The Blue Light (Ao no hono-o)

När jag läste om filmen blev jag missledd. Jag tror att jag missledde mig själv. Det är en japansk film om Shuichi, en tonårspojke med en elak alkoholiserad styvfar. När styvfadern angriper hans syster och mamman vägrar kasta ut honom, blir Shuichi en mördare. Han är skicklig och polisen misstänker honom inte, ändå blir konsekvenserna ödesdigra.


Mycket fördomsfullt trodde jag att detta betydde att det skulle vara en Ringu-aktig film med Japanska spöken, alltså att styvfadern skulle bli ett läskigt spöke med blått ansikte och darriga händer.


Men så var det ju inte alls. Det är mer en drama-thriller-collegefilm. Lite socialrealism, lite ung kärlek, lite genialiska mord, lite ungdomspsykologi. En ganska märklig filmupplevelse som är väldigt svår att genrebestämma. Huvudpersonen är ju en mördare = ond och osympatisk i en amerikansk film. Samtidigt som han är en vanlig tonåring med kärleksliv och skolmatsalar = komedi om det vore amerikansk film. Och mördare + komedi i amerikansk film = skruvad komedi. Skricklig mördare = thriller i amerikansk film. Och så vidare.


Men The Blue Light är stämningsfull och behagligt annorlunda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback