iTunes

När man använder programmet iTunes sparar det antalet gånger man har lyssnat på varje sång. Har man lyssnat i datorn står det dessutom när man lyssnade senast. Och så kan man spara spellistor, och titta på de 25 mest spelade sångerna, de 25 senast spelade, och så vidare.

Nu har jag köpt en extern hårddisk, flyttade över all musik till den och sen klarade jag inte ut att låta alla inställningar följa med, så plötsligt är lla dessa uppgifter borta. Det känns hemskt. Som om mina dagböcker försvunnit i en flytt. Jag försöker se det som att man får börja om från början, men det känns sådär.

Det konstiga var att de där siffrorna fyllde mig med en märklig tillfredsställelse. Aha, tydligen är min favoritlåt med Martha Far Away, för den har jag lyssnat på 33 gånger och så vidare. Och varje gång jag lyssnade på en sång från början till slut kändes det duktigt, för jag visste att det registrerades. Som anteckningar om ens liv, de dagar man inte orkade föra anteckningar.

Nu ser det ut som att jag inte lyssnat på en enda sång.

Mitt liv som ful : Om utseende, utstrålning och självkänsla - Ottar

Jag vet inte varför jag inte skrev om fulboken på en gång. jag läste den för flera månader sen. Den gjorde verkligen intryck på mig, och är en av de där böckerna som jag kommer referera till i samtal en lång tid framöver.

Ottar annonserade om att få ta del av fula personers (eller snarare, människor som upplever sig som fula) berättelser. Resultatet blev en bok med intervjuer, egna berättelser, berättelser om andra och också en del essäer om skönhet och fulhet.

 

Berättelserna tar upp den vindögda äldre kvinnan, som i intervjusituationen inser att andra kanske tror att hon är synskadad och att det kan vara därför de inte möter hennes blick. Kanske beror det inte på att hon är ful? På fotot ser hon riktigt bra ut.

 

En annan ung kvinna har känt sig ful och osynlig hela livet och sedan gift sig med en man som kallar henne ful. 

 

Ytterligare en kvinna berättar att hon aldrig haft en romantisk relation trots möten med ett 40-tal olika män genom tidningsannonsering och brevväxling. Hon ställer inte upp på bild, men som läsare undrar man ändå om någon verkligen kan vara så ful, att den andre inte kan se någon skönhet trots att det finns gemensamma intressen, och en relation som odlats genom brev och telefonsamtal.

 

Essäerna tar upp olika aspekter på fulheten. Det finns en föreställning om att det inte finns några fula människor, i alla fall får man inte säga det. Samtidigt översvämmas media med artiklar om skönhet, mode, skönhetsoperationer, bantning, frisyrer, forskning kring skönhet och så vidare i det oändliga. Och genom att peka ut något som ideal säger man ju att motsatsen är just fult, även om ingen vill låtsas om det. Skamligt är det att vara ful i en tid när man förväntas ägna timmar varje dag åt sitt utseende.


Fulhet i ett historiskt perspektiv är också tankeväckande. Nuförtiden får fulheten inte finnas till. Verkligt gamla, fysiskt avvikande och handikappade göms undan på olika institutioner, på TV får man inte ens presentera vädret utan att se ut som en fotomodell. En ful Fröding hade fått gömma sig på sin kammare idag, en ringare i Notre Dame hade aldrig varit med i folklivet.

 

Kulturella skillnader diskuteras också. Extra intressant idag kan jag tycka, när det västerländska skönhetsidealet hyllas som om det var kulturellt obundet. Som om ungdom, stora ögon, stora bröst, smal midja, liten näsa är ideal överallt, som om hyllandet av denna skönhet är medfödd och primitiv. Det är självklart inte sant, men ibland behöver man bli påmind.

 

Men det som underligt nog känns mest banbrytande med boken är dess definition på skönhet. Den första definitionen är att man måste vara älskad för att vara attraktiv. Det har jag aldrig sett någon våga skriva innan. Det brukar i vanliga fall vara massa prat om självkänsla och älska dig själv, något som jag alltid tyckt verkar orimligt. Bara en galning skulle kunna älska sig själv innan någon annan gör det. En person som ingen tyckt om någonsin, har ytterst små möjligheter att få god självkänsla på egen hand.


Det andra är att själva det fysiska inte är så viktigt. Tvärtemot all forskning i Illustrerad vetenskap och alla andra artiklar man har läst där det går att räkna ut skönhet med speciella formler och datorprogram (ansiktshalvorna ska vara lika varandra, dragen ska vara arrangerade enligt gyllene snittet, inre ögonbrynsgränsen ska vara i linje med näsvingen, kindbenen står för 75% av utseendet, midjan ska vara till höfterna i relation som 7 till 10), så poängteras här andra egenskaper. Och inte det där luddiga ”inre skönhet” som också det kan vara väldigt vagt i medias värld, handlar det om självkänsla, styrka eller påklistrad godhet liksom? Nej, snarare något slags helhetsintryck av utseende, hälsa, utstrålning, livlighet, intelligens, intresse för omvärlden. Det är ju helt sant. Man träffar massor av bildsköna människor som verkar helt själlösa, och efter fem minuter ser man inte ens att de är snygga längre. Vad skönt att få se det i tryck. Och likadant är det väl ingen som bli överraskad av att charmtroll med dubbelhakor och kroknäsor kan vara hur snygga som helst.

Det enda jag saknar i boken är lite mer diskussion kring samspel mellan människor. Det där med utseende är ingen objektiv sak och jag skulle gärna läsa mer om varför man attraheras av vissa utseenden som andra tycker är frånstötande och tvärtom.

ISBN: 9179980120

Den her sang handler om at få - Under Byen

På myspace.com kan man få utskick från de man har lagt till som vänner. Förra veckan fick jag två utskick från Simon Raymonde där han uppmanade alla att gåt till hans sida och lyssna på sången som spelades där. Detta trots att bandet inte ligger på hans skivbolag. Jag tror till och med att han skrev att man är själlös om man inte faller handlöst för sången. Då måste man ju gå in och lyssna.

Sedan kom ett utskick från Francoiz Breut, där hon sa samma sak.

Hur låter det då? Som en stilla Björk och kanske lite som The Knifes lugnare spår. Suggestivt och vackert, med en finurlig melodi. Hetsiga stråkar, viskig röst. Och nej det låter inte uttalat danskt.


I hennes skor - Jennifer Weiner

När jag en gång skulle lära mig att skriva filmmanus fick jag lära mig det dramaturgiska tricket att låta en handling stegra sig till en klimax där alla börjar tala sanning. Allting uppenbaras alltså, och sedan är det mindre än en halvtimme kvar där alla talar sanning och allting reds ut inför avtoningen.

Mycket enkla exempel på detta är deckaren där mördaren äntligen erkänner, eller den romantiska filmen där alla missförstånd klaras upp och paret kan falla i varandras armar. Men även mer komplicerade filmer som Magnolia bygger på samma formel. Plötsligt börjar alla de olika karaktärerna tala sanning. Tom Cruise gråter, knarktjejen erkänner att hon är komplicerad och hennes polisdate accepterar det, och så vidare.

 

Jag läste också nyligen att ”there’s only one plot. Things are not what they seem.” Också detta förefaller sant. Människor undanhåller sanningar, för sig själva eller för varandra. Därigenom skapas en spänning som måste förlösas i en uppgörelse, vilket kräver mod.

 

Med de här sakerna i åtanke är det spännande att läsa en bok som bygger på en film, eller som i det här fallet, en bok som skrevs och gjordes om till film, men som jag läser först efter att ha sett filmen.

 

Handlingen i korthet igen: Rose och Maggie är systrar. Rose är advokat, tjock och ordentlig. Maggie är smal, snygg och kaotisk, utan utbildning eller moral. Deras mamma är död. Som vuxna, efter en hemsk konflikt som beror på att Maggie legat med Roses pojkvän, tar de upp kontakten med sin mormor, som i alla år känt skuld för att hon inte kämpat mer för att behålla kontakten med barnbarnen.

 

Boken är precis som filmen trevlig romcom med lite mer djup än vanligt. Det intressanta är väl här kontrasten mellan bok och film. Boken är filmiskt skriven från början, med mycket dialog, snärtiga repliker, komiska scener. De första 50 sidorna är så lika filmen att man nästan skulle kunna tro att boken är skriven med filmen som förlaga.

 

Men det finns viktiga skillnader. Nämligen just det jag skriver om ovan. I filmen framstår Maggie som odräglig i första halvan, sedan portioneras sanningen ut i några dramatiska sjok. Maggie är dyslektiker och har egentligen väldigt dåligt självförtroende. Och den underbara mamman var egentligen manodepressiv och tog livet av sig. Och Maggies minne av en underbar dag då hon fick en valp var i själva verket upptakten till detta självmord. Hela filmen är tydligt uppbyggd på detta sätt. Tittaren får bristfällig information och blir hela tiden lite förvånad när sanningen visar sig. Man får till exempel inte se mormodern förrän Maggie vet att hon finns.

 

Boken däremot är mindre dramatisk. Här får läsaren veta grundpremisserna från början. Maggies dyslexi och mammans självmord berättas odramatisk insprängda i de tidiga kapitlen. En av slutscenerna i filmen, där Maggie, Rose och mormodern äntligen talar sanning med varandra, finns överhuvudtaget inte med i boken. Och när det inte finns några andra kvalitéer som gör denna bok unik, så är det något av en brist. Filmen vann mycket på sin sanningsdramatik och när den fattas blir berättelsen lite platt.

 

I filmen träffar Maggie en gammal universitetslärare, som i Timmarna med Rita-stil tränar upp hennes intellektuella sidor. Förenklat, men det fungerar i en film. I boken är vägen till intellektuellt självförtroende mer omständlig. Maggie spenderar några månader på Princeton Universitet som en slags hemlig ockupant och plötsligt läser hon tjocka Dickensromaner och poesi helt frivilligt för att fördriva tiden. Mja, knappast.

 

Men som en lektion i skillnaden mellan film och bok är det här intressant läsning.

ISBN: 9137123165


De kanske lämpade - Peter Höeg

Jag läste att en elak recensent kallade De kanske lämpade, för Fem och klockan. Det är en misslyckad förolämpning, för i kontrast med en fembok framstår De kanske lämpade, som än mer genial än den kanske är. Eller nej, den är genial ändå.

På ytan skulle den kunna vara oerhört ung och sorglig självbiografisk aka-porr. Internatskola, en huvudperson med oväntad mognad, och ett namn som till både för- och efternamn stämmer överens med författarens. Detta är alltså berättelsen om Peter Höeg som ung, föräldralös, inlåst på den mest rigida privatskola du kan tänka dig, älskad av ingen, utom kanske Humlum, hans vän som tagit livet av sig men som ändå deltar i händelserna, tyst, ödmjukt som en skugga.

Peter dras, inte till de vanliga barnen, utan till Katarina, föräldralös liksom honom, och August som dödat sina egna föräldrar efter år av misshandel. Tillsammans, Peter, "kvinnan" och "barnet" iscensätter de en revolt mot skolan, ett omkullkastande av de lagar den står för.

Det är också en berättelse om tid. En besatthet av begreppet tid, i en omgivning där varje minut är schemalagd. Katarina förklarar att när hon tänker bakåt kan hon se händelserna linjärt och kronologiskt men bara till en viss punkt. Bakom den breder tiden ut sig som ett fält och man minns inte i vilken ordning allting fanns. Sådana tankar är boken full av.

Man måste läsa uppmärksamt. Viktiga skeenden kan avhandlas i en enda mening i ett långt stycke av andra tankar. Slappnar man av får man strax vända tillbaka en sida för att kunna följa med igen.


Men Peter Hoeg är inte svårläst. Orden i sig är lätta, varje mening genomtänkt. Men det är koncentrerat, destillerat till ett smärtsamt nödvändigt.

Det är inte alls olikt Per Olov Enquist. Här finns samma sanningssökande och ständiga utvärderande, och samma nattsvarta barndomsskildring som i Kapten Nemos bibliotek.

Så någon fembok är det inte, inte någon charmig aka-porr med kloka lärare heller. Det är något helt unikt. Dystert, men ändå med tillräckligt många ljuspunkter och ett triumfatoriskt slut, för att man ska känna sig berikad mer än betryckt när boken slås igen för sista gången.

ISBN: 9172976160


Den gamla skolan - Tobias Wolff

Efter ett samtal om aka-porr (ett vältrande i akademisk romantik) fick jag den här boken rekommenderad, och visst är detta aka-porr. Det är internat, det är klasskillnader, det är intellektuella samtal om litteratur och livet, det är sympatiska lärare och farliga rektorer. Lite Döda Poeters sällskap och lite Den hemliga historien, om än i mindre format och mindre gester.

 

En ung man, går på en ansedd skola i början av 60-talet och kämpar för att passa in. Varje år anordnar skolan en poesi- och novelltävling där vinnaren får äran att träffa en berömd författare. När det är Hemingways tur att komma, blir vår huvudperson så besatt av att vinna att han är beredd att plagiera.

 

Det är traditionellt berättat. De olika årens tävlingar avlöser varandra fram till den dramatiska höjdpunkten med Hemingway. Men sen skiftar romanen fokus och tempo, åren går rasande fort och sedan övergår Wolff till att skildra en helt annan person, som har en liknande känsla av att ha utgett sig för att vara någon annan. Ett ovanligt grepp, där huvudpersonen byts ut och någon annan får avsluta boken. Men det fungerar.

 

Allt är skrivet på den skickliga amerikanska prosa jag beundrar. Inga stilistiska utsvävningar, bara ett språk som är precist, oupphörligt uppriktigt, aldrig överflödigt. Alla ord kretsar kring skrivandet, kring handlingen och personerna.

Självklart undrar jag som läsare över hur mycket av boken som är självbiografiskt, speciellt som huvudpersonen aldrig nämns vid namn. Mycket av handlingen kretsar ju kring just författande. Men kanske är det så att författare alltid skriver om författare och läsare, för att de själva är författare och läsare och inte känner till något annat. Så att de författare som skriver om personer som inte tycker om det skrivna ordet, aldrig känns riktigt övertygande. Kanske är det bara därför denna bok känns övertygande.

Och som typisk aka-porr blir man inspirerad att läsa ytterligare några författare. Hemingway, Ayn Rand, Robert Frost, skolans tre författarbesök, lyser klart i boken.

ISBN: 9113013211


Marissa Nadler

Det finns vissa sångerskor som sjunger så fint och mjukt att det blir på gränsen till utslätat. Som Norah Jones lite. Eller ett exempel som ligger mig närmare, Hope Sandoval i Mazzy Star, med en röst som en underlig sorts sammet, len varje väg man smeker den. Och Kathryn Williams. Underbart vacker röst och väna melodier.

Marissa Nadler har en sån röst. Det blir på gränsen till behaglig bakgrundsmusik, en slags indievariant av skivan man ska sätta på samtidigt som man tänder värmeljusen och tappar upp ett varmt bad. Som när man i drömmen föreställer sig en vacker kvinnlig sångröst, som sirener och änglar sammanfogade i gyllene stämband.

Men ändå inte. Det är för melodiöst och intressant. Hon sjunger "Old love haunts me in the morning" och "Under an old umbrella" och det är mycket mer än bakgrundsmusik. Det är sånger man vill lyssna på om och om igen, sånger man vill ska spelas i varje sorglig scen i varje sorglig film. 

Det påminner om Mia Doi Todds debut, som hon spelade in, enligt sägen, mitt i natten, ensam i en kyrka. Teatraliskt och gammaldags och med varje ord som enskilt drama. Jag borde skriva om den någon gång också.

Det fattas en tärning - Johanna Thydell

I taket lyser stjärnorna är en underbar bok. En debut som fick Augustpris, och en fulländad ungdomsroman, med innovativt språk och äkta känslor, om Jenna som förlorar sin mamma i cancer samtidigt som puberteten river i själen.

Så förväntningarna är uppskruvade inför Det fattas en tärning, som handlar om Puck som också förlorat en förälder, pappan som är opålitlig och dricker och till slut försvinner. I vartannat kapitel är Puck 11 år och lever fortfarande med båda föräldrarna, i vartannat kapitel är det bara 16-åriga Puck med mamman, nerbitna svarta naglar och relationsproblem, en känsla av att inte räcka till, att vara oälskad, att vara rädd för att bli lämnad.


Men nej, och det här kanske är orättvist, det är inte lika bra som debuten. Det är fortfarande bra dialog, och ungdomarna upplevs som äkta. Det är inte inställsamt, utan precis det där hånglet på toaletten, drickandet, de sura kajaltjejerna, tepåsen man delar på café, precis som det var och förmodligen fortfarande är, att vara 16 år.


Men överlag berör boken mindre, den är lite spretigare, lite tråkigare, kärlekshistorien mindre trovärdig. Det känns som en mellanbok, och hade detta varit första boken jag läste av Johanna Thydell hade jag nog inte sett henne som en av de blivande stora svenska författarna.

Men det här kan vara lite skönt. Nu är förväntningarna inför nästa bok mer normala, och det finns en möjlighet för Johanna Thydell att utveckla ett långt författarskap som står sig.

ISBN: 9127105318


Sarons ros - Rosamond Smith

Jag måste nog ge mig snart när det gäller Joyce Carol Oates, börjar känna mig övermätt. Men hon är alltid en bra lösning om man vill läsa något välskrivet och samtidigt inte alltför utmanande. Nu kan jag ju hennes teman och hennes språkliga stil.

Sarons ros är ännu en thriller med tvillingtema av pseudonymen Rosamond Smith. Sharon Donner är en kvinnlig massmördare, inte helt olik Oates Marilyn. Blond, glamorös och illa behandlad av män, drogad med neråt- och uppåttjack driver hon runt i USA och letar efter kärlek, men blir alltid besviken och mördar sina älskare. I desperation åker hon till sin tvillingsyster som hon inte träffat på många år, men det lugna hemmalivet blir inte så rofyllt som hon hoppats.

Detta är nog den minst mångbottnade av Rosamond Smiths romaner. Men som vanligt är det långt ifrån dåligt.

ISBN: 9127092941

I en klass för sig - Fanny Ambjörnsson

Detta är en avhandling som verkade väldigt spännande, om genus, klass och sexualitet bland gymnasieelever. Ambjörnsson har umgåtts med tjejerna i en s-klass (samhällslinje, för medelklasstjejer som vill studera vidare) och en bf-klass (barn och-fritidslinje för arbetartjejer som inte har så bra betyg sen tidigare). En intressant tanke som redogörs för redan i början, är att den kvinnliga norm som media visar, är ännu mycket svårare att uppnå om man har arbetarbakgrund. Hur man än sminkar sig och klär sig kommer man aldrig att bli idealets "feminina" vita medelklasskvinna. (En intressant parallell kan för övrigt dras till de senaste årens överklassideal, med Ebba Von Sydow i spetsen, ouppnåeligt även för det prydliga lärarbarnet.)

Boken är indelad i kapitel och tar upp ämnen som självbild, heteronormativa beteenden, homosociala beteenden, attityder mot homosexuella och invandrare, och så vidare. Stora delar av boken är exakta återgivningar av inspelade samtal, och det är stundtals spännande att följa autentiska gymnasiesamtal.

Men, efter en oerhört ambitiös inledning, med en lång genomgång av feministiska teorier och termer, komplett med omfattande notapparat, känner jag att det egentligen inte sägs så mycket. Jag känner mig till och med lite frågande till metoden och framför allt objektiviteten. Ambjörnsson är själv bara tio år äldre än gymnasietjejerna, och hon är uppenbart från medelklassbakgrund. Det står snart klart både för tjejerna och för läsaren att hon kommer bra överens med s-tjejerna, men upplever bf-tjejerna som främmande, högljudda och frispråkiga. S-tjejerna bjuder hem Fanny för att "göra om" henne, de går ut ihop, de gillar att bli intervjuade och analyserade, medan bf-tjejerna upplever att Fanny är frågvis och nästan besvärlig. Följden blir att det blir en viss övervikt av samtal med s-tjejerna, och det blir ingen balanserad jämförelse.

