Jag och extra allt : snabbmaten och det jättestora Amerika - Morgan Spurlock

Ofta blir jag förvånad när folk ljuger. Jag vet ju att många ljuger, och framför allt vet jag ju att myndigheter, politiker och företagare kan ljuga. Ändå blir jag så förvånad när två personer säger två helt olika saker, och när jag vet att det är möjligt att ingen av dem talar sanning. När SSU-ordföranden blir misshandlad, och säger att hon inte varit full, medan en vakt säger att hon var redlös och kom med rasistiska kommentarer (SSU! Varför skulle man vilja bli ordförande där om man var smygrasist? Och varför skulle vakten annars ha haft något emot henne?). Det är förvirrande.

Morgan Spurlocks bok Jag och extra allt känns också förvirrande. Morgan Spurlock gjorde filmen Super-Size Me som jag skrivit om tidigare. Boken är som en utvikning av filmen, med lite mer fakta, lite mer ”Vad hände sen?”. Spurlock går igenom hur snabbmatsföretagen manipulerar statliga organ, och hur de manipulerar sina kunder. Han pratar om tillsatser i maten, om hur många kalorier maten innehåller, och vilka alternativen är. Och så skriver han om fetmaepidemin i Amerika.

Jag vet ju att McDonalds inte är något genomsympatiskt företag, ändå blir jag så chockad när man får läsa precis hur lömska de är och hur mycket de har ljugit. Och så tänker jag nä, det här kan väl inte stämma ändå? Men är det Morgan som ljuger? Förvirrande.

Som det här att snabbmatskedjor ofta sponsrar idrottsevenemang. Jag har gått på det. Jag har registrerat det och sen har jag faktiskt associerat snabbmat med idrott. Fast som Morgan skriver är det ju helt befängt. Jag borde ju ha förstått att atleter inte inte livnär sig på läsk och pommes. Jag vet ju hur man känner sig efter ett besök på McDonalds, inte direkt redo för ett triathlon. (Å andra sidan är jag väl aldrig det.)

Och att det är så mycket läskiga medel i McDonalds mat att den går att spara i åratal utan att den ens luktar förmultnat. Kan det verkligen stämma? Det är väl ändå mat vi talar om? Eller? 100% nötkött står det i reklamen, då borde det väl ruttna som vanliga köttfärsbiffar. Och att det är socker i hamburgarna och salladerna, det låter ju konstigt? Och att de var tvungna att ta bort ordet milk ur ”Milkshake” för att det inte längre innehåller riktig mjölk, för att inte tala om riktiga jordgubbar. Och att kaloriangivelserna på McDonalds hemsida inte stämmer.

Spurlock får all McDonaldsmat att låta som ett kemiskt hopkok av socker och transfetter och smakämnen. Som en illusion av verklig mat. Dessutom får han det att låta som att varje hälsoorganisation i Amerika är delvis ägt av snabbmats och läskföretag, vilket kan vara en förklaring till att de inte avråder från snabbmaten.

Alltihop känns som en konspirationsteori, samtidigt är det ju faktiskt McDonalds som tjänar mest på att ljuga i det här sammanhanget. Läs själv så får du se vem du vill tro på.
ISBN: 9146212116

Kommentarer
Postat av: Malin

Åhå, intressant. Den boken får jag nog ta och läsa!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback