oviktiga för handlingen. Det blir lite svårt att svälja Clare och Henry som prinsen och prinsessan på dessa villkor.


Men läsvärt är det, absolut.

ISBN: 9170024391


Mütter - Maria Doyle Kennedy

Maria Doyle Kennedy spelade den bästa sångerskan i The Commitments-filmen, men privat tycker hon nog om samma musik som jag, Cat Power och Nina Simone i alla fall. Och hennes egen musik låter just så, som musik jag tycker om. Inte direkt någon renodlad genre, som country eller lo-fi, men väldigt långt från tråkig gubbrock också. Som Feist lite, fast mörkare i tonen, som Heather Nova men mindre kommersiell och med en mer mänsklig röst. Många av sångerna är mörka, spöklika på sina ställen, med ekon från brittisk shoegaze och regniga parker i skymningen.

I fredags spelade hon i Dublin och var så passionerad och sympatisk att jag blev helt tagen. På skivan (som jag naturligtvis var tvungen att köpa) är hon lite mer utslätad, de rockiga sångerna är lite snällare, de desperata kärlekssångerna är lite prydligare, utan de vildsinta toner i rösten som var så gåshudsframkallande live.

Men det är ändå en ganska ljuvlig skiva, Doyle Kennedy har en varm och känslig röst, texterna är rörande om än inte alltid möjliga att urskilja och tolka. Men ofta tycker jag nästan mest om just det, när man hör fragment, och får fylla i med det man själv vill att sångerskan ska mena och sjunga. Det man faktiskt hör är kanske lite banalt, "Why don't you just call me" och "There's no shame in giving more than you receive" och "There's no better you" till exempel, men fungerar fantastiskt bra i de ibland nästan gotiska inramningarna. Unbelievable, Call Me och Stuck är originella, vackra och rörande. 

Men jag misstänker att skivan aldrig kommer hit ändå.

image14