Bråttom bråttom

I perioder är det väldigt mycket med jobbet och med annat. Så mycket att jag inte hunnit kolla varken hotmailen eller jobbmailen, eller statistiken på denna blogg som jag följer så ivrigt...

Det betyder inte att jag inte läser, eller att jag inte lyssnar på musik. Men jag hinner inte skriva om det. Jag hoppas på en uppryckning. Snart.

Stinas möten - Stina Lundberg Dabrowski

dagensbok.com igen.
ISBN: 9164201848

Smuts - Katarina Wennstam

Jag brukar alltid läsa klart böcker jag börjat på. Speciellt om jag sett fram emot dem och är nyfiken på dem. Jag kan läsa klart det som är tråkigt och dåligt och ologiskt, nästan som av tvång.


Men nu, för första gången på länge, känner jag att jag bara inte har någon lust att läsa vidare.


Katarina Wennstam är kriminaljournalist och har tidigare gett ut Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman. Välskrivna debattböcker med en skoningslös undersökning av diskrepansen mellan det vi säger är våldtäkt (allt som händer efter att tjejen sagt nej) och det som verkligen och av domstol anses vara våldtäkt (våldsamt samlag mellan två nyktra främlingar, varav mannen måste vara psykiskt sjuk och kvinnan ordentlig, helst småbarnsmor). Det är böcker som lade sig djupt i minnet och där finns en mängd argument jag alltid drar upp så fort man pratar feminism och kvinnosyn.


Så när hon nu ger ut en skönlitterär bok om en advokat som också är torsk är jag nyfiken. Det börjar med en "spännande" prolog, där huvudpersonen i ett officiellt sammanhang, känner igen och blir igenkänd av en prostituerad kvinna.


Sen kommer det kapitel berättade ur de olika familjemedlemmarnas perspektiv, pappa torsken, mamma snälling, och brådmogna dottern som super, hånglar och skickar SMS. Pappa torsk agerar advokat och ondgör sig över invandrares kvinnosyn utan att göra minsta koppling till sin egen.


Och det är sådär fullständigt slentrianmässig, urtråkig svensk "spänning", med klyschiga människor, ett språk helt befriat från poesi och litterära ambitioner, vardagliga oviktiga detaljer ("hon lyckades inte bita av en sena i en bit parmaskinka"), vardagsmiljöer i ett gråmulet Sverige. Förmodligen ska det vara naturalistiskt och det är inte ens spännande. Jag kan redan gissa att mannen kommer gräva sig allt djupare ner i sin egen grav genom att gå till allt fler prostituerade, medan mamman anar oråd. Sen kommer det att bränna till och han blir avslöjad. Eller också blir han aldrig det, men han får sig en rejäl tankeställare i alla fall.


Om man läser en skrivarbok, en bok om att lära sig skriva skönlitterärt, så står det alltid att man ska börja sin berättelse med något spännande, och så ska det vara många konflikter, mellan personer och inom personer. Och man ska inte krångla till det, man ska hålla sig till sånt man känner till, miljöer och situationer man känner till och man ska inte krångla till språket i onödan.


Men då får man sånt här: Karaktärer som sitter och kallpratar i kafeterian och biter i sin sega parmaskinka. Och det är skittråkigt. Det ger precis ingenting. Och ja, jag vet att det är omoraliskt att köpa sex. Speciellt om man är gift och har barn. Slipper jag läsa boken nu?

ISBN: 91-0-010933-9


The Squid and the Whale

Jag minns den ljuva tiden,
jag minns den som i går,
då oskulden och friden
tätt följde mina spår´


"Pojkarne" av Anna Maria Lenngren talar nostalgiskt om en ljuv barndom fri från laster och bekymmer. Och The Squid and the Whale, börjar, om än inte idylliskt, så i alla fall fridfullt. Familjen Berkman, mamma och pappa och två söner, sitter samlad kring middagsbordet och det mest dramatiska som händer är att lillebror stoppar in en nöt i näsan och sedan lugnt tar ut den när han blir tillsagd. Allt i ett långsamt tragikomiskt tempo och ett gråmulet 80-tal. Stilen är typiskt alternativt amerikansk, som Sideways och The Royal Tenenbaums utan den stilmässiga bravadon.


Men snart informeras pojkarna om att föräldrarna ska skiljas, och pappan i familjen har redan, i smyg, hunnit köpa ett nytt hus. Nu ska det bli demokratiskt delad vårdnad, till och med katten ska fördelas rättvist. Men som det står på affischen: "Joint custody sucks" och så fort den mogna polityren skavts av (pappans hus är billigt och sjaskigt och pappan kan inte laga mat, mamman visar sig ha haft flertalet långvariga älskare) tvingas pojkarna att välja sida.


16-åriga Walt tar pappans parti och förfäktar alla hans litterära åsikter utan att egentligen själv någonsin läsa en bok. När han får sin första flickvän, blir han övertalad av sin pappa att göra slut för att kunna ligga med snyggare och framför allt fler tjejer. Lillebror Frank trivs bäst hos sin mamma i sitt gamla hem och försvarar hennes affärer med att hon har mått dåligt. Samtidigt börjar han dricka öl på kvällarna och medan han själv börjar upptäcka sin sexualitet blir han psykologiskt alltför indragen i sina föräldrars vuxna sexliv. I stället för att som sin bror söka sig till jämnåriga flickor börjar han bete sig underligt, provar sin pappas kondomer och smetar sperma över böckerna i skolbiblioteket.


Oskulden och friden är långt borta.


Det är ett skilsmässodrama ur barnens perspektiv. Pappan är en grov karikatyr av en självisk man, oförmögen att tänka på någon annan än sig själv. Mamman är mjukare, mer undanglidande. Det är en modern Kramer mot Kramer utan försonande sentimentalitet. En bruten familj som bara rundas av med  deadpan humor och lysande dialog.


Bläckfisken och valen är två stora skrämmande djur på ett museum, som bara går att smälta och avvärja genom att prata om dem. Men trots att mamman och papppan pratar och pratar om sig själva och sina egna behov, blir allting bara mer och mer otäckt.


En välgjord film som inte är öppet känslosam utan stillsamt humoristisk och lätt absurd. Inte tårdrypande sorglig men inte iskallt ironisk heller.


Joyce Carol Oates: Samtal med Stig Björkman - Stig Björkman

Att börja läsa Joyce Carol Oates är som att dyka ner i ett oändligt hav. Det är som om hon skriver snabbare än vad någon människa kan läsa. Det är romanerna, det är 400 noveller, det är kortromanerna, det är böckerna hon skriver under sina två pseudonymer, det är ungdomsböcker, diktsamlingar, teaterpjäser, essäer. Gå in på ett bibliotek och titta efter henne och tänk på att det ändå är långt ifrån allt som är översatt.


Hon skriver varje dag, vardagar och helger, och när hon inte skriver tänker hon på det hon skriver. 


Läser man på baksidorna på böckerna blir man inte lockad. Det verkar ofta dystert, människor på samhällets utkant, trailer trash, olycklig överklass, USA och medborgarrätt, våld och osympatiska huvudpersoner. Men när man läser böckerna är de intensiva, drömska, som svarta virvlar som suger in och ner läsaren i människans allra mörkaste sidor.


I samtalen med Stig Björkman, som verkar ha bedrivits brevledes och per fax, redovisas Oates och Björkmans tankar om hennes böcker, som i långa essäer. Vissa kapitel fokuserar kring en bok, andra kryssar mellan titlar för att belysa något enskilt fenomen. Precis i början finns en mer traditionelle intervju där Oates berättar om sin upväxt, med enkla föräldrar som avslutade sin skolgång tidigt, och hennes man som hon träffade som ung på universitetet och gifte sig med efter en kort romantisk uppvaktning.


Det är omöjligt att förstå att denna kvinna kan veta så mycket om alla samhällsklasser och alla slags destruktiva relationer. I bok efter bok skriver Oates om den unga vackra labila kvinnan som oemotståndligt dras till den mörka, intelligenta och våldsamma mannen. Ändå ger hon inte sken av att själv vara eller ha varit den kvinnan. Just detta tar inte Björkman upp, böckerna relateras bara ibland till Oates eget liv, som till "Jag ska ta dig dit" som enligt Oates är delvis självbiografisk, om en namnlös kvinna som förälskar sig handlöst i en svart och självisk, nästan ond, man, och också har en komplicerad relation med sin far. Ändå säger Oates att varken förälskelsen eller fadersgestalten är sanna, och man undrar vad hon undanhåller.


För trots att man läser hela boken får man inget grepp om Oates. Hon undflyr en, visar upp ett ansikte som verkar mindre trovärdigt än karaktärerna i hennes egna romaner. Eller också ställer Björkman för fega frågor. Det blir som att både Oates och Björkman diskuterar en helt utomstående författare, en tredje person som inte är närvarande.


Alla de frågor som väcks av Oates romaner förblir obesvarade, vad anser hon om manligt och kvinnligt, var, exakt, står hon politiskt, tror hon på människans godhet, eller på att bejaka sina instinkter? Trots det intellektuella djupet i samtalen, de många belysande citaten av litteraturens stora män och kvinnor, blir det ändå ytligt och allmängiltigt. Medan så mycket av förebilderna är abstrakta, får man aldrig veta mycket om den konkreta inspirationen. Åh, jag läste en rubrik i en tidning säger Oates, min mor blev bortlämnad av min mormor och i min släkt har många dött av våld. Och ändå kan jag undra vad det är som driver henne att fördjupa sig i dessa kvardröjande känslor från främlingar och gamla generationer.


Samtidigt är det lite skönt att inte få lära känna Oates, att hon är precis lika främmande som alltid.


Och trots att jag tycker att varannan bok jäg läser är Oates, märker jag att jag bara läst en bråkdel.

ISBN: 915010523X


Gratistidningskriget

Varje morgon 06.55 kommer jag fram till Drottningtorget i Göteborg. Då har jag 5 minuter på mig att ta mig in i Centralhuset, gå igenom 3 sektioner och hoppa på min buss som avgår 07.00. Ibland är jag inte framme förrän 06.57. Då har man inga marginaler. Man måste småspringa hela vägen, det får inte slå om till rött när man ska över gatan och det får inte vara för halt på träbron över kanalen.

Fast man ännu inte är riktigt vaken måste man med total koncentration ta sig förbi alla dessa hinder. Men det värsta är tidningsutdelarna. 06.57 står det flera representanter för City-nytt och .SE och försöker dela ut gratistidningar till en när man springer förbi. Det är nästan så att de ställer sig i vägen och man måste le och säga nej tack och göra avvärjande gester, fast man egentligen mest vill ignorera dem. De står på spårvagnsidan av torget, på mitten av torget, närmast trafikljusen och vid ingången till Centralen. Och det verkar som att de kommer att vara där alltid och inte bara i någon reklamperiod som jag från början hoppades.

Inuti Centralhuset ligger det stora buntar av Metro, det är väl det de försöker konkurrera med. Men det tråkiga är att alla tre av dessa gratistidningar är usla. Korta och ytliga "artiklar" insprängda bland annonserna och efter att man läst ut en tidning har man inte blivit ett dugg klokare.

På Y-fronten intet nytt - Peter Eriksson

Peter Eriksson är feminist. Han ställer roliga frågor som "Varför är de flesta män mer rädda för bögar än för att råka ut för en trafikolycka?" och förklarar varför män beter sig som de gör. Och nej det handlar inte om larviga biologiska förklaringar som att "Det beror på att på stenåldern var männen ute och jagade och kvinnorna plockade bär". Det är mer rimliga förklaringar som uppfostran och kultur och strukturer i samhället.

Det är inget fel på det här och om man aldrig reflekterat över varför det är skillnad på män och kvinnor i världens mest jämställda land kan boken säkert vara nyttig. Har man däremot redan läst något om det innan, kan jag rekommendera Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enk. Det är en riktigt ögonöppnare, med aha-upplevelser i nästan vartenda kapitel.

Men Peter Eriksson är kanske aningens mer lättillgänglig.

ISBN: 91-7588-701-0

Det stulna hjärtat - Lauren Kelly

Detta är Joyce Carol Oates andra bok som Lauren Kelly och den påminner starkt om den första.

Återigen står en ung vacker och skör kvinna i centrum som plågas av demoner av sin far och dras till sin "farbror" som behandlar henne grymt. Samtidigt funderar hon mycket på flickan Lilac, hennes klasskamrat som försvann när de var 11 år. Här finns mord och pedofili och ett stulet härta av glas, försvunnet från faderns sjukbädd.

Men även om språket som vanligt är vida överlägset den genomsnittliga deckaren, är detta något av en mellanbok. Oates faller in i sina mest slentrianmässiga vändningar och Merilee är en viljelös syntes av alla Oates gamla hjältinnor.

ISBN: 9146216642

Casino Royale

Hmmm, jag är kluven.

Bond är inte blond, han ska inte mörda människor på ett våldsamt och realistiskt sätt, och han ska inte göra larviga saker som att säga "du har rivit alla mina murar" till någon han känt ett par dagar. Och det ska spelas Bond-musik omkring honom.

Men det här är ganska okej ändå. Mindre tillkrånglad intrig än vanligt (om än trist realistiskt, boven är småsympatisk och vill inte ens ha världsherravälde). Modigt att börja om berättelsen och ändra på genren i
Casino Royale, men om man ska vara objektiv finns det bättre actionfilmer. Mission Impossible 3 till exempel.

Be Good, or Be Gone - Fionn Regan

Det här är, faktiskt, en unik musikvideo. Det var längesen. Men egentligen är det mest ljudet som är modigt.

Tag mig, tag mig med dig - Lauren Kelly

Lara Quade ser ut som en svarthårig docka på lite håll. Kommer man nära ser man att hennes ansikte och kropp är täckta av små ärr. Kommer man ännu närmare märker man de psykiska ärr hon lever med efter en våldsam uppväxt och en labil mor.


Lara får en konsertbiljett anonymt skickad till sitt arbete och när hon går på konserten hamnar hon bredvid Zedrick Dewe, mörk, ovårdad och burdus. Oförklarligt dras hon till honom och bjuder in honom till sitt hem, där den tillfälliga ömheten byts mot ursinne och våld. Ändå fortsätter hennes fascination av Zedrick, han skrämmer henne samtidigt som hon dras till honom, och hon tvingas konfrontera sitt förflutna.


Och ja, detta är naturligtvis ännu en pseudonym för Joyce Carol Oates. Här finns det för henne karakteristiska spelet med identiteter, kontrasten mellan Laras städade liv som forskarassistent och toppelev och den ovårdade Zedrick, och samtidigt mörkret som förenar dem. Den kluvna identiteten och tvillingsjälarna ligger inte långt från Rosamond Smiths böcker om tvillingskapet.


Boken skiftar i tid, med vartannat kapitel om Laras barndom och vartannat om nutiden. Och medan barndomen med en mamma som leker roligt genom att ta strypgrepp på barnet Lara, känns något slentrianmässig, är den irrationella nutiden med den märkliga magnetismen mellan Lara och Zedrick, bland det bästa Oates har skrivit.


Någonstans läser jag en recension av boken, att "när man väl har kommit in i Lara Quades värld vill man inte lämna den". Och trots att den är så dimmig och hotfull är det helt sant. Det är som en mardröm man måste drömma klart innan man kan vakna.


"Tag mig, tag mig med dig", är en underbar titel och Lara säger exakt de orden till sin bror mot slutet av boken. Ändå är de inte riktade till honom utan till något långt större. Det är en vädjan om ett uppenbarande av hemligheter, om att få förlora kontrollen, om att bli uppslukad. Om att bli tagen in i sina mest förbjudna och destruktiva begär.

ISBN: 9146214119


Stenarna skola ropa - Ruth Rendell

Stenarna skola ropa avslöjar sitt slut på en gång. Vi får veta namnet på mördaren, vilka hon mördade, och varför. Ett drastiskt drag för att förflytta spänningen i en thriller från vad till hur. Även efter detta avslöjande förväntas läsaren villigt läsa resten av romanen.


 

Och det gör man, även om jag är osäker på om det tillför något att veta slutet från början, speciellt som det inte blir några oväntade vändningar som får morden att framstå i ett nytt ljus.


 

Eunice Parchman är ett effektivt och skickligt hembiträde med ett stort och hemligt lyte: hon är analfabet. Något hon är beredd att göra vad som helst för att dölja.


 

Boken kretsar mycket kring denna analfabetism, och den hävdar bestämt att Eunice som analfabet är blind inte bara för bokstäver utan för alla högre värden. Eunice jämställs nästan med ett djur, omedveten om moral, kärlek, äkta vänskap och djupa tankar. Hon är helt egoistisk, endast bekymrad om sin egen bekvämlighet.


 

Den första svenska upplagan kom 1982 och jag tvivlar på att man idag hade skrivit en sådan här bok. Att peka ut en dyslektiker som en simpel driftsvarelse känns lite hårt. Samtidigt finns en glidning, vad som är Eunices sanna natur och vad som är orsakat av hennes oförmåga att läsa, blir upp till läsaren att avgöra.


 

Det är mycket som känns gammeldags med boken, de unga syskonen i familjen Eunice arbetar för och senare mördar förefaller ofta som karikatyrer av välartade ungdomar i en svunnen tid. Men det är ingen ointressant bok. Morden känns på sitt sätt ovanligt realistiska när man lärt känna människorna innan deras död. Trots att slutet redan är avgjort läser man förnöjsamt till sista sidan.

 

ISBN: 91-7448-692-6


Edward Finnegans upprättelse - Roslund & Hellström

Jag är inte så mycket för deckare (jag tycker oftast att de är ytliga, torftiga i sin realism och ändå osannolika, dessutom med en verklighet av våld och mord alltför långt borta för att beröra), framför allt inte svenska, men när de är som bäst kan de ändå erbjuda lite bladvändarspänning.

Edward Finnegans upprättelse är bra på två sätt: den utspelar sig till stor del i USA så man slipper det där påtvingade vardagssvenska som annars blivit så vanligt (lämna på dagis, kissa så att det luktar mannagryn, svenska ortsnamn och farbröder som pratar dialekt) och den är bladvändarspännande. En mycket lång tågresa gick förhållandevis snabbt med denna deckare i händerna.

Som vanligt i den här sortens romaner kryllar det av människor. Den här gången handlar det om John Schwarz, svensk medborgare, som misshandlar en man på en finlandsbåt. Men när polisen börjar förhöra honom märker de att han har en falsk identitet och att hans DNA kopplar honom till en död man. Parallellt skildras en John Frey som sitter i dödscell i USA sju år tidigare, fälld för ett mord på Edward Finnegans dotter. Edward Finnegan är en bitter man. Sen är det kriminalkommissarie Ewert Grens, med handikappad flickvän och ny kollega. Johns fru, Edwards fru, en fängelsedirektör och några till.

Utan att säga för mycket kan jag säga att handlingen är misstänkt lik filmen
The Life of David Gale med en ganska politisk dödstraffvinkel.

Om man redan sett den och Dead Man Walking och någon dokumentär om dödstraff så tillför den här boken inget nytt. Dessutom tycker jag inte om när det är för många människor i en och samma bok. Men som tidsfördriv på tåget fungerade den bra.

ISBN: 9164201880

Komma ut: berättelser från garderoben - Anders Öhrman

Idag ligger recensionen på Dagensbok.com igen.
ISBN: 9127113779