Afraid of Me - Marianne Nowottny

När Marianne Nowottny var 16 stängde hon in sig i en källare och gjorde underliga ljud med röst och en massa annat. Rösten är mörk och hon sjunger oefterhärmligt. Musiken är avant-garde, som konstmusik, eller spoken word, men egentligen inte heller möjlig att jämföra med något annat. Skivan är svår att få tag på men man kan provlyssna på Amazon.
Melodierna är svåra att ens känna igen (en vän tyckte att det påminner om svår jazz), och det är långt ifrån harmlös bakgrundsmusik.
Men Nowottny har DET, och hon är fascinerande.

Be My Baby - Vanessa Paradis

Nick Hornby skrev i sin 31 Songs om att det finns vissa sånger man blir beroende av, trots att de "bara" är ovanligt bra popsånger. Be My Baby känns lite så. Man blir glad, man sjunger med. Jag vill ha ett liv där den passar som soundtrack.

Urge for Going - Joni Mitchell

Urge for Going var ursprungligen en B-sida på en singel, och har inte funnits på CD förrän den kom med på en av Joni Mitchells samlingsskivor, Hits, 1996. Det är inte hennes bästa sång på något sätt. Men det är trevligt att få höra hennes flickröst i en "ny" sång. Jag vet inte någon annan artist vars sångröst och sångstil förändrats så mycket genom åren. Från fint flickig och folksångig till mörkaste jazzrösten framför storband.

Anna Domino - Anna Domino

Nu har jag hittat en sång på Feists skiva som jag verkligen tycker om, Leisure Suite, som påminner mig om tidiga Beth Orton.
Och ännu mer om Anna Domino. En artist jag bara känner till för att en av min pappas vänner tog fram en vinylskiva för tio år sen och rekommenderade den till mitt blandband. Skivan kom 1986, och låter förvånansvärt modern fortfarande. Tillbakalutat, lite jazzigt och coolt, känns den nästan som en tidig aning om trip-hopen. Första låten Rythm, borde räknas som en klassiker.
Många år senare bildade hon bandet Snakefarm som gjorde en skiva med oigenkännliga covers på en mängd amerikanska örhängen, som Tom Dooley och Rising Sun. Trots att melodierna i många fall knappt går att identifiera som orginalens, är skivan oerhört melodiös, en typisk platta att ta fram när det är fest: Lyssna, man kan knappt känna igen att det är Frankie and Johnny, men man vill verkligen dansa till den!
Men även om Snakefarm var ett intressant projekt, är det den självbetitlade debuten som är den verkliga ädelstenen.

Kate & Anna McGarrigle - Kate & Anna McGarrigle

Jag vet. Jag sa att jag aldrig skulle skriva om Martha Wainwrights mamma och moster, men sen läste jag en intervju där Martha pratade om sin mammas sång Go Leave, och då kunde jag inte låta bli att lyssna.
Sången kommer från det självbetitlade albumet från 1975. Den kändaste sången därifrån är Heart Like a Wheel, som senare tolkats av Linda Ronstadt och The Corrs (!). Läser man texten blir det uppenbart hur mycket Rufus och Martha inspirerats av sin barndoms sånger.
And it's only love, and it's only love / That can wreck a human being and turn him inside out går refrängen, och det kunde lika gärna ha varit Martha som skrivit det. Det är enkelt, på gränsen till den hemmagjorda poesi man ser i dagstidningarnas insändarsidor för ungdom. Ändå blir det aldrig just så enkelt. Det är som en trubbig kniv som ändå lyckas träffa nerven varje gång. Det är komiskt att jag först trodde att det skulle vara samma sång som Paul McCartneys Let Me Roll It, där texten hurtigt går I can’t tell you how I feel / My heart is like a wheel / Let me roll it / Let me roll it to you.
I Heart Like a Wheel sjunger systrarna i versenSome say a heart is just like a wheel / When you bend it, you can't mend it , och det är nog bara ett hjärta av sten som inte känner igen sig. (Jag tänker tacksamt på hjulen i min cykel som blev böjda under en trettonhelg, men som gick att räta ut. Deta kostade bara strax över 100 kronor och var klart på några dagar) Systrarna sjunger vackert i stämmor, och har man hört Joan Baez och tidiga Joni Mitchell kan man tänka sig ungefär hur det låter.
Go Leave då? Jo, här sjunger kate ensam med gitarr. Och även om texten i Heart Like a Wheel är sorglig, kommer stämningen i sången aldrig i närheten av den totala smärta som finns i Go Leave. I intervjun sa Martha att man kan höra tårar falla på gitarren, och när jag lyssnar noga och med hörlurar tror jag att hon menade det bokstavligt. Mot slutet drar Kate nästan efter andan som för att kväva gråten. Jag får nog återge texten i sin helhet:

Go, leave
She's better than me
Or at least she is stronger
She will make it last longer
That's nice for you


Go, leave
Don't come back
No more am I for the taking
But I can't say that my heart's not aching
It's breaking in two


I remember days when we laughed a lot
Those that weren't so good I soon forgot
We could sit and talk till words
Were coming out our ears
Not just for days or weeks or months
But it's been years
Now here they come
Here they come here come my tears


So go, leave
You said goodbye
But could it be that you are stalling
Hearts have a way of calling
When they've been true

Jag är förvånad att det inte gjorts mängder med covers på den.


Stop - Sam Brown

Jag känner inte till någon mer sång av Sam Brown. Min gissning är att jag inte skulle tycka om någon annan sång.
Men Stop är en sång jag aldrig kommer att tröttna på. Den känns 80-tal, och egentligen tycker jag att sångstilen känns omodern och svulstig, för att inte tala om arrangemanget, och det hemska solot i mitten.
Ändå är det så fantastiskt bra. Man vill bara sjunga med: Time after time I've tried to walk away / but it's not that easy when your soul is torn in two / so I just resign myself to it every day / now all I can do is to leave it up to you.
Nej det är inte Joni Mitchell bra, men det är ändå igenkänningsfaktor så det räcker.
Förra året gjorde Ane Brun en cover, som är precis sådär underproducerad, långsam och ljuvlig som jag hoppades att den skulle vara. En version man kan stå för.
Men orginalet är också beroendeframkallande, trots att det innehåller så mycket jag i vanliga fall avskyr. Det är väl ett gott betyg om något.

Solex

Myten är så här: Solex består av en holländsk kvinna som ägde en skivaffär. Vissa skivor blev aldrig sålda. Då bestämde sig Solex för att lyssna på allihop och hitta i alla fall en bra grej på varje skiva, och sen göra musik av det.
Sen gjorde Solex skivor som bara består av samplingar och röst.
Det här kanske inte är riktigt sant, men det gör inget. Det är en fin historia och jag har alltid varit mer intresserad av musik än människorna som gör den.
Solex låter annorlunda nästan allt jag hört, möjligtvis blir jag påmind om Ladytron. Det är roliga ljud, korta låtar, lustiga tempoväxlingar. Oftast blir man hemskt danssugen. Jag kan drömma om att ha en klubbkväll där det bara spelas Solex. Not a Hoot! är en fantastisk uppigande vitaminkick. Solex All Licketysplit är en annan. Men nästan allt jag hört av Solex är bra.
Solex sida kan man lyssna på nya låtar.

Let it Die - Feist

Leslie Feist har blivit populär nyligen och eftersom hon är kanadensare, och kvinna, ser man hennes namn i samband med Martha Wainwrights då och då.
Såklart blev jag nyfiken, men o så besviken. Feists skiva är inte alls dålig. Här finns trallvänliga melodier, och ett sound som är sådär alternativt att det känns finkulturellt, men ändå tillräckligt tillgänglig för att få spelas på ZTV och vara med i Lacostes nya parfymreklam.
Och jag tycker verkligen om kvinnliga singer-songwriters. Så mycket att jag köpt en mängd skivor av alternativa och relativt okända kvinnor bara för att jag läst att de påminner om någon annan kvinnlig artist jag avgudar. Jag går alltså i den fälla jag föraktar, och jämställer vitt skilda artister bara för att de har kvinnliga röster och ett "kvinnligt uttryck", vad nu det skulle vara.
Men precis som att det finns en massa män som låter likadant, finns det kvinnor som låter ganska snarlika. Shannon Wright och Nina Nastasia är ganska lika. Julie Doiron låter visserligen som Cat Power, men är oändligt mycket tråkigare. Sarah White gjorde en trevlig skiva, men är ingenting jag tagit fram igen efter att de första veckornas entusiasm lade sig. Edith Frost gjorde en fin och långsam och ganska tråkig debutskiva, och de följande har jag inte ens orkat lyssna in mig på.
Feist har gjort något som påminner om samtliga ovan, men kanske lite "hittigare". Mushaboom är en poppärla, och de sorgliga sångerna är fina på ett lagom oengagerande sätt, och allt känns lite för lättsamt, lite för anonymt. Texterna är ok, inte pinsamma, men inte heller så att man gömmer dem i hjärtat: Don't you wish that we could forget that kiss / And see this for what it is / That we're not in love

Kanske ångrar jag mig. Kanske kommer Let it Die att bli en favorit 2005. Då ska jag skriva om det.
Men just nu leder Martha Wainwright.
Förresten släpps hennes skiva i Sverige den 26:e oktober, med tre bonusspår. Rufus sjunger på ett.

Cinder - Dirty Three

Första gången jag hörde Dirty Three var på Cat powers skiva Moon Pix, där två tredjedelar av bandet spelade. Tredje medlemmen hörde jag som violonist på Nick Caves skivor. Det är Warren Ellis, och han lyckas få fiolen att låta som en mänsklig röst. Den låter aldrig tillrättalagd eller Hollywood. Den kvider och grälar och gråter och berättar hemliga historier. Dessutom spelar Ellis på bästa låten på Cat Powers You Are Free: Werewolf. Varje gång jag sätter på den tystnar alla med runda ögon, och jag tror till och med någon beskrev det som en stor händelse att ha fått höra den.
Dirty Three har alltså tre medlemmar och de gör instrumental musik. Det låter kanske tråkigt, men är det inte. Det är passionerat, fiolen är mer känslosam än majoriteten av sångare i världen. Varje spår bygger upp spänningar som ofta slutar i fantastiska crescendon.
Nu har de gjort en ny skiva som heter Cinder, och Cat Power är med och sjunger (enligt recenscioner är det första gången det finns sång på en Dirty Three skiva, men där är jag inte riktigt säker, jag minns en nedtonad mansröst sen tidigare) på en sång hon har skrivit ihop med de smutsiga tre: Great Waves. 
En bagatell tyckte jag först, men den växer, som en våg som närmar sig stranden. Dirty Three har aldrig varit melodiska på det sättet att melodierna sätter sig i huvudet och gnolas i duschen. Det är inte heller poängen. Att lyssna på dem är mer som en upptäcktsfärd in i ett ljudlandskap där man får fantisera fram sina egna filmiska bilder.
Att Cat Power medverkar på Cinder är kanske inte ens särskilt viktigt. Cinder är en upplevelse i sig. Ocean Songs och Horse Stories är också bra.
Gå till deras skivbolag
Touch and Go för att lyssna och se videon med Cat Power.

The Greatest - Cat Power

Fantastiska nyheter! Cat Powers nya skiva har fått ett release datum. Den 24 januari kommer The Greatest, och man kan lyssna på titelsången redan nu: The Greatest. Det kommer vara kända Memphis musiker och att döma av provet, har Chan Marshall (cat Powers enda medlem) hittat ett nytt uttryck ännu en gång. På de tidiga skivorna var det medlemmar av Sonic Youth som backade upp rockigt och aggressivt. På Moon Pix var det Dirty Three som spelade stämningsfullt, tyst, och med en märklig blandning av minsta och mesta ansträngning, sparsmakat och intensivt. (Och missa inte att Marshall sjunger på Dirty Threes nya skiva Cinder). På The Covers Record var det nästan bara Marshall själv som spelade enkelt och tillbakadraget på gitarr och piano. Och 2003 års You Are Free producerades och spelades av Foo Fighters Dave Grohl, som skapade en mer driven och melodiös ljudbild med trummor och refränger.
Och nu, nu låter det nytt igen. Någon på Cat Powers mailinglista tyckte att det var för mycket instrument, att kören låter som att den hör hemma i Las Vegas. Men nej, jag tycker att det låter ljuvligt. Det känns precis så lo-fi, så vackert och så mycket Cat Power det bara kan, med en av världens känsligaste, mest unika röster, utan att vara en upprepning av något hon har gjort tidigare.
Läs mer på Matador, hennes skivbolag.

Harold Pinter

Idag fick Harold Pinter nobelpriset i litteratur. Det känns lite surt och okunnigt att säga det, men nej det ringde ingen klocka när jag hörde namnet.
Det kanske är grinigt och populistiskt. Men jag hade verkligen velat att Joyce Carol Oates vann någon gång. Eller är hon för produktiv? För kvinnlig?

Proxima Estacion: Esperanza - Manu Chao

Det finns massor man kan skriva om Manu Chao, som har med politik och droger och multikulturalitet att göra. Men ibland vill man bara höra musiken. För att den är underbar och pigg, och för att det känns som att man firar något. Och för att det känns som att man är på väg på ett tåg någonstans i världen utan att veta var man ska sova. Och en alldeles oväntad farbror har satt på en billig och skrapad radio med musik som gör att man vill dansa fram och tillbaka i vagnens korridorer.
Men det räcker också att titta ut genom fönstret och stampa takten.
Me gustas tu.

Handwriting - Khonnor

Jag vet inte så mycket om Khonnor. Jag tror att han är amerikan, att han är 17 år, att han är ett underbarn.
Första gången jag hörde Handwriting trodde jag att högtalarna var trasiga, det sprakar och knastrar, men inne i det där trasiga finns det hjärtskärande melodier och sång.
En period lyssnade jag på My Bloody Valentine, som också har en oförglömlig ljudbild, som om de rockade innanför ett galler av distortion.
Khonnor gör något liknande men utan den aggressiva rockigheten. Där My Bloody Valentine manglar gitarrer gör Khonnor elctronica. Och när de första brusigaste sångerna gått förbi är det som att skivan når en klarhet där, som om dimman lättar. När Screen Love, Space, and the Time Man kommer, är knastret bara där som en krydda, som om det behövs bara för att hindra sången att bli alltför vacker.
Sången kom på radio en sen kväll när jag åkte bil på landet, vi körde på en kanin som klarade sig, och jag kommer för alltid att förknippa Khonnors "I've seen Stars"- början på sången med den stjärnklara färden genom skogen.

Une saison volée - Francoiz Breut

Idag blev jag förvånad när jag gick in på veckans skivor på Aftonbladet. Där fanns nämligen en ny skiva av Francoiz Breut. Dels visste jag inte att hon kommit med en ny skiva, dels trodde jag aldrig att hon skulle bli så känd att Aftonbladet tog upp henne.
Jag har hennes två tidigare skivor på import, och känner egentligen bara till henne för att hon distribueras av det skivbolag delar av Cocteau Twins startade efter att de splittrades:
Bella union. Det var längesen jag lyssnade på henne, men skulle jag göra en blandskiva till någon jag vill visa underbar och okänd musik, skulle hon definitvt vara med.
Breut sjunger på franska, och påminner inte om någon annan musik jag har. Hennes röst är intensiv, arrangemangen suggestiva, mörka. Om Portishead vore franska och inspirerade av chansons i stället för hip-hop skulle de kanske låta så här. Om det var en film skulle det kunna vara David Lynch, eller vackra slitna fransoser som vandrar längs regniga kullerstensgator.
Den nya skivan verkar gå i samma stil. Och det verkar mycket lovande.

Push the Button - Sugababes

Så har Sugababes släppt en ny singel igen, och ska komme med sin fjärde skiva snart.
Första skivan var bra, med tjejgruppspop, långt mer orginell än Spice Girls. Bra refränger, spännande röster.
Sen slutade Siobhan Donaghy.
Sugababes gjorde Freak Like Me, en av de bästa singlarna någonsin enligt mig. Men efter det har de blivit precis lika tuggumidoftande som sina konkurrenter. Three, deras tredje skiva, hade inte en enda sång att minnas (helt ärligt minns jag inte någon titel nu, trots att jag köpte skivan).
Nya Push the Button låter ungefär lika slätstruken. De höjer sig fortfarande något över genomsnittet, men det där brittiska och udda känns förlorat.
Däremot släppte Siobhan Donaghy en egen sorgligt förbigången och underskattad skiva efter uppbrottet: Revolution in Me, som förmodligen är den bästa kommersiella pop-skiva jag någonsin hört. Varenda låt är melodiös och påminner om Sugababes bästa stunder, med spännande arrangemang, och Donaghys röst är unik. Mogen och inte lik någon annan. Till och med texterna är värda att lyssna på.
Så den som funderar på att köpa Sugababes nya borde överväga Revolution in Me i stället.

Det ryktas om att Donaghy ska skriva kontrakt med nytt skivbolag nu och nästa skiva ska redan vara färdig. Hoppas att hon får den publicitet och det erkännande hon förtjänar den här gången.


Vera Drake

Hemligheter och lögner är en en av mina favoritfilmer. När jag var yngre var Naken min favoritfilm. Nu har Mike Leigh gjort en ny film som berör.
Om 50-talet, om klassfrågan, om abortfrågan. Någonstans finns det också en fråga om skuld, filmen påminner starkt om Dancer in the Dark, som också rör sig kring en märkligt godhjärtad och oskuldsfull kvinna, som döms av ett samhälle mycket hårdare än hon själv.
Igen frågar jag mig lite vad sensmoralen är. Det är inte likt mig att vara så kritisk mot filmer jag tycker om. Det här med sensmoral är kanske bara ett tillfälligt intresse.
Lars von Trier har fått kritik för att han i flera filmer offrar sina godhjärtade kvinnor, gör dem till martyrer. Är det en religiös fråga, kanske en feministisk fråga? I Vera Drake är ju också själva problematiken abortfrågan, en klassisk fråga i sammanhang av kvinnans villkor. Vad betyder det då att kvinnan som förkroppsligar begreppet fri abort, i slutändan offras? Är det ett entydigt inlägg för fri abort? Eller snarare en problematisering?
Vera Drake utför olagliga aborter, och när hennes son får reda på det tar han avstånd från sin mor. Trots att man i tidigare scener sett honom diskutera taktik för att få kvinnor i säng genom att ge dem franska nylonstrumpor. Dubbelmoral.
Eftersom vi idag har fri abort, både i England och i Sverige, kan man undra vad det är för slags debatt som skapas när man propagerar för något som sedan länge är genomfört. Är det motrörelsen som ska stävjas då? Jag måste nog fundera vidare.
Det viktigaste är kanske ändå att det är en film att tänka på, att det är så välspelat, och så långt från Hollywoods glamor.

Kalle och chokladfabriken

Kalle och chokladfabriken är en charmig film där Johnny Depp påminner om Michael Jackson, och miljöerna är sådär fantasifulla som de bara kan bli i Tim Burtons filmer. (Fast jag gillade Lemony Snicket filmen också i och för sig).
Det tråkiga är att de har lagt till en sensmoral som inte finns i boken: att FAMILJEN är viktigare än alla pengar och allt godis i världen, och det är först i en lycklig familj man uppnår en inre tillfredsställelse.
Ok, det är ganska sympatiskt, men är det verkligen nödvändigt? Finns det någon som inte skulle skriva under på detta? Och finns det barn som verkligen behöver informeras om att det är värre att förlora sina föräldrar än att avstå från en chokladkaka? Är det inte ganska självklart att det är kärlek och inte pengar som är viktigt, och vem tjänar på att förmedla detta budskap?
Kanske är jag cynisk. Kanske är det bara i amerikansk film barn kan lära sig dessa sanningar.
Oompa loompierna är jätteroliga. Kanske saknar jag lite av godiset från boken. Var det inte liksom mer godis, mer magiskt godis?
Kanske skulle jag hellre ha förundrats av osynliga chokladkakor än av synliga moralkakor.

Moleskine

Jag märker att jag skriver en hel del om saker som finns att köpa. Kanske mer än min ursprungliga plan att skriva om musik och böcker. Men det finns tid för det med.
Nu har jag varit på bokmässa och där fanns det Moleskine, jättefina anteckningsböcker, som ska ha använts av litteraturens och konsens stora namn.
En fantastisk försäljare lyckades få mig att känna att det var värda sina pris, trots att de kostar ungefär tio gånger så mycket som vanliga block. Och så fanns det såklart en massa varianter, och till och med hemarkiv i miniatyr att stoppa i handväskan.
Jag ska inte låta mer som en försäljare, men man kan titta på
http://www.moleskine.co.uk/

PS.
Ylva, du har rätt, Marthas mamma Kate sjöng ihop med sin syster Anna. De är kanadensare, en del sånger är på franska.
Annas dotter Lily körar dessutom med kusin Martha. Fint.