De skamlösa - Sisela Lindblom

I ett försök att vara lite populistisk tog jag hem den omskrivna boken Skamlösa igår. Omskriven därför att den ska ligga skamlöst nära det kommersiella veckotidningsspråket och samtidigt vara en ironisk kommentar till allt vad Chicklit, nutida kommersialism och konsumtion heter.


Romanen inleds med att de två huvudpersonerna Nathalie och Tito äter lunch. de är framgångsrika och tjusiga. Nathalie fantiserar om att göra porrfilm för kvinnor och ägnar några sidor åt att måla upp en tänkbar scen som går ut på att två kvinnor i en lyxbutik iakttar hur butiksinnehavaren kvävs av ett äpple och sedan uppnår ett konsumernade och sexuellt rus när de först provar dyra kläder och sedan ligger med varandra.

Ok, det här ska tydligen vara ironiskt, en kommentar till det självupptagna och känslokalla idealet och kanske till och med en flirt med American Psycho som på ett liknande sätt blandade ytliga långa dialoger, lyxkonsumtion, sex och våld.


Men det spelar ingen roll när det ändå är precis lika dåligt och totalt oengagerande som  Tracy Quans helt oironiska
bok om att vara lyxprostituerad. Med den här haltande DN-logiken skulle vilken bok som helst kunna vara ironisk och samhällsskritisk, bara för att någon säger att den är det.


Jag vill inte läsa mer om människor som inte bryr sig om varandra och som aldrig tänker en mer djupgående eller omtänksam tanke än "vilken väska passar min image?" och "hur ska jag manipulera min omgivning?". Inte ens i Days of our Lives skulle man göra det så tråkigt att alla var manipulativa egon, de förstår att ingen skulle titta då.

Jag orkade med inledningen, bläddrade lite fram och tillbaka för att se var "attacken" på konsumtionssamhället skulle kunna vara  (jag hade tyckt att det vore roligt med ett totalt genrebyte i mitten, att Nathalie blir våldtagen av en porrskådis, hittar Jesus och bygger upp en landsomfattande kvinnojour med inriktning mot kvinnormed ett förflutet i porrindustrin), men kunde inte se någon förändring. Jag avbryter här, innan jag slösat mer tid på en "kritisk kommentar" som hade kunnat sammanfattas på ett par sidor. Jag kanske missar något väsentligt, men det är en risk jag gärna tar.

Det här är ingen svidande uppgörelse utan bara mördande tråkigt.

ISBN: 9113016598


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback