Utmanad av En annan sida

Egentligen tycker jag ju att min blogg ska vara väldigt neutral och inte handla så mycket om mig. Men tillfrågad av En annan sida att svara på en sådan här enkät kan jag inte låta bli.


1) En bok som förändrade ditt liv?
Inte en bok, men böcker som fenomen. Hade jag varit analfabet hade jag inte varit samma person.
Livet är för kort. Det räcker inte att bara leva igenom det för att förstå hur andra känner och tänker eller hur allting i världen hänger ihop. Läser man mycket förstår man hur mycket det finns att förstå och hur lite man begriper.

2) En bok du läst mer än en gång?
Jag läser alla böcker jag tycker om minst två gånger. Det kan bero på att jag läser fort och slarvigt, så att jag alltid hittar nytt och förstår bättre andra gången jag läser. Är det en riktigt bra bok går den att läsa uppåt fem gånger och man hittar ändå nya infallsvinklar och tolkningar varje gång. Boken kan vara statisk men jaget förändras. Isslottet av Tarjei Vesaas har jag läst då och då sen första gången när jag var i tioårsåldern. Bakom väggarna på vinden av Sylvia Cassidy har jag skrivit uppsats om, så den har jag säkert läst uppåt 10 gånger på 10 olika sätt. 

 3) En bok du skulle vilja ha med på en ö?
Jag skulle vilja svara bibeln för den skulle räcka länge. Eventuellt skulle man också kunna bli djupt kristen för att uthärda tanken på en ensam död i Söderhavet.
Men en överlevnadshandbok är väl det logiska svaret. 

4) En bok som fick dig att skratta?
Svårt. Det är ganska sällan man skrattar högt när man ligger och läser. Martina Haag kan vara väldigt rolig.
Lilla Sparvel var det roligaste jag visste när jag var liten, speciellt avsnittet när Sparveln blir bjuden på möglig sylt och varm mjölk och måste äta. Jag blev alldeles panikfnissig.

5) En bok som fick dig att gråta?
De flesta böcker där någon dör eller ett förhållande tar slut. Är det någorlunda känsligt skrivet blir jag alldeles dimmig och får hämta näsdukarna (de bör vara balsambehandlade, annars blir man narig). De sorgligaste bok jag läst nyligen är Ethan Hawkes Ett fönster i New York. Kanske var jag väldigt skör då. Sen var faktiskt Små citroner gula, som annars var en medioker bok, fruktansvärt jobbig att läsa. "Det var en solig dag när mamma dog" i slutet av ett kapitel knäckte mig helt.

6) En bok du önskar hade skrivits?
En bok om 4AD kanske, eller Wainwrights familjebiografi komplett med foton och alla fyras perspektiv. Och faktaböcker i allt som man är nyfiken på. Fast mja, det mesta går att hitta på nätet nuförtiden.

7) En bok som inte borde skrivits?
Oerhört slätstruket svar kanske, men böcker som uppmuntrar rasistiska och sexistiska åsikter, med ett vinklat skönlitterärt innehåll, eller med tveksam statistik, bör inte skrivas.

8) En bok du just nu läser?
Läser många samtidigt. Douglas Couplands Jpod, Marian Keyes Is there anybody out there?, Jeanette Wintersons Skrivet på kroppen och Rosamons Smiths Sarons ros.

9) En bok du tänkt läsa?
Jag skulle vilja ha läst alla klassiker jag hoppade över på litteraturvetenskapen. Jag skulle önska att jag hade mer tålamod med Virginia Wolf, Joseph Conrad, Robert Musil, olika filosofers orginaltexter, helst Nietzsche och Kierkegaard, och mer och mer. Det är mycket jag vill läsa under min livstid. Det händer att jag lånar hem något sådant. Det händer att jag lämnar tillbaka det igen. Jag hoppas att jag läser dem en dag.

10) Skicka vidare till fem andra bloggare:
Yfronten, Morellen, Gixbit, Matilda. Kom bara på 4.


Kommentarer
Postat av: Petra

Intressant att du skrattade till Lilla sparvel. Jag fick bara ångest av boken. Särskilt av Plåsterlappen och det där konstiga mentalsjukhuset!

Postat av: Ylva

Det var ju en ovanligt rolig och bokcentrerad enkät! Ska genast blogga mina svar på www.yfronten.blogg.se

2006-08-04 @ 15:51:27
Postat av: Maria

Tackar, det krävdes mer eftertanke än jag trodde förs men nu är den besvarad även om jag fuskade med sista frågan

2006-08-06 @ 18:22:00
URL: http://www.morellens.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag fick också ångest av Lilla Sparvel.

Jag tänkte svara på enkäten på jobbet, lämplig sysselsättning första dagen efter semestern tänkte jag. Men nu har jag kommit på att jag måste hem till min bokhylla för att kunna svara ärligt och annars är det ju ingen vits. Svar kommer ikväll, om jag inte är för trött, hade glömt hur jobbigt det är att jobba!

2006-08-07 @ 15:19:49
URL: http://matilda.webblogg.se
Postat av: Lisa

Ha! Nu har jag allt svarat på alla frågorna. Och explorer var snällt hela tiden. (Fast för säkerhets skull skrev jag i word först.)

Kram på dig! Hoppas du har en skön kväll.

2006-08-08 @ 22:27:40
URL: http://matilda.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback