Agnus Dei - Rufus Wainwright

Rufus är egentligen mer känd än sin syster, och kanske hade han varit en normalare ingång till hela kändisfamiljen Wainwright (Pappa Loudon och mamma McGarrigle kommer kanske inte att få egna inlägg någon gång dock). Men nu blev det Martha jag började med, och så Rufus nu.
Och jag ska erkänna, jag har inte kommit så långt. Agnus Dei är första sången på hans senaste skiva, men jag lyssnar på den oavbrutet så det känns rimligt att skriva om bara den just nu.
Först bara knarrar det filmiskt, som en dörr som står och gnider sig kring sin egen axel i ett öde vinddrag. Sen kommer en ensam fiol som påminner om Grekland.
Och sen sjunger Rufus.
Sakralt och på latin påminns jag om Lisa Gerrard från dead Can Dance.
Och det är som en psalm, översättningen går så här enligt musiktextsajterna:

Lamb of God
You who take away the sins of the world
Lamb of God
You who take away the sins of the world

Give Us Peace
Give Us Peace
Peace
Give Us Peace.

Så bombastiskt, så mycket att jag vill yla med. Och jag som väntade mig lågmäld underproducerad lo-fi.
Som en parantes kan nämnas att "Little Sister" är med på skivan också, och den påminner helt om filmen Amadeus. Och så handlar det om Martha. Bara en sån sak.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jo, skriv ett inlägg om mamma McGarrigle! Är det månne så att hon är an av syrrorna McGarrigle som jag tror att jag har en kassett med nånstans? Jag lånade en massa skivor på filialen Göta när jag bodde i Borås som jag sen spelade av och jag gillar det mesta som är irländskt, eller vad de nu är.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback