Limiterade skivor

Vissa skivor kommer i flera versioner. Ofta en limiterad i digi-pack (hård papp), och en vanlig i genomskinligt plastfodral. Egentligen föredrar jag plasten som går att byta ut om den blir sliten. Men så tycker jag om tanken på begränsad upplaga och ofta får man extra sånger med också.

Beth Ortons nya "Comfort of Strangers" har kommit i en vanlig version, och en limiterad. Den limiterade är i tjusigt digi-pack som ska kännas som en konstnärs duk på ytan, och den innehåller en bonusskiva med fem sånger till. Klart jag vill ha den limiterade.

Söker på Pricerunner och hittar den för 149 kronor på Ginza. Visserligen kan jag köpa den för 200 kronor några kvarter bort, men jag satsar på Ginza ändå. Sen dröjer det, och det verkar som att skivan är slut. Jobbigt. Vet inte om jag ska springa ner och köpa den dyrare ändå.

Men så får jag ett mail att skivan ska skickas! Mailet kommer på torsdagen och jag blir jätteglad. På fredagen går jag och ser fram emot att den ska ligga innanför dörren när jag kommer hem.

Och det gör den. Bara det att det är fel skiva. Som dessutom kostar lika mycket. I följebrevet står det att den limiterade är slut så de skickar den vanliga i stället. Mycket märkligt. Mycket irriterande. De levererar en vara jag inte beställt och sen blir det mitt ansvar att hitta en jiffy-påse och returnera skivan till dem = massa tid och krångel helt i onödan. Grrr.

Så nästa dag går jag ner på stan för att köpa den limiterade, men då är den slut överallt, eller aldrig beställd, och eventuellt är den slut på skivbolaget. Panik! Mycket arg på Ginza som kunde ha gett mig besked i tid om att den var slut, i stället för att dra ut på tiden i veckor.

Till slut hittar jag den limiterade 2CD ”Comfort of Strangers” på Ebay och beställer. Hoppas den kommer fram snart.

Ändå tycker jag inte att den verkar särskilt bra. Det jag har hört låter avskalat till det magras gräns. Men samlar man så samlar man.

Fullständigt utlåtande kommer inom kort.

PS

Jag köpte den ”limiterade” Cat Power The Greatest också, men den verkar det finnas så många av att jag tvivlar på att det någonsin kommer en icke-limiterad version.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback