Det är ingen fara, du är människa - Annika Borg

Små korta livsbetraktelser av en präst uppdelade i fyra teman. Det handlar om att vara människa, om att tro, om att sörja, om att få lugn och ro och släppa taget.


 

I kontrast till medias hets om att vara lycklig och framgångsrik, alltid ha mycket att göra och ständigt vara eftersökt, menar Annika Borg nästan tvärtom. Att lycka inte är ett normaltillstånd och att sorg och besvikelse är en del av livet och den man är. Att man inte ska fånga dagen och att det inte behöver vara ett misslyckande att ge upp något man inte klarar av.


 

Texterna är korta och uppbyggda som klassiska predikningar. Ofta tar de avstamp i en vardagshändelse eller dikt, för att sedan mynna ut i mer filosofiska utläggningar med en liten livsvisdom.


 

Jag tycker om statskyrkan. Det är lite torrt och ytligt med statskyrkans predikningar, men det är aldrig för svärmiskt eller för påträngande heller. Precis så är boken. Lite småtrevlig. Lite andlig utan att vara påtagligt självrättfärdig.


Men det är inte mycket nytt heller. Det bästa i boken är citaten från andra. Jag tyckte om de här: ””Jag ångrar aldrig åren som förgäves har slösats bort som blom från vit syren” av Sergej Jesenin, och ”Allting i mitt liv ska få lämna spår i mig” av Kristina Lugn.

ISBN: 9146212353

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback