The Break-up

Det här är en film jag sneglat på länge. Jennifer Aniston och Vince Vaughn var ett par när filmen spelades in, men det handlar om att de gör slut.

Jag tänkte att den kunde vara rolig eller rörande, eller att man skulle känna igen sig. Men.

Mannen i paret, Gary (Vaugn), är fullständigt odräglig från början. Han är högljudd, full av självförtroende, ego, besserwisser, plufsig och mansgrisig. Medan kvinnan, brooke, gör allt för att vara till lags, och när hon gör slut ändå gör allt för att han ska ändra sig och satsa på deras relation.

Paret gör slut i början så det blir dålig stämning på en gång. Och det är verkligen tråkigt. Det är inte tillräckligt skruvat för att vara roligt, inte tillräckligt välskrivet och dramatiskt för att man ska känna igen sig och tycka att det är sorgligt.

Och när man inte hoppas att de ska bli ihop igen blir man ju ointresserad av intrigen också. En besvikelse.

De skamlösa - Sisela Lindblom

I ett försök att vara lite populistisk tog jag hem den omskrivna boken Skamlösa igår. Omskriven därför att den ska ligga skamlöst nära det kommersiella veckotidningsspråket och samtidigt vara en ironisk kommentar till allt vad Chicklit, nutida kommersialism och konsumtion heter.


Romanen inleds med att de två huvudpersonerna Nathalie och Tito äter lunch. de är framgångsrika och tjusiga. Nathalie fantiserar om att göra porrfilm för kvinnor och ägnar några sidor åt att måla upp en tänkbar scen som går ut på att två kvinnor i en lyxbutik iakttar hur butiksinnehavaren kvävs av ett äpple och sedan uppnår ett konsumernade och sexuellt rus när de först provar dyra kläder och sedan ligger med varandra.

Ok, det här ska tydligen vara ironiskt, en kommentar till det självupptagna och känslokalla idealet och kanske till och med en flirt med American Psycho som på ett liknande sätt blandade ytliga långa dialoger, lyxkonsumtion, sex och våld.


Men det spelar ingen roll när det ändå är precis lika dåligt och totalt oengagerande som  Tracy Quans helt oironiska
bok om att vara lyxprostituerad. Med den här haltande DN-logiken skulle vilken bok som helst kunna vara ironisk och samhällsskritisk, bara för att någon säger att den är det.


Jag vill inte läsa mer om människor som inte bryr sig om varandra och som aldrig tänker en mer djupgående eller omtänksam tanke än "vilken väska passar min image?" och "hur ska jag manipulera min omgivning?". Inte ens i Days of our Lives skulle man göra det så tråkigt att alla var manipulativa egon, de förstår att ingen skulle titta då.

Jag orkade med inledningen, bläddrade lite fram och tillbaka för att se var "attacken" på konsumtionssamhället skulle kunna vara  (jag hade tyckt att det vore roligt med ett totalt genrebyte i mitten, att Nathalie blir våldtagen av en porrskådis, hittar Jesus och bygger upp en landsomfattande kvinnojour med inriktning mot kvinnormed ett förflutet i porrindustrin), men kunde inte se någon förändring. Jag avbryter här, innan jag slösat mer tid på en "kritisk kommentar" som hade kunnat sammanfattas på ett par sidor. Jag kanske missar något väsentligt, men det är en risk jag gärna tar.

Det här är ingen svidande uppgörelse utan bara mördande tråkigt.

ISBN: 9113016598


Statistiken

Jag vet att detta låter gnälligt men jag undrar vad mina läsare tagit vägen. Ett kort tag hade jag fler och fler varje dag, uppåt 80 om dagen. Och nu är det plötsligt runt 30, lägre än det varit på ett år.

Det är jättekonstigt. Är det fel på statistiken? Var det fel på statistiken? Är Google stygga mot mig, eller skriver jag inte om lika populära böcker längre? Måste jag läsa Stieg Larsson och Camilla Läckberg nu?

Sunshine

Alex Garland och Danny Boyle har samarbetat och sockersöta Cillian Murphy spelar i en läskig Science Fiction. Kan det bli bättre? Ja, det kan det. 


I framtiden när solen börjar slockna sänds en expedition, Icarus, för att tända en bomb inuti den och ge den nytt liv så att mänskligheten kan överleva. Expeditionen misslyckas och 7 år senare skickas Icarus II ut, jordens sista chans. Men när de fångar upp signaler från den förste Icarus och lägger om kurs för att se vad som hänt dem, börjar allting krångla, skeppet skadas, luften börjar ta slut så att besättningen måste avrättas för att den ska räcka till, och dessutom har de plötsligt en ny passagerare.


Alltså lånas det från Solaris och Alien och det är tidvis riktigt spännande. Men det finns ingen riktigt spännande grundproblematik, inget filosofiskt innehåll, utan det blir mest lite SF-fluff samlat kring rymdactionscener. Karaktärerna är märkligt platta, Cillian Murphys fysiker Capa ser mest förvirrad ut och den övriga besättningen får aldrig några konturer.

Och ingen vettig människa skulle kalla jordens sista chans att rädda solen, för Icarus, det är ju att be om bekymmer. Det känns som en larvig intellektuell blinkning till det fåtal amerikaner som vet vad namnet betyder.


SPOILER (läs inte om du tänker se filmen): det framgår ganska tidigt att ingen kommer överleva äventyret, spänningsmomentet består snarare i om uppdraget kommer lyckas eller inte. Därför blir det väldigt konstigt med de moraliska spörsmålen a la "Ska vi döda Trey, så att vi andra får tillräckligt med syre att slutföra uppdraget?" och "är det rätt att döda en människa så att hela mänskligheten får leva?". De ska ju ändå dö allihop inom några dygn, det tar onekligen udden av frågorna. Och när de får in en solskadad psykopat som försöker mörda besättningen, tappar det också i spänning, speciellt efter det att uppdraget redan lyckats. Vad gör det för skillnad då om de blir mördade av ett monster eller om de dör av hetta/kyla/syrebrist några minuter senare?


Och plötsligt kommer jag ihåg att Danny Boyles tidigare filmer (Shallow Grave, Trainspotting, The Beach), visserligen var charmiga och klyftiga men tröttsamt ytliga, och att jag visserligen tyckte om Alex Garlands The Beach-bok, men att jag inte minns så mycket från 28 Days Later.


Hannibal : upptakten - Thomas Harris

Usch det här är verkligen uselt. Premisserna är lovande: Äntligen ska man få veta mer om Hannibal Lecters bakgrund, hur blev han som han blev, vem var den första han mördade och så vidare.


Boken börjar med att Hannibal föräldrar dödas och hans lillasyster blir uppäten av nazister under kriget. Han får sedan bo hos sin farbrors vackra japanska fru som lär honom allt om god smak och förfining. Men Hannibal kan inte glömma sin lillasyster och letar upp de som dödade henne och dödar i sin tur dem och äter upp valda delar.


Men hela boken är skriven som scener, direkt för (den sågade) filmen. Man får fortfarande ingen inblick i Hannibals tankevärld. Han som är så omänskligt smart och vet allt om filosofi, hur motiverar han sitt eget mördande? Och om han nu är så oerhört insiktsfull när det gäller psykologi, hur ser han på sig själv? Fanns det tecken på att han var psykopat redan innan systern dog? Man får inga svar, och boken är som en död sten.


Och det är märkligt att Thomas Harris som indirekt skryter så med sin goda smak och sina litteraturkunskaper kan släppa ifrån sig något som är lika illa skrivet som Sidney Sheldon, och lika tråkigt som en oläslig klassiker.



ISBN: 9137131117


Hannibal - Thomas Harris

Hannibal är en tunn och liksom slumpmässig historia som driver hit och dit, med en ganskla rörig grundintrig. När lammen tystnar är bra som bok och fantastisk som film, med en historia som tål att ses om hur många gånger som helst och där varje namn och symbol tycks laddad med Jungiansk symbolik. Parallellt eller liksom under historien om massmördaren Jame Gumb finns berättelsen om Clarice Starlings inträngande i det egna självet, ledd av Hannibal Lecter som är både monstret och kanibalen (Hannibal/cannibal) och lektorn, den lärde psykologen och humanisten (Lecter/lector).


I slutet av När lammen tystnar så rymmer Hannibal Lecter. När Harris då ska skriva en fortsättning har han egentligen inte så mycket att välja på när det gäller handling. Det blir en ytlig spänningshistoria om Hannibal som är på fri hot och jagad av både polis och sitt enda överlevande offer. Clarice får upp spåret på honom igen, och bindningen dem emellan är lika stark som förr. När Hannibal på slutet tillfångatar Clarice och blir hennes terapeut och vän genom att hålla henne konstant drogad med olika preparat, har berättelsen helt tappat tråden och blir till en psykedelisk tripp, som en dröm. 


Samtidigt finns det fortfarande precis tillräckligt mycket skräckel och magi för att man ska vilja läsa färdigt. Skildringen av övermänniskan Hannibal Lecter är definitivt mer fantasieggande än samtliga andra massmördarskildringar jag läst.


ISBN: 9137131222


Det hemliga namnet - Inger Edelfeldt

Lite av en mellanbok av Edelfeldt. Det är det vanliga temat, med medelålders kvinna som söker meningen med livet, inte alls olikt handlingen i Finns det liv på Mars? Helena är 46 år med en vuxen son, hon målar och småjobbar och får vardagen att gå ihop på ett ungefär, men hon längtar efter kärleken och är inte riktigt beredd att kompromissa. Hon lever också med en hemlighet, ett hemligt namn hon bar som barn, Ilona. Helena kommer nämligen från ett annat land, och hennes mamma är inte alls död som hon ofta säger, utan lever kvar där, hon och systern som Helena inte tänker på. Eller gör hon det?


En roman om identitet och ensamhet, och som vanligt skoningslöst berättat, när Helena förnedras (förnedrar sig?) med olika älskare innan hon till slut träffar någon som är snäll och hjälper henne att hitta sin bakgrund. Det är rörande och komiskt när hon beskriver sig själv som den magiska prästinnan och sedan blir chockad när hon ser bilder av sig själv med förgrämt ansikte och hennafärgat hår som vilken sur kulturtant som helst.


ISBN: 9113007327


Earth Intruders - Björk

Björk ska komma med en ny skiva i maj, Volta, och som vanligt har hon samarbetat med en mängd personer, som Antony Hegarty och Timbaland och afrikanska trummare och kommit på en ny grej att experimentera med: blås. Jag är inte alls förtjust i blåsinstrument, men på första singeln slipper man dem i alla fall.


Men Earth Intruders är precis fantasilös ändå. Den är ett samarbete med Timbaland, som inte känns sådär stekhet längre, men som ändå kunde varit en nyskapande kombination. Men det låter gammalt, precis som Björk lät förr, och det kanske vissa tycker är bra, rytmiskt och melodiöst och, med dagens mått, väldigt konventionellt. Texten är barnslig som en anonym danslåt. Sången skulle kunna varit en B-sida från Post. Björk tar i från tårna som under Sugarcubes-tiden och refrängen är inte helt olik Army of me. Och däri ligger det riktigt tråkiga, att det inte ens låter som en förstasingel, utan som något gammalt, kvarglömt och trist som hon har dammat av.


Kanske är det ett försök att ge sig in på topplistorna igen. Men för mig låter det mest som ett indiedansgolv från 1995, komplett med barnsliga hårspännen och glittersmink.


Jag blir så besviken.


Vad jag älskade - Siri Hustvedt

Detta, är, utan tvekan, en bra och ambitiös bok. Siri Hustvedt är gift med Paul Auster och skriver lika noggrant och perfektionistiskt, men med mer känsla och mindre postmoderna utsvävningar.


Boken påminner också om Nicole Krauss Kärlekens historia, med sin intellektuella judiska miljö och de medelålders män som står i centrum. För det handlar om konsthistorikern Leo och konstnären Bill som utvecklar en djup vänskap som utvidgas till deras familjer. Boken sträcker sig över 25 år och de båda männen skaffar familj, flyttar till samma hus, Bill gifter om sig, de får söner, en tragisk olycka händer, och någon spelar ett dubbelspel.


Samtidigt behandlas Bills konstverk i detalj, hans hustrus avhandling om självsvält och fetma, här finns tankar om tid och död och om lögner och samvete och nutidens fascination av våld. Det finns alltså mängder med saker att fundera vidare på och lära sig mer om om man vill. Det är välskrivet och intelligent.


Men jag saknar ett övergripande tema. Alla dessa utvikningar, alla vindlingar i historien känns slumpartade. Det är som om Hustvedt själv i slumpvis ordning blivit intresserad av olika saker och trycker in dem i boken. Det är som ett stilleben över ett päron, en miniräknare och ett billigt halsband. Det går inte att peka på delarna och säga, "aah vilken underbar helhet, vilka utsökt komponerade varianter av temat döden/kärleken/identiteten/konsten".


Det går inte att säga att detta är en fantastisk bok om vänskap och konst, för den är alltför spretig för det. Och när boken tar slut är det något otillfredställande asymmetriskt över hela handlingen. Leo har blivit alltmer ensam, men vad Hustvedt egentligen vill ha sagt med boken är oklart.  


Det hindrar inte att jag vill läsa fler böcker av henne, men det här är en bok jag såg på bokrean för 34.50:- och kände att jag nog inte vill äga


ISBN: 9113010921


Om jag kunde drömma : [en omöjlig kärlekshistoria] - Stephenie Meyer

Det här verkade så roligt, en kärlekshistoria mellan en high school flicka och en vampyr. Och moderna vampyrvänner som går i skolan och kan vara ute på dagarna, lite Anne Rice, lite Buffy the Vampire Slayer liksom.


Men det är så tråkigt! Huvudpersonen Bella är så charmlös och som jagberättare har hon ingen fantasi. När hon ska beskriva sin middag skriver hon att de åt "kött och potatis" och hela boken är präglad av samma totala frånvaro av målande beskrivningar. Precis som en typisk karaktär i en dålig ungdomsbok har hon slentrianmässiga känslor för sina föräldrar, hon har i princip ingen bakgrund, när hon i början av boken flyttar till sin pappas stad är det som om hon är nyfödd. Hon verkar inte ha haft några vänner tidigare, och definitivt inga romantiska erfarenheter, och egentligen inga intressen heller.


Så blir hon oerhört förälskad i Edward som flinar och ler ett snett underbart leende på varje sida i hela boken. Edward är vampyr och alldeles fantastisk, helt utan brister. Men han är sugen på Bellas blod, hur mycket han än avgudar henne. Alla sekvenser där han trånar och anstränger sig att stå emot henne är slarvigt förklädda bilder av ett tonårigt sexuellt uppvaknande och i spänninsväg bokens enda behållning.


Förutom möjligtvis slutet när det kommer en ond vampyr och jagar Bella och det blir lite slentrianmässig vampyr action. Gäsp gäsp.


ISBN: 91-7130-200-X


Fru Björks öden och äventyr - Jonas Gardell

Gardell kan vara tröttsam i sitt heterofamiljsförakt och hysteriskt svarta humor. Men början av fru Björks äventyr är välskriven och bittert underhållande. Vivian som är en oansenlig flicka blir utbjuden av drömmannen Börje och kan knappt tro sin lycka när det blir de två och de till och med gifter sig. Men Börje är en självisk streber som iskallt lämnar Vivian efter 17 år. Förtvivlad gifter hon om sig med herr Björk, en odräglig och stel överklassman som beter sig som om han äger henne.


Men en dag får fru Björk nog och rymmer till Italien. Och här går berättelsen utför. Italien blir inte som hon har tänkt sig och när hon kommer tillbaka inser hon att hon aldrig kommit över Börje. Hon börjar stalka hans nya familj i bästa Farligt begär-tradition och tänker en massa hämndtankar som tar upp sida efter sida.


Jag kan förstå att Gardell inte ville skriva ett lättköpt slut om att Fru Björk efter att ha blivit så illa behandlad i alla år, plötsligt skulle hitta sig själv och bli lycklig. Men att hon skulle bli halvpsykotisk och vilja köra ihjäl sig själv och Börje i en snabb bil, känns faktiskt också ganska larvigt.


ISBN: 9172637463


Joanna Newsom and the Ys Street Band EP

Ååh jag blir så glad så glad, så glad. Ys från förra året har bivit en av mina älsklingsskivor någonsin, och precis som om Joanna Newsom nu är inne i ett kreativt stim så släpper hon redan en skiva till!


En EP med tre sånger som börjar med C, och ett tokroligt namn (Ys uttalas som is på svenska), tyder på en lekfullhet och en avvikelse från Ys, som var mer av en allvarlig klassiker.


Nu är det alltså turnébandet som spelar med henne. En sång är ny, Colleen, en sång är från debuten, Clam Crab Cockle Cowrie, och en är en ny version av Cosmia från Ys.


Colleen är en charmig och pigg sång som låter keltisk och Fairport Convention, som något man skulle kunna dansa river dance till, med små roliga "hepp". Clam Crab Cockle Cowrie är lågmäld med en man som sjunger stämmor, och är egentligen inget stort avsteg från originalet. Men Cosmia är ljuvlig. Med full orkester, och mängder med instrument jag inte ens kan identifiera som ersätter stråkarna från Ys version, snirklar sig sången i krumbukter kring originalet, det är som om den är översatt till ett nytt musikaliskt språk, alla melodier och krumsprång är kvar, men förändrade, sången och texten är kvar, men låter ändå helt annorlunda. Det är hisnande bra, som den mest fantastiskt oväntade och trogna cover på samma gång. Och Cosmia som inte ens var min favorit på Ys, är kanske nu Joanna Newsoms mest genialiska infall.


Amsterdam

23526-1323526-1223526-1123526-1023526-8Amsterdam promenad

Nattvakten - Sarah Waters


Det här är kanske den mest ambitiösa av Waters romaner, men det hjälps inte. Minutiöst researchad och urtråkig som en blandning av gammal journalfilm och vardagsdrama i stil med Coronation Street.


Det börjar i efterkrigstidens England 1947 med i vanlig ordning ett tretal lesbiska kvinnor, en kvinna som har en deprimerande affär med en gift man, och hennes bror. Alla känner sig rotlösa, fråntagna något.


Sedan snurras berättelsen tillbaka några år och man får veta mer om vad som ligger bakom allt. Och sen snurras allt tillbaka ytterligare, till 1941, där man får veta hur allt började.


Så det är ett intressant upplägg, men det är totalt oengagerande. Enda anledningen till att jag läste vidare var att jag tyckt så mycket om Waters andra böcker och att jag hela tiden hoppades på att historien skulle vända och att jag skulle komma in i den.


Men den evighetslånga 1947-sekvensen blir ju tråkig eftersom man vet för lite och det händer för lite (Waters sa själv i en intervju att hon var rädd att ingen skulle komma igenom den). När man väl börjar få veta bakgrunderna är man redan för trött på karaktärerna som bara flyter ihop med varandra.


Det är för många personer och intensiteten i Waters andra böcker som mycket berodde på karismatiska första personsberättare, försvinner helt när allt ska berättas i tredje person. Det blir en massa intetsägande dialog om te och ransoneringskuponger, och en del frossande i äckel (en av kvinnorna arbetar som ambulansförare och det är mycket beskrivningar av bombade likdelar och sargade familjer). Man får en känsla av att det hela ska vara lite småputtrigt med mycket igenkänning för de som var med.


Tiden som sådan är gråare och torftigare än det 1800-tal Waters brukar beskriva och det finns ingen stark historia som för berättelsen framåt. Men jag har ju inte direkt läst Waters för hennes trovärdiga och nyanserade personskildringar så när det ska handla bara om psykologi och människors sinnesstämningar i stället för bedrägerier och dekadens, så håller det helt enkelt inte. Så går den ju också baklänges i stället.

Boken har fått priser och fina recensioner men nej, jag kan inte rekommendera den om man inte är oerhört intresserad av andra världskriget. Blitzen, blä.



ISBN: 9127114406



Mörkt vatten - Joyce Carol Oates

Ja jag har läst ännu en bok av Oates! Recensionen ligger på dagensbok.com.

ISBN: 9100112860