Frågan är väl hur mycket objektiva slutsatser man kan dra av en sådan här undersökning. Dessutom är 27 elever ett ganska litet underlag. Som jag minns det hade varje klass på gymnasiet en speciell stämning och ett visst regelverk som skulle följas. Min klass festade alltid ihop på helgerna, men parallellklassen med samma inriktning hade aldrig gemensamma fester, till exempel. Frågeställningen är också mycket bred, så gott som alla attityder flickorna kan ha, ska tas upp. Kanske hade det blivit mer intressant att fokusera på enbart heteronormen, eller enbart klassperspektivet, eller enbart etnicitet.

Ofta trampar boken i redan upptrampade vägar. Ja, tjejer är mer sig själva när inga killar är med, och ja, alla kan känna sig pressade att raka sig/sminka sig/klä upp sig, och ja, det är många som känner sig hotade när någon avviker från normen genom att klä sig i killkläder och ha för kort hår. Och det är lätt att säga att man accepterar homosexuella och i nästa andetag tycka att "de inte borde skylta med det så mycket". Det räcker att man minns sin egen gymnasietid, eller till och med att man känner sig för lite själv och lyssnar på andra.

Men initiativet är lovvärt och för att vara en avhandling är det ju ovanligt underhållande.

ISBN: 9170370273

Avalanche - Shannon Wright

Det finns artister jag gillar även om de aldrig varit riktiga favoriter. Shannon Wright är en sådan. Hon låter oftast arg och nästan andfått hes. Väldigt lik PJ Harvey men inte lika nyskapande och mer avskalat och indie. Coola gitarrer, hårda trummor, hes röst, titlar som You'll be the Death of Me, flera samarbeten med Steve Albini. Det blir lite tråkigt en hel skiva, men enstaka sånger kan glimra till, med starka melodier och äkta känsla i rösten.

Avalanche är en sång jag aldrig trodde att jag skulle få höra med Shannon Wright. Bara piano och nedtonad sång. Två verser, och sen samma två verser en gång till, mycket enkelt. Sorglig och enkel melodi, nästan entonig, på samma sätt som Cat Powers piano-covers kan vara. Men mellan verserna är det allra vackraste pianospel som lyfter sången till en nivå högt över resten av skivan Over the Sun. 

Det låter som att man har fyllt händerna med toner och sedan kastar dem genom ett såll som spelar in dem. Som om en liten flicka fyllt händerna med grus, kastat upp dem, och frågat sig hur många barn hon ska få när hon blir stor. Och alla gruskornen bara faller mellan fingrarna när hon försöker fånga dem.

"Our plans / There's no plans" 

North Country

I North Country är Josey Aimes ensamstående med två barn i Minnesota. Hon har flytt sin man som slagit henne, och får bo hemma hos sina föräldrar. Hon träffar en gammal kompis som tipsar henne om att ta jobb i gruvan, men i samhället och i gruvan är det ingen som tycker att kvinnor borde få jobba i gruvan. Följden blir att kvinnor som ändå jobbar där trakasseras, tafsas på och blir förnedrade varje dag. Dildosar i lunchboxen, bajsklotter på väggarna, obehagliga fysiska närmanden, bajamajor som välts när man sitter i dem, och så vidare.


Och cheferna står på männens sida. Till slut stämmer Josey hela gruvan. ”Inspirerat av en sann berättelse.” Årtalen är lite vaga men det hela verkar utspela sig under tidigt 80-tal.


Detta är precis som det låter. Lite Erin Brockovich parat med en slags Thelma och Louise känsla av att alla män är usla. För usla är dem, i kvadrat. Som om det inte var nog med att gruvarbetarna var usla, är också Joseys pappa usel och anklagar Josey för att vara slampig när han ser att hon är slagen av sin man, dessutom visar det sig att hon har fler ännu uslare karlar i sitt förflutna.


Det blir så överdrivet att det hela blir inaktuellt. Visst finns det sexuella trakasserier idag också, men ofta är det subtilare än att en kvinna blir omkullvräkt och klämd i skrevet av sina medarbetare. Det är väl meningen att biobesökaren ska bli så upprörd att hon (för det är självklart en hon) ställer sig upp i fåtöljen och skriker att alla män borde dö. Det finns inget utrymme för gråskalor eller reflektion.


Sen ska naturligtvis allting vända i rättegångsscenerna också. Det blir inte heller trovärdigt. Plötsligt kan nästan alla erkänna att de har haft fel.


Det här bekräftar alla ens fördomar om amerikaner. Det är svartvitt, sentimentalt och man säger egentligen inget nytt. Sexuella trakasserier på arbetsplatsen är dåligt, överfallsvåldtäkt är fel, det är inte rätt att slå sin fru. Jaha.


Men det spelas bra Bob Dylanmusik, Dylan har till och med skrivit en sång speciellt för filmen, och allra sist spelas Cat Powers cover på Paths of Victory!

Bookcrossing

Ibland på hotell kan man lämna kvar sina böcker och så kan man få ta av sådant som andra lämnat kvar. Det är trevligt. Och när mina grannar ska slänga böcker lägger de böckerna bredvid soptunnorna så att någon kan rädda dem. Jag hittade en Isslottet på orginalspråk (norska) nyligen på det sättet.

Nu kan man släppa ut sina böcker i det vilda också, som flaskpost nästan, och sen få mail om var de befinner sig och om någon tyckt om dem. På
Bookcrossing blir man medlem och nästa gång man ska göra sig av med en bok skriver man ut en sida från dem med ett unikt boknummer och klistrar in. Sen kan boken lämnas var som helst. På ett soffbord på IKEA, en parkbänk på Avenyn, ett café på andra sidan jorden.

När någon tar hand om boken kan de också bli medlemmar och kommentera boken på webben. Då får jag ett meddelande om att min bok är upphittad och läst.

Det verkar jätteroligt, om än lite idealistiskt. Ett sätt att förvandla hela världen till ett bibliotek.



Kajsas värld - Kajsa Ingemarsson

Det verkar finnas en ny typ av kvinnlig humor. Eller snarare som att någon har bestämt vad som är kvinnlig humor. I Sverige representeras denna humor av Martina Haag, Emma Hamberg, Kajsa Ingemarsson och några till. Det ska vara vardagligt, igenkänningsbart, med mycket självdistans. Författaren ställer sig själv i kontrast till filmens och veckotidningarnas ideal och förklarar att hon är tankspridd, att hon inte orkar hänga med och läsa kultursidorna eller några dagstidningar alls, att hennes lår inte alls ser ut som Kate Moss lår och att hon blir tokig på sina barn när de skriker och tigger glass och gör bort henne i snabbköpet.


Det ska alltså vara väldigt verkligt, mänskligt och genomsnittligt, och som folk är mest så att det ska vara lätt att identifiera sig.


Sen spelar det inte så stor roll om det är en roman eller om det är en samling krönikor, som det här är.


I Kajsas värld finns ett kapitel om när Kajsa var fotomodell. Det är väldigt distanserat skrivet. Kajsa gjorde några reklamjobb och fick åka till Italien, men var långt ifrån någon toppmodell. Läppstiftet var dåligt och hon var tvungen att fotograferas med en sko på huvudet. Så hahaha. ”Det är ju som en parodi på en modellkarriär, och inte ens i närheten av Kate Moss” ska man tänka. ”Och Kajsa är så himla vanlig och jag kan verkligen identifiera mig med henne.” Fast egentligen, när man tänker efter så var det väl ganska glamoröst ändå. De allra flesta kvinnor skulle aldrig få betalt för att fotograferas med en sko på huvudet.


Sen kommer ett kapitel om när Kajsa ska signera böcker och det inte kommer någon. Det är lite rörande och komiskt, tills man kommer på att det står på framsidan att Kajsa Ingemarsson var Sveriges bäst säljande författare 2005. Då blir det lite svårt att tycka synd om henne, eller ens tro på henne.


Och så känner man, mitt bland snoriga barn och sjaskiga sommarstugor och ensamma boksigneringar, att det här är ju en väldigt lyckad människa som ska låtsas vara lite vanlig. Kajsa är gift med friska barn, hon har sommarstuga, hon är snygg nog att arbeta som fotomodell och hon har en strålande karriär.

Ungefär som Martina Haag. Skillnaden är väl att Martina skrev om Reine Brynolfsson i sin sista bok, och eftersom min pappa är så lik honom känns det som att hon skriver om ett internt skämt, så då skrattar jag jättemycket.


Kajsa Ingemarsson är också rolig när hon driver med kvinnoidealet i franska filmer, inredningsreportage där till och med skärbrädan är en fantasifullt omgjord gammal brygga och pinsamheten i att reklamera något man har köpt.


Men när det ska handla om hennes alldagliga liv blir det lite krystat. Det ska vara så genomsnittligt och normalt och äppelkäckt att det känns onormalt.


Det finns vissa ämnen som aldrig skulle kunna behandlas i en sån här bok: ”När min son fick sin stomipåse”, ”När jag fick veta att min man var otrogen och jag ville ta livet av mig”, ”När min alkoholiserade pappa skadade huvudet”, ”När socialbidraget blev försenat” och så vidare. Men sånt händer också. Det händer helt normala människor. Men det kanske inte är lika roligt.

Så här står det på Adlibris förresten:

Kajsa Ingemarsson var Sveriges mest sålda författare år 2005. Hon är också en mycket uppskattad krönikör i bland annat Damernas Värld och, tidigare, Stockholm City. Nu har hon samlat sina vassaste och roligaste krönikor från 2003-2006 i Kajsas värld. Hon bjuder frikostigt på sig själv och berättar om sitt liv som småbarnsmamma, bestsellerförfattare, modell, diplomat, men framför allt - en alldeles vanlig kvinna.

Här får alla Kajsas läsare chansen att lära känna henne som hon egentligen är, och igenkänningsfaktorn är stor när hon avslöjar sina nojor, fobier, fixa idéer och drömmar. För egentligen är vi ju alla rätt lika. Alla pusslar vi för att få vardagen att gå ihop och drömmer ibland om ett liv i lyx där man lever i total harmoni med sig själv och sin omgivning. Tyvärr är verkligheten oftast ganska långt därifrån ... Välkommen till Kajsas värld!



ISBN: 9137129880

Is There Anybody Out There? - Marian Keyes

I tre olika böcker har Marian Keyes skrivit om tre olika systrar Walsh. Vattenmelonen, En oväntad semester och Änglar.

 

Nu är det dags för Anna, hippiesystern som tog sig samman och skaffade sig ett jobb. När boken börjar är hon hemma hos familjen efter en allvarlig olycka och i tillbakablickar får man veta hur det gick till när hon fick ”världens bästa jobb” (på sminkföretaget Candy Girrl, med hur mycket gratis produkter som helst) och hur hon fick världens bästa man Aidan. En tredjedel in i boken förstår man att något är fel med Aidan och sen blir allting väldigt sorgligt.


 

Det här är typisk Marian Keyes. Det är älsklingsfamiljen igen, det är amerikanska glamourmiljöer, det är den fräcka kompisen med det vilda sexlivet, det är massa skojiga sidokaraktärer inklusive snälla bögkompisen, det är fjompiga mamma och pappa och farliga lillasystern Helen. Helen får dessutom en en lite större roll än vanligt genom att hon e-postar kontinuerligt om sitt samröre med den irländska maffian. Kanske är det ett förspel till Helens egen bok, hon är den enda som är kvar.

 

Samtidigt är det en mer allvarlig bok än vanligt, eftersom det handlar om sorg. I 600 sidor sitter jag och undrar hur Keyes ska få ihop det obligatoriska lyckliga slutet. Ska hon låta flera år förflyta, ska hon ge Anna en ovanligt kort sorgeperiod, ska hon låta Anna träffa en ny underbar man omedelbart, eller hur ska det bli? Hon har ju precis presenterat Aidan, den perfekte mannen, och giftermålet har redan varit. Hon kan ju inte smutskasta honom sen, och säga att det finns en bättre man för Anna. Det passar inte in i genrens logik.

 

Men Marian Keyes kan beskriva sorg på ett övertygande sätt. Det är lätt att inse att hon är genrens drottning. Hon är rolig och träffande och sympatisk och gripande och historierna följer en viss logik. Men en definitiv svaghet är att hon beskriver alla systrarna på samma sätt. Rachel som hade missbruksproblem i En oväntad semester, dyker nu upp och är otroligt tillrättalagd, hon har utbildat sig och ska snart gifta sig med en underbar man. Claire från Vattenmelonen har också klarat sig bra och Maggie från Änglar blir knappt nämnd.

Men Anna som levt ett kringflackande liv med långa mönstrade kjolar och som blivit omnämnd som den flummiga, mest annorlunda systern tidigare, är nu exakt likadan som dem. Trots att hon utomlands under långa perioder och förmodligen provat på både det ena och det andra är hon i denna bok förvandlad till en klon av sina systrar som bara avhandlar sitt förflutna i några meningar. Nu är hon minsann trendigt klädd och skäms för sina gamla klädvanor. Hon har inte heller några moraliska invändningar mot att arbeta för en ytlig utseende industri. Det känns tråkigt att Keyes bara kan skriva om den här typen av tjej och att hon inte kunde låta Anna arbeta för en hjälporganisation med kjolar med speglar. Fegt.


 

Bihandlingarna med skojig e-post från Helen och mamman är inget vidare heller. Boken är lång nog som den är, mailen kan med fördel hoppas över. Förmodligen är de till för att lätta upp en i övrigt sorglig bok.

Och hur löser Marian Keyes det lyckliga slutet då? Jodå, det går ganska bra. Man får snörvla en sista gång och sen känner man att världen är gemytlig och snäll ändå. Boken blir säkert lika populär som de andra om familjen Walsh.

 

ISBN: 0718147634

 

V for Vendetta

V for Vendetta är regisserad av James McTeigue som också jobbat med Matris-filmerna.

Och det här är inte helt olikt. Det är intelligent action med mycket dialog och litterära referenser.

Filmen utspelas i ett framtida England där det vimlar av poliser, och allt som är avvikande är förbjudet. På kvällarna råder utegångsförbud, och nyheterna är hårt censurerade, samtidigt som folket matas med tomma slagord. Det går lätt att dra paralleller till 1984, Kallocain och något i filmens stämning som drar åt Clockwork Orange.


Men in på scenen kommer V, en mystisk figur i mask som vill befria England, och utkräva en personlig hämnd, genom att mörda regeringen och spränga regeringens byggnader, inspirerad av Guy Fawkes som 5 november 1605 skulle ha sprängt parlamentet om inte komplotten avslöjats i tid. (Lustigt nog har jag läst en del om det här innan, tack vare Edith Nesbits barnböcker med tidsresor. I Huset Ardens gåta färdas huvudpersonen Elfrida tillbaka till just denna dag och råkar avslöja Guy Fawkes genom att sjunga sången ”Please to remember the 5th of November” utan att inse att det ännu inte hänt.) Dessutom blir en ung flicka, Evey, som också har dåliga erfarenheter av regeringen, indragen i Vs planer.


Det är oerhört mycket dialog, med lån från litterära verk som Faust, McBeth och Trettondagsafton och Greven av Monte Christo (ännu en hämndhistoria), och ändlösa allitterationer på bokstaven V. Miljön är mestadels mörk, men lustigt nog inte alls science fiction-aktig. Bilar och kläder ser ut som vanligt, korridorer är vanliga och grå, jag tror inte ens att man får se någon mobiltelefon i filmen.


Men alltihop spretar åt för många håll, det ska handla om demokrati, personlig hämnd, kärlek, förföljelse av homosexuella, personlig utveckling, regeringens mörkläggande av läger som påminner starkt om Nazismens koncentrationsläger, och allt levererat med så många blinkningar åt film och teater och litteratur att det är som att titta på film under stroboskoplampa. De starka känslor som ska porträtteras och de djupa band mellan människorna som ska uppstå blir tvetydiga och otroliga. Både Vs och Eveys motiv är oklara och metoden att befria ett land med terrorism och våld i glättad slowmotion och blod som glittrar i kaskader känns tveksam. Filmens sätt att förhålla sig till tortyr kan också diskuteras.


Men som underhållning betraktat är det inte en dålig film. Den är tillräckligt annorlunda för att väcka intresse, tillräckligt vacker och spännande för att fängsla och tillräckligt intelligent för att väcka tankar som stannar kvar när filmen är slut.


Transamerica

Bree är en medelålders transexuell kvinna (spelad av Felicity Huffman från Desperate Housewives) som veckan innan sin slutgiltiga operation får veta att hon har en son, resultatet av en kort förbindelse hon hade som man. Tvingad av sin psykolog och sitt samvete tar hon på sig att rädda den socialt utslagne sonen Toby, som inte ens förstår att Bree har ett förflutet som man. Filmen utvecklas till en roadmovie med en ovanlig far och en bångstyrig son.


Transamerica är en ganska typisk ”alternativ” amerikansk film. Lugnt tempo, relativt okända skådespelare, en sinnesstämning som ligger precis på gränsen mellan det komiska och tragiska, karaktärer som är lätt överdrivna, uppskruvade versioner av sig själva, skarpa färger. Brees mamma är lite för elak och välsminkad, den unge killen som liftar med dem lite för hippieaktig (”jag äter inget som kastar en skugga” är en ganska extrem diet), Toby knarkar och prostituerar sig, Bree själv är urtypen för en plågad transsexuell kvinna, superkvinnlig, isolerad och känslig. Och man vet att det inte kommer att vara ett förskräckligt olyckligt slut, men att det inte heller kommer att bli fullt så Hollywoodperfekt som det skulle vara i en vanlig amerikansk film.


Jag tycker om de små detaljerna i den här filmen, dialogen är genomtänkt och känns ändå naturlig, Felicity Huffman är övertygande trots att hon egentligen är en ”riktig” kvinna. Jag tycker om att man stör sig lite på Brees uppfostrande stil, tills man får se hennes föräldrar och förstår sambandet. Det är skickligt gjort. Och Kevin Zegers som spelar Toby kommer säkert att bli en stor flickfavorit. Han ser ut som Leonardo DiCaprio minus baby hullet. Perfekt film med feel good känsla som inte lämnar en kvalmig eftersmak. En film man vill se om, så fort eftertexterna rullar.


Men att det står på DVD-baksidan att Bree är transvestit är beklämmande (speciellt som Bree till och med poängterar i en scen, att hon är just transsexuell och inte transvestit). Den som skrivit det borde slå upp orden transvestit och transsexuell i ett lexikon och skämmas.

Utmanad av En annan sida

Egentligen tycker jag ju att min blogg ska vara väldigt neutral och inte handla så mycket om mig. Men tillfrågad av En annan sida att svara på en sådan här enkät kan jag inte låta bli.


1) En bok som förändrade ditt liv?
Inte en bok, men böcker som fenomen. Hade jag varit analfabet hade jag inte varit samma person.
Livet är för kort. Det räcker inte att bara leva igenom det för att förstå hur andra känner och tänker eller hur allting i världen hänger ihop. Läser man mycket förstår man hur mycket det finns att förstå och hur lite man begriper.

2) En bok du läst mer än en gång?
Jag läser alla böcker jag tycker om minst två gånger. Det kan bero på att jag läser fort och slarvigt, så att jag alltid hittar nytt och förstår bättre andra gången jag läser. Är det en riktigt bra bok går den att läsa uppåt fem gånger och man hittar ändå nya infallsvinklar och tolkningar varje gång. Boken kan vara statisk men jaget förändras. Isslottet av Tarjei Vesaas har jag läst då och då sen första gången när jag var i tioårsåldern. Bakom väggarna på vinden av Sylvia Cassidy har jag skrivit uppsats om, så den har jag säkert läst uppåt 10 gånger på 10 olika sätt. 

 3) En bok du skulle vilja ha med på en ö?
Jag skulle vilja svara bibeln för den skulle räcka länge. Eventuellt skulle man också kunna bli djupt kristen för att uthärda tanken på en ensam död i Söderhavet.
Men en överlevnadshandbok är väl det logiska svaret. 

4) En bok som fick dig att skratta?
Svårt. Det är ganska sällan man skrattar högt när man ligger och läser. Martina Haag kan vara väldigt rolig.
Lilla Sparvel var det roligaste jag visste när jag var liten, speciellt avsnittet när Sparveln blir bjuden på möglig sylt och varm mjölk och måste äta. Jag blev alldeles panikfnissig.

5) En bok som fick dig att gråta?
De flesta böcker där någon dör eller ett förhållande tar slut. Är det någorlunda känsligt skrivet blir jag alldeles dimmig och får hämta näsdukarna (de bör vara balsambehandlade, annars blir man narig). De sorgligaste bok jag läst nyligen är Ethan Hawkes Ett fönster i New York. Kanske var jag väldigt skör då. Sen var faktiskt Små citroner gula, som annars var en medioker bok, fruktansvärt jobbig att läsa. "Det var en solig dag när mamma dog" i slutet av ett kapitel knäckte mig helt.

6) En bok du önskar hade skrivits?
En bok om 4AD kanske, eller Wainwrights familjebiografi komplett med foton och alla fyras perspektiv. Och faktaböcker i allt som man är nyfiken på. Fast mja, det mesta går att hitta på nätet nuförtiden.

7) En bok som inte borde skrivits?
Oerhört slätstruket svar kanske, men böcker som uppmuntrar rasistiska och sexistiska åsikter, med ett vinklat skönlitterärt innehåll, eller med tveksam statistik, bör inte skrivas.

8) En bok du just nu läser?
Läser många samtidigt. Douglas Couplands Jpod, Marian Keyes Is there anybody out there?, Jeanette Wintersons Skrivet på kroppen och Rosamons Smiths Sarons ros.

9) En bok du tänkt läsa?
Jag skulle vilja ha läst alla klassiker jag hoppade över på litteraturvetenskapen. Jag skulle önska att jag hade mer tålamod med Virginia Wolf, Joseph Conrad, Robert Musil, olika filosofers orginaltexter, helst Nietzsche och Kierkegaard, och mer och mer. Det är mycket jag vill läsa under min livstid. Det händer att jag lånar hem något sådant. Det händer att jag lämnar tillbaka det igen. Jag hoppas att jag läser dem en dag.

10) Skicka vidare till fem andra bloggare:
Yfronten, Morellen, Gixbit, Matilda. Kom bara på 4.


Kommentarer

Två långa inlägg idag. Jag blev så till mig när jag fått så många kommentarer på sistone! Tack. Hoppas ni läser här igen nu.

Blonde - Joyce Carol Oates

Nu ska jag göra något jag aldrig gjort innan. Jag ska skriva om en bok som jag inte just har läst.

 

Däremot har jag läst Blonde. Tre gånger. Det är en bok som jag tycker så mycket om att jag inte riktigt vågar skriva om den. 

 

Först och främst formen. Det är en biografi, men ändå inte en biografi. Den bygger på Marilyn Monroes liv, Oates har läst en mängd biografier och kan förmodligen allt om Marilyn. Men Oates tar sig friheter. Hon byter ut namn, hon byter ut händelser. Hon tar detta, ett av världens mest omtalade och fascinerande livsöden, och stöper ändå om det i en mer litterär form. Det är en roman som står i ett fritt förhållande till en verklighet som ändå alltid var mystisk.


 

Oates återger vissa detaljer ur Marilyns och framför allt Norma Jeanes liv korrekt, medan andra stora skeenden är uppdiktade och gissade. Det är till exempel sant att Norma Jeane kallades för ”Musen” på barnhemmet där hon växte upp, det är inte sant att hennes livs kärlek var Cass Chaplin, det är oklart om de ens kände varandra i verkligheten.

Blonde var också den första Joyce Carol Oates bok jag läste, och jag såg inte då vad som var typiskt för Marilyn och vad som var typiskt för Oates. Blonde blev på det sättet en helt fristående berättelse. Biografierna om Marilyn och Oates andra böcker har jag läst efteråt.

Läser man mer än en biografi om Marilyn Monroe förstår man varför det går att fantisera om henne. Alla beskriver henne olika, hon ändrar också sina egna historier varje gång hon berättar dem, dokument är försvunna, hennes egen död är oklar. Precis som i filmen är Marilyn föränderlig, gäckande, inte en verklig människa utan åskådarnas projektioner av henne.

 

Oates demonstrerar detta mästerligt. När Norma Jeane går in i sin skådespelarkarriär mister hon sitt namn och sin identitet. Hon blir ”Marilyn Monroe”, och ibland bara ”Den Blonda Skådespelerskan” och även hennes män förlorar sina namn, blir avpersonifierade som ”Den före detta idrottsmannen” och ”Dramatikern” och ”Presidenten”. Förvandlingen från den osäkra flickan Norma Jeane, till ikonen, narkomanen, divan som alltid var omöjligt försenad men som aldrig glömde sina anställdas födelsedagar och gav dem presenter, sexbomben som kallade alla sin älskare för ”pappsen” och alltid saknade sin riktiga pappa som inte ville veta av henne, blir trovärdig hos Oates.

 

Norman Mailer avskyr henne i sin biografi, men avslöjar aldrig att han ville träffa henne medan hon levde och att hon alltid avböjde. Anthony Summers försöker ge en nyanserad bild i gudinnan. Otaliga andra har skrivit biografier, dokumentärer har filmats, det skrivs till och med böcker om böcker om Marilyn. Marilyn själv skrev en självbiografi. Vem hon verkligen var är kanske oviktigt. Mytologin omkring henne är det hon till slut blev.

 

Boken är ett mästerverk på 850 sidor som ständigt skiftar perspektiv, från Marilyns ständigt skiftande jagform, till betraktare, till totalt utomstående, dialoger och dikter. Boken är också en meditation över skådespeleri som sådant och över en skådespelerska som, trots att hon aldrig fått ett riktigt erkännande som just skådespelerska, aldrig slutade ta lektioner ens när hon var kändast i världen, som alltid ville göra om sina scener för att hon visste att hon kunde bli bättre.

ISBN: 91-00-58091-0


JPod - Douglas Coupland

Douglas Coupland är en av mina favoritförfattare. Eller han var det i alla fall. Girlfriend in a Coma är fantastisk, Livet efter Gud en slags genial kortprosabetraktelse över just livet efter Gud, och jag har alltid varit svag för Mikroslavar, där en handfull människor i tjugoårsåldern jobbar på Microsoft, men bryter sig ut och startar eget, finner sig själva och varandra.

Coupland brukar gå en bra balansgång mellan det extremt nördtrendiga och det genuint mänskliga, namedropping och det på gränsen till banala ”vi behöver kärlek”. Men de senaste romanerna har slagit över mot det coola hållet.

JPod ska vara en Mikroslavar för iPod-generationen. Sex unga killar och tjejer med efternamn som slutar på J, som trängs i en cell/pod (JPod alltså) på ett stort spelföretag och gör allt för att undvika att arbeta.

Boken börjar halsbrytande med ett stream of consciousness utan styckeindelning av reflektioner kring modernt liv och företagande. Så här:

Life is a contest between you and everyone else. Don’t you get an empty feeling in your soul when you have an empty to-do list? Hasn’t it been a long time since you had a flying dream? Workshops and seminars are basically financial speed-dating for clueless poor people. TV and the Internet are good because they keep stupid people from spending too much time out in public. There are too many old people coming down the chute in the next few decades. Heaven help if you can’t hold your job act together. Put a smile to it or it’s cat food tonight for dinner tonight.

Genialt. Sen följer typografiska experiment, bland annat avslutas tankeflödet ovan med flera sidor dollartecken och sedan lika många ”ramen noodles”. Kapitlen inleds med varumärken, företagsvokabulär och typiska millenium-ord i olika storlekar, formaterade som konst. Insprängt i texten finns en massa formexperiment som när alla de sex Jpoddarna ska skriva kärleksbrev till Ronald McDonald eller sälja sig själva på Ebay. Ibland går det helt till överdrift, som när huvudpersonen Ethan vinner en primtalstävling och alla primtalen också trycks i boken, 16 sidor. Det är förteckningar över Alfapets godkända trebokstavsord, bevis på att allt ser tråkigare ut i typsnittet Courier och så vidare och så vidare. Dessutom kommer små fyndiga referenser till Coupland själv när hans huvudpersoner reflekterar över att de lever i en slags Coupland-värld av dataprogrammering och alienering. Han skriver till och med in sig själv i handlingen, likt Kaufmann i Adaptation.

Men historien är lövtunn, som en filmintrig baserad på en TV-serie. Halvvägs in i romanen känner jag ingenting för karaktärerna och kan inte säga att det finns någon direkt intrig över huvudtaget. Det känns sorgligt nog som att Douglas Coupland blivit övertalad att skriva en ny Mikroslavar och att han dessutom fått betalt per sida och likt karaktärerna i sina böcker gör sitt yttersta för att slippa arbeta för pengarna. ”Jag slänger in 16 sidor primtal och ser om förlaget säger ifrån. Nehej. Jag slänger in den fullständiga innehållsförteckningen i ett paket Dorritos.”

Boken inleds med att Ethan får hjälpa sin mamma begrava en biker-kille hon råkat döda i samband med att hon skyddade sin stora haschodling. Alltihop delges väldigt distanserat och odramatiskt. Det är väl meningen att det ska vara lite absurt och Pulp Fiction aktigt. Lite alienation i vår tid. Morbid humor och ”titta vad MTV och dataspelen har gjort för våra känsloliv, vi reagerar inte på någonting”. Men det känns mest tröttsamt och oengagerande. Jag skulle till och med vilja säga "overkligt", fast det är en form av kritik jag brukar tycka är enbart okunnig.

Jag är inte säker på att jag kommer att läsa ut JPod. Den är så tung också. Alla de där sidorna med primtal gör att jag får ont i axeln när jag ska bära med den på bussen.

ISBN: 074758222X


Ebbas stil: guiden till en glammigare garderob - Ebba Von Sydow

Det här är som att läsa en lång Veckorevyartikel om personlig stil, bra basplagg, hur man väljer perfekta jeans, var man köper snyggaste väskorna och så vidare. Det är glättigt, rosa, mycket bilder, små faktarutor, som är lätta att ta sig igenom, enkla punktlistor med tips och råd, mängder med lyckade bilder på Ebba själv, och mängder av bilder på kändisar med blandade snälla och elaka kommentarer till. Det är väldigt mycket just nu, eller kanske till och med några månader gammalt. Det är glättigt och ytligt och man behöver inte tänka alls när man läser boken.

 

För när man gör det och börjar fundera lite på undertexterna och vad det egentligen är som blir sagt blir man lite rädd.

 
  1. Det är okej att värdera sig själv och andra utifrån utseende. Det är helt naturligt att kläder är avgörande vid till exempel en anställningsintervju.
  2. Har man skinhandskar i stället för stickade vantar som ”en riktig fashionista”, och om man lärt sig alla moderegler, så har man lyckats bättre, man är mer värd.
  3. Att ha åtminstone några riktigt dyra (en semesterbudget styck ungefär) kvalitetsplagg är ett måste för en fullständig garderob.
  4. En bra garderob består av vissa basplagg som ska hålla god kvalité och ett klassiskt snitt som aldrig blir omodernt.
  5. Det är viktigt att vara feminin.
  6. Det är viktigt att vara smal, eller åtminstone försöka se smal ut.
  7. Dessa regler är tidlösa.
 

Jag kanske är naiv eller aningslös, men jag minns det inte som att Sverige alltid varit så här modefixerat.

 

Varannan blogg handlar om mode, ofta på ett helt okritiskt och okreativt sätt: ”Titta här vilken söt kofta Mischa Barton har på sig i dag i Aftonbladet, och idag tänkte jag ha på mig den här outfitten.” – kompletterat med läskigt foto på modeoffer med huvudet bortklippt.

 

När man går ner på stan ser en mängd tjejer ut som små Ebba-kopior. Alla ska ha jeans instoppade i stövlar (för några år sedan hade detta varit dödligt töntigt), och i övrigt vara nästan lite tantiga. Och det verkar som att alla unga tjejer vill jobba med mode och styling. Ebba von Sydow tar över Veckorevyn och gör om det till en modetidning, på Tv stylas folk om av modepoliser och Söndagsöppet.

 

Men när jag gick ut gymnasiet hade alla midjelångt hår och sunkiga flanellskjortor från UFF. Det är inte tidlöst med ett klassiskt tantigt mode. Jag tror inte på det. Jag tror inte på att det inte kommer att bli en revolt mot det här genompräktiga chica dammodet. Jag tror inte på att jag måste offra min semester för att köpa en kashmirkofta, som är mycket mer smickrande än ”en hemsk bylsig okvinnlig stickad tröja”. Jag tror inte på att halvkorta svarta finshorts och wrapklänningar alltid kommer att vara moderna. 

 

Jag tror att det här är en bok för flickor på Stureplan som vill vara kompisar med prinsessan Madeleine och att alla andra kan läsa det här med lite distans. Jag hoppas i alla fall att det är så.


ISBN: 9137129988

CDwow

Nu kommer Fionn Regans debut om mindre än en vecka. Och det jag lyckats höra har varit fantastiskt. Nöjesguiden verkar också ha upptäckt honom nu och det känns sådär. Vissa vill man behålla för sig själv, även om det är själviskt.

Den går att förbeställa på Bella Union för £10.40 inklusive frakt hit. Men den finns också på CDwow för £8.25 inklusive frakt. 

CDwow är en konstig affär. Hemskt billiga och man förstår inte riktigt varför, eller hur de kan vara det. Det har med moms och import och länder att göra, och ett tag blev de nästan förbjudna att sälja skivor mer. Men det fungerar, även om det tar några dagar extra att få skivorna. Dessutom har de ett väldigt begränsat utbud med underliga undantag. Mitt bland all topplistemusiken kan man hitta en del ganska udda titlar. Som Fionn Regan. (En annan gång hittade jag en skiva med Karen Mok, en kinesisk skådespelerska som gjort en massa tråkiga ballader, och en experimentell dans/elektronikaskiva.  Just den fanns.)