Det finns annan frukt än apelsiner - Jeanette Winterson

Det är märkligt att läsa ett författarskap i omvänd ordning. Som att uppleva en baklänges utveckling.
Detta Wintersons debut och förmodligen hennes mest kända bok. Den har vunnit mängder med priser. Här utvecklas det lesbiska temat för första gången, det som kommer att upprepas i varje bok. Huvudpersonen har också samma förnamn som författaren , men hur mycket som är självbiografiskt vet jag inte.

Det handlar om Jeanettes uppväxt med en strängt religiös mamma som avskyr onaturliga passioner, något Jeanette tror betyder att man ha kemikalier i sötsaker. "Apelsiner är den enda frukten" säger mamman, men när Jeanette börjar förälska sig i kvinnor, blir tesen ifrågasatt.

Här är känslorna svagare, orden mer försiktiga än i senare verk. Det känns som om Winterson oroligt gömmer sig bakom en ironisk och rolig fasad. Människorna är lite lösa i konturerna och komiken sker på bekostnad av realismen. Mamman förväxlar till exempel förälskelse med magsår, när hon inte vet vad som pirrar i magen.

Kanske kan Winterson anklagas för att vara pretentiös i sina nya böcker. Kanske kan man tycka att hon tar sig själv på för stort allvar nu, kanske tog hon sig själv på för lite allvar då i början.
Samtidigt ser man här fröna till Lighthousekeeping, redan här finns sidospår in i sagor om furstar och surrealistiska drömmar. Kung Arthur och Lancelot dyker upp redan här, samma historia som Winterson besatt går in i och återberättar i roman efter roman. Wintersons styrka, att hon sprider ut sitt berättande på flera historier, och inte fokuserar på en linjär och medryckande berättelse, utan snarare ett tema att associera omkring, blir här en svaghet som gör att jag tappar intresse för grundhistorien.

Jag är glad att jag inte började med Det finns annan frukt än apelsiner, risken finns att jag hade slutat där då. I så fall hade jag missat Wintersons författarskap. Och Winterson är fortfarande den klarast lysande och mest orginella författare jag funnit på länge.
ISBN: 9170280320

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback