Parfym del II

Grundaren av Demeter, Christopher Brosius, ville så småningom göra mer exklusiva och mer avancerade blandade dofter och skapade sitt eget märke CB I Hate Perfume, där nästan varje doft sammanfattar en hel upplevelse, en film eller ett minne (Som Memory of Kindness: tomatplantor och jord, känslan av att krypa i en trädgård). Svåra att få tag på i Sverige, och definitivt för dyra att chansa på och skicka efter om man inte har provat. Men på Cow parfymeri i Stockholm fanns det ett stort urval att lukta på.

At the Beach 1966 föll jag handlöst för. Först luktar den mest allmänt gott och mjukt och tilltalande, men ska tydligen vara en exakt replika av sollotionen Coppertone som den luktade på 60-talet. Efter en halvtimme ungefär kommer en lukt av hav och strand fram, liksom under det söta. Jag har nog inte något särskilt förfinat luktsinne och kan inte säga om det är tång eller salt eller sandjasmine eller om det bara är inbillning alltihop. Jag var ju trots allt inte ett barn i Amerika 1966 och borde egentligen inte få några doftassociationer till parfymen men det får jag ändå. Det känns som solvarm hud och sandiga ben och saltspår på armarna.

Om man ändå är tveksam till att lägga över femhundra kronor på något som mest är ett flyktigt om än ljuvligt doftminne i en pytteliten flaska, så finns The Perfumed Court där man kan köpa små rör med en eller flera millililiter parfym. Det är inte heller helt billigt, men har man en nyck så har man. Och jag är jätteglad för mitt lilla rör av strandminnen.


Om man inte ens vill chansa på rören innan man är ordentligt påläst så finns det jättebra parfymbloggar och communities för parfymälskare. Det finns till och med mailinglistor som handlar om särskilda parfymörer.


Now smell this
har jättebra recensioner som ofta har så många kommentarer att det är lätt att bilda sig en uppfattning om vilka som tycker om en viss parfym, och hur olika den kan lukta på olika människor.


TIES är en svensk charmig blogg skriven av Tove Solander, som dessutom varit jättesnäll mot mig och svarat på flera okunniga mail.


Basenotes
är mer som en community och databas. Man kan hitta i princip ALLT här. Om din granne har blandat ihop lite mysk och patchouli och kallat det för något så finns det förmodligen på Basenotes.


Och det är så roligt att upptäcka att parfym är precis som allt annat: det som är masskultur och ska tilltala alla är urtråkigt (tänk stinkande taxfree-butiker), men om man kan tänka sig att anstränga sig lite för att hitta något personligt och originellt så finns det lika stora upplevelser med doft som med film, musik och böcker.


Kommentarer
Postat av: Victoria

Hej,
Jag skulle vilja skicka dig ett oredigerat förhandsexemplar av pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville. Det är en skruvad, filosofisk gangsterhistoria som handlar om ondska. Utgivning 2 oktober på Albert Bonniers Förlag.
De kommande fyra delarna avhandlar godhet, frihet och öde.
Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar ett exemplar.
Mvh,
Victoria

2007-08-29 @ 14:38:00
Postat av: chanel bags

God is so awesome and Jeff and I know it’s just the beginning of His amazing provision. We’ve both felt it in our spirits that things were going to turn around for us financially, for His glory! <strong><a href="http://www.uggs-hot-boots.com/uk/index.html">ugg</a></strong>

Postat av: xiaobao

Hej, Jag skulle vilja skicka dig ett oredigerat förhandsexemplar av pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville. Det är en skruvad, filosofisk gangsterhistoria som handlar om ondska. Utgivning 2 oktober på Albert Bonniers Förlag. De kommande fyra delarna avhandlar godhet, frihet och öde. Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar ett exemplar. Mvh, Victor

Postat av: xiaobao

De kommande fyra delarna avhandlar godhet, frihet och öde. Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar ett exemplar. Mvh, Victor

2010-08-11 @ 03:57:36
URL: http://www.thomassaboschmuckmarkt.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback