iTunes EP, eMusic EP - Cat Power

Cat Power har släppt två mp3-EPs på varsitt e-musikställe. 4 sånger var. På iTunes kan spåren köpas lösa för 9 kronor styck, på eMusic krävs en sorts abonnemang. I båda fallen är det en blandning av egna sånger och covers. 


Och jag känner igen Cat Power igen. Det är avskalat och nyskapande. Till och med de egna sångerna (bland annat "The Greatest") är drastiskt omgjorda. Det är som om Marshall har så lätt att distansera sig från sitt eget material, att döda sina egna darlings, att hon kan uppfinna sina egna sånger på nytt i det oändliga. Till och med "Wild is the Wind", som redan finns i två förvillande olika versioner med David Bowie och Nina Simone och som Cat Power själv gjort tidigare i en långsam Nina Simone-liknande version, är här omgjord ännu en gång, med nya vinklingar, melodier och betoningar. Sandy Denny-sången "Who Knows Where the Time Goes" har tidigare framförts live, men finns här som ytterligare en något tillskruvad version. Kanske var det nödvändigt när både sången i sig och originalversionen annars ligger för nära Cat Powers egen stil.


Marshall sjunger bättre än någonsin, noggrant fraserat, nästan självutplånande känslosamt i varje ord. Jag kan förstå de nya jämförelserna med Billie Holiday och Nina Simone, som faktiskt verkar mer träffande än några referenser till indie-ikoner.


Så kanske är jag otacksam när jag säger att jag inte blir så alldeles tagen som jag skulle vilja.

Men det är långt mer spännande än "The Greatest"-skivan och nu ser jag fram emot de nya skivorna. En ryktas komma redan till hösten, en ny coverskiva, förmodligen med några av sångerna från dessa EP. Ytterligare en med nyskrivet material, "Sun" ska komma senare. Hoppas, hoppas att jag kommer att bli slagen till marken av beundran då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback