I rosens namn

Nej jag har aldrig läst boken. Jag har börjat på den, men inte fastnat. Men Umberto Eco som har skrivit den verkar vara intressant och vis. Så jag ska försöka igen. Berättelsen innehåller allt man kan önska sig. Mord, kärlek, munkar, medeltid, mysterium och inte minst hemliga bibliotek. O lycka.
Och filmen kan man se många gånger. Sean Connery har mörk röst och är oändligt listig. Christian Slater är söt, och alla munkarna sådana utpräglade typer och så välspelade att de framstår som mallar till alla likande karaktärer i filmer som kommit efteråt.
Och så fick jag veta att Eidolon betyder "spegling" på grekiska. Det förklarar ju Inger Edelfeldts val av namn till spegellandet i Skuggorna i spegeln, som jag skrev om nyligen. Bara en sån sak.
Sen att det blir lite krångligt med alla munkar och hur morden egentligen gick till (snabbt återberättade i efterhand på klassiskt Agatha Christie manér) gör ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